آخرین اخبار

12. دى 1395 - 22:49   |   کد مطلب: 25965
ضعف فرهنگ مطالعه در استان همدان به عنوان داعیه‌دار پایتخت تاریخ و تمدن ایران، زنگ خطر بزرگي است كه بايد مانع از استمرار آن شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، بدون در نظر گرفتن ملاحظات، باید ضعف فرهنگ مطالعه در کشور و به ویژه استان همدان که در حوزه فرهنگی داعیه‌دار عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است را گوشزد کرد و آن را یک زنگ خطر بزرگ دانست.

هر روز شاهد کاهش تیراژ کتاب‌ها و مطبوعات هستیم، اغلب جوانان و نوجوانان علاقه‌ای به مطالعه ندارند، در خیابان یا کتابخانه‌ها، در اتوبوس و سایر مکان‌های عمومی کمتر کسی را - حتی با جرأت می‌توان گفت هیچ فردی را- نمی‌توان دید که مشغول مطالعه باشد بلکه گوشی‌های هوشمند و البته شبکه‌های مجازی تمام اوقات فراغت و غیر فراغت افراد را از آن خود کرده است، به همین دلیل باید مسؤولان فرهنگی راهکاری برای حل آن ارائه دهند.

طبیعی است که انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید استان تنها در انتظار دستورالعمل و بخشنامه‌های کشوری نباشند بلکه با خلاقیت و ابتکار خود، مبدع حرکات موثری باشند که پس از موثر واقع شدن به عنوان یک الگوی کشوری مطرح و مورد استفاده قرار گیرد. نباید این کمیته مهم، خود را در اجرای بخشنامه‌ها محدود کرده و تنها به کارهای اداری و روتین بپردازد.

نباید ضعف کاهش مطالعه در جامعه را کوچک شمرد، بلکه باید به صورت فوری و حتی اورژانسی برای حل آن وقت گذاشت. به طور حتم صرف هزینه‌ در این بخش سرمایه‌گذاری مطمئنی است که در آینده همه افراد از آن منتفع خواهند شد. به همین دلیل پیشنهادات زیر برای رونق فرهنگ مطالعه در استان ارائه می‌شود که امید است حداقل توسط مسؤولان بررسی شود.

1- در ابتدا شرایط کتابخانه‌ها به دلیل تعداد پایین مراجعه‌کننده طوری قلمداد شود که عضویت افراد حداقل برای یک سال در همه کتابخانه‌های عمومی رایگان باشد و تنها به برخی از ایام خاص سال بسنده نشود.

2- افرادی که به صورت مداوم به کتابخانه مراجعه می‌کنند مورد تشویق در طول ایام سال به شیوه‌های مختلف قرار گیرند تا دیگران نیز ترغیب به رفت و آمد به کتابخانه شوند.

3- ساعات‌ درسی فوق برنامه مدارس در کتابخانه‌های مختلف به ویژه کتابخانه مرکزی همدان برای دانش‌آموزان دوره‌های مختلف در نظر گرفته شود که آنان ملزم به مطالعه و ارائه مقاله‎ای از کتاب شوند. یعنی استان در تدارک محتوای کلاس‌های فوق برنامه مراجعه به کتابخانه‌های عمومی را قرار دهد و به صورت جدی توسط اولیا مدرسه دنبال شود تا به آن نگاهی سرسری در جامعه به ویژه مدرسه شکل نگیرد. در این برنامه به صورت مرتبط دانش‌آموزان به کتابخانه مراجعه کرده و در طول سال تحصیلی حداقل دو یا سه کتاب را مطالعه و در مورد آن مقاله یا خلاصه‌ای ارائه دهند.

4- برای افرادی که از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کرده و فرصت به دست آمده را به مطالعه کتاب و روزنامه اختصاص می‌دهند، خدمات ویژه‌ای از جمله استفاده رایگان از اتوبوس در نظر گرفته شود و یا به صورت مداوم تشویق شوند.

5- بن‌های مخصوص خرید کتاب از کتابفروشی‌های داخل استان تهیه و به کارمندان و یا خانواده‌های آنها در کنار بن خرید کالا اختصاص یابد.

6- کتابخانه‌های عمومی استان برای ارسال کتاب به خانه‌ها پیک رایگان در نظر بگیرند، به طوری که افراد بتوانند از منزل خود کتاب مورد نظر را سفارش و پس از چندی آن را در منزل تحویل بگیرند.

7- در کنار فضای دولتی، تدابیر لازم برای ایجاد فضاهای فرهنگی به ویژه کتابفروشی و کتابخوانی توسط بخش خصوصی مانند کافه کتاب فراهم شود.

اجرای این برنامه‌ها می‌تواند به ارتقای ساعات مطالعه جامعه کمک کند و بر افزایش شاخص‌های سلامت اجتماعی و فرهنگی شهر تأثیر مثبتی بر جای بگذارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان