آخرین اخبار

16. دى 1395 - 16:20   |   کد مطلب: 26047
با وجود شعارهای همیشگی مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در پیگیری مطالبات هنرمندان و حمايت از آنها، نه تنها اتفاق خاصی در اين حوزه رخ نداده که اين مجموعه حتی بخشی از وظایف سازمانی خود را نیز انجام نداده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، در ایامی که به خاطر عدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب مسؤولان فرهنگی استان، شاهد رکود ملموسی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم، شنیده‌ها حاکی از آن است که هنرمندان نیز با مشکلات متعددی در تأمین هزینه‌های فعالیت‌های هنری خود مواجه هستند.

با وجود شعارهای همیشگی مدیران فرهنگ و ارشاد استان در پیگیری مطالبات هنرمندان، نه تنها اتفاق خاصی رخ نداده که این اداره به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر حتی بخشی از وظایف سازمانی خود، از جمله بیمه سالن‌های آمفی‌تئاتر و اجتماعات خود را نیز تقبل نکرده است، این هزینه‌ها که در چارچوب نخستین مسؤولیت‌های ادارات دولتی تعریف شده است، اکنون به راحتی بر دوش هنرمندانی گذاشته می‌شود که خود برای تأمین نیازهای اولیه، با چالش‌های متعددی درگیر هستند.

با این حال باید گفت، باز هم دم این هنرمندان گرم! که بی‌ادعا و با حداقل‌ها دست به کارهای بزرگی زده و اندک کورسوی امید را برای ادامه حیات و برافراشته نگه داشتن پرچم هنری همدان در جشنواره‌ها و میادین ملی و بین‌المللی فرهنگی روشن نگاه می‌دارند.

اما شاید بزرگترین دغدغه و البته افتخار این روزهای مدیران این اداره‌کل برگزاری که نه! اجرای آبرومند و بی‌حاشیه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باشد، جشنواره‌ای که میراث سال‌های نه چندان دور از تئاتر همدانی است که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و همه ساله شاهد حضور و درخشش گروه‌های متعدد نمایشی خود در سطوح مختلف بود.

متأسفانه در سایه عدم توجه و گاهی بی‌تدبیری دست‌اندرکاران، اکنون برگزاری این جشنواره به جایی رسیده که می‌بینیم با وجود استفاده از امتیاز میزبانی همدان، به سختی تعداد اندکی از ساخته‌های نمایشی بومی استان (که برخی از آنها هم حتی عملاً جزو تولیدات همدان محسوب نشده و کارگردان و عوامل آنها سال‌هاست به دلایلی از جمله همین نامهربانی‌ها عطای کار در همدان را به لقایش بخشیده‌‌اند) به عنوان آثار منتخب همدان در این رویداد حضور دارند.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در حالی در اغمای خبری و اطلاع‌رسانی در همدان برگزار شد که سردی استقبال مردم علاقمند به هنر نمایش کمتر از سرمای هوای آخرین روزهای آذرماه نبود. 

در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شاهد حاشیه‌های فراوانی از جمله عدم حضور مسئولان رده بالای استانی در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه بودیم به طوری که استاندار همدان که همواره از برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم حمایت کرده و خواستار برگزاری آن به صورت دائمی در همدان است، نه تنها در هیچ مراسمی حضور نیافت بلکه از دبیرخانه جشنواره نیز بازدیدی نداشت.

در بطن برگزاری جشنواره یادمان هست که مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور از تبلیغات ضعیف جشنواره انتقاد کرد و دبیر اجرایی جشنواره نیز از کمبود امکانات و نبود سالن‌های استاندارد گلایه کرد که این ضعف‌های مشهود و غیر قابل کتمان مدیریت فرهنگ و ارشاد استان همدان بود. 

با وجود همه این کاستی‌ها و نواقص موجود، دست‌اندرکاران فرهنگی به جای ریشه‌یابی و تدبیر مناسب برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم فرهنگی، به طریق هوشمندانه‌ای عمل کردند به طوری که برای راضی نگاه داشتن اکثر گروه‌های نمایشی و افراد منتقد با افزودن «بخش ویژه همدان» در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نسبت به کاستن حاشیه‌های احتمالی و احیاناً از دست رفتن میز ریاست خود اقدام کردند.

همچنین برای اینکه هنرمندانی که به نحوه برگزاری یا موارد دیگر این جشنواره انتقاد دارند، از این وضعیت ناراضی نباشند، در قسمت‌های مختلفی چون داوری و یا اضافه کردن بخش‌های «من درآوردی» به کار گرفته می‌شوند تا بتوانند جشنواره را برگزار که نه از سرباز کنند!

به راستی جامعه تا کی می‌تواند حوصله و توان آزمون و خطاهایی را داشته باشد، که گاه مدیرانی جوان و بی‌تجربه و گاه چنان بازنشسته و محافظه کار در رأس امور فرهنگی قرار گیرند!

هر چند بررسی کارنامه مدیران جوان و بی‌تجربه و بازنشسته و محافظه‌کار حکایت از این دارد که آنها در مسائل پشت پرده سیاسی خود، چنان درگیر روزمرگی شده‌اند که با وجود گستردگی دامنه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، در بیشتر ایام سال جز معدود بخشنامه‌های اجرایی دیکته شده مرکز، هیچگونه خلاقیت و نوآوری از این مدیران همیشه مدیر مشاهده نشده است.

این مدیران برای تکیه زدن چند صباحی بیشتر بر صندلی‌های مدیریت، ارائه بیلان و گزارشات قطور عملکرد خود به مافوق را در زمره وظایف مهم خود می‌‌دانند و تنها به آمارسازی می‌اندیشند.

در پایان باید گفت، با توجه به اهمیت فراوان حوزه فرهنگ و هنر و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری، در شرایط کنونی جامعه به نظر می‌رسد تنها خواسته فعالان و دوستداران فرهنگ و هنر از مسئولان و تصمیم گیرندگان استان، تغییر رویه کنونی و دمیدن روحی تازه و پر نشاط در این حوزه باشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان