آخرین اخبار

8. مرداد 1398 - 7:58   |   کد مطلب: 19746
تخم مرغ یا بهتر است بگوییم تخم طلایی ماده غذایی است که بسیاری از پزشکان مصرف آن را به همه افراد توصیه می کنند اما این انرژی سازی کوچک گاهی مورد غفلت همگان واقع می شود.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، 9 اکتبر مصادف با 17 مهرماه که از سوی کمیسیون بین المللی تخم مرغ به عنوان روز جهانی تخم مرغ نام گذاری شده فرصتی است که شاید تلنگری کوچک به خانواده ها برای تحقق شعار «هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز» باشد.

به گفته بسیاری از کارشناسان و محققان تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است که همه اسیدهای آمینه موردنیاز بدن را دارا است و حدود 5٫12 درصد جِرم تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد.
یک کارشناس صنایع غذایی گفت: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. 
مریم خاکسار افزود: یک عدد تخم مرغ متوسط 76 کیلو کالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، سه درصد نیاز انرژی یک مرد و چهار درصد نیاز انرژی یک زن را تأمین می کند.
وی اضافه کرد: تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است که ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالا است و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. 
وی بیان کرد: پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.
وی افزود: بنابر این مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.
وی تصریح کرد: در دو گروه از افراد شامل ورزشکاران و کودکان که نیاز به پروتئین بیشتری در برنامه غذایی روزانه شان دارند ، مصرف تخم مرغ بیشتر لازم است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی همدان نیز گفت: استان همدان رتبه یازدهم تولید تخم مرغ کشور را به خود اختصاص داده است.
محمد نظرپور روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در استان همدان سالانه 20 هزار تن تخم مرغ تولید می شود که 2.77 درصد از تولید تخم مرغ کشور را شامل می شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 42 واحد پرورش مرغ تخم گذار با ظرفیت یک میلیون و 575 هزار قطعه در استان همدان وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه ظرفیت ماشین‎های جوجه کشی کشور 110 میلیون عدد تخم مرغ است، ادامه داد: در استان همدان نیز یک واحد جوجه کشی با ظرفیت یک میلیون وجود دارد.
نظرپور افزود: در حال حاضر یک هزار و 450 واحد پرورش مرغ تخم گذار با ظرفیت 85 میلیون قطعه در کشور وجود دارد و استان همدان در غرب کشور یکی از استان های مطرح در زمینه تولید تخم مرغ است.
وی اضافه کرد: شهرستان ملایر از نظر تعداد واحدهای پرورش مرغ تخم گذار با 12 واحد و شهرستان تویسرکان با ظرفیت 451 هزار قطعه در رتبه نخست قرار دارند. همچنین دو واحد پرورش پولت با ظرفیت 200 هزار قطعه در استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: در کشور هشت کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم مرغ و سه کارخانه تولید پودر تخم مرغ با ظرفیت روزانه 5 تن در کشور وجود دارد که یکی از آن ها در استان همدان فعال بوده و یک کارخانه دیگر نیز به صورت آزمایشی در شهرستان تویسرکان فعالیت خود را آغاز کرده است.
نظرپور سرانه مصرف تخم مرغ در کشور را 190 عدد معادل 11 کیلوگرم دانست وگفت: سرانه مصرف تخم مرغ در استان همدان مشابه سرانه کشور است که 25 درصد از این میزان جذب صنایع می شود. همچنین سرانه مصرف تخم مرغ در جهان 180 عدد است که ایران از میانگین بالاتر است. 
وی با بیان اینکه 70 درصد از مرغداری های تخم گذار استان بیش از 20 سال قدمت دارند، تصریح کرد: تجهیز و نوسازی این واحدها از اولویت کاری سازمان است چرا که نوسازی واحدهای تولیدی افزایش راندمان و کاهش تلفات را به دنبال خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان تامین سرمایه در گردش واحدهای پرورش مرغ تخم گذار را از دیگر اولویت های این سازمان عنوان کرد و گفت: تامین برخی نهاده ها و شناسنامه دار کردن تخم مرغ ها در استان از دیگر برنامه های سازمان است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان