آخرین اخبار

16. اسفند 1398 - 11:00   |   کد مطلب: 37806
باید تلاش کنیم که جزو آمار کرونا قرار نگیریم وگرنه اعلام لحظه‌ای تعداد مبتلایان فایده‌ای نخواهد داشت. ضمن اینکه سیاست اعلام روزانه و در یک ساعت خاص توسط یک مرجع واحد، سیاست خوبی است پس مابقی توان رسانه‌ها باید معطوف ترویج نکات پیشگیری و اصلاح رفتارهای پرخطر شود.

به گزارش رودآور؛ حسین ربیعی کارشناس رسانه در یادداشنی نوشت، حدود ۱۶روز است که کشور ما درگیر یک جنگ جدید در حوزه بیولوژیک و در بستر جنگ‌های نوظهور و هیبریدی شده است. ویژگی اصلی جنگ‌های ترکیبی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تهاجمی رسانه برای تحلیل توان طرف مقابل و درهم شکستن روحیه و به هم زدن برنامه‌ها و ایده‌های مقابله با موضوع بیولوژیک خواهد بود.

آنچه این روزها شاهد گسترش بی‌رویه آن هستیم، انتشار اخبار وسیع، درست یا نادرست، مربوط یا نامربوط و با سند و بدون سند هستیم؛ اگر ویروس کرونا نفوذ به جسم و ریه افراد جامعه را در برنامه خود دارد و سلامت و امنیت جسم را نشانه رفته است، ویروس‌های رسانه‌ای نفوذ به مغز و روان را دنبال می‌کنند و امنیت روانی جامعه را هدف قرار داده‌اند.

این روزها شاهد اعلام آمارهای مختلف از افراد مبتلا به کرونا توسط مراجع رسمی، غیر رسمی و دشمن هستیم؛ عطش زیاد رسانه‌ها،کاربران فضای مجازی و مدیران پیج‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای اعلام آمار و اینکه نفر اول باشند، باعث شده تا چالش‌های جدی در ذهن و فکر مردم و امنیت روانی جامعه ایجاد شود.

این رقابت کاذب در انعکاس و بازنشر اطلاعات درست و نادرست در شهرستان‌ها و کشور باعث خواهد شد که مردم به هیچ چیز اعتماد نکنند. قطعا نتیجه این بی‌اعتمادی چیزی جز خسران و طولانی‌تر شدن زمان گذر از این بحران نخواهد بود.

حال چه باید کرد؟

رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب این تقابل با موضوع بیولوژیک ویروس کرونا را وزارت بهداشت می‌دانند و طبیعتاً همه ما نیز باید این مرجعیت را قبول کنیم و تدابیر این وزارتخانه را به مثابه اتاق جنگ با کرونا اعمال نماییم. همه ظرفیت‌ها را برای کمک به آن، پای کار آورده و با همدلی کامل تلاش کنیم تا از این بخش جنگ گذر کنیم.

اما بخش دوم و اصلی جنگ هیبریدی در حوزه رسانه رقم خواهد خورد؛ حتی به فرض توفیق در جنگ بیولوژیک، ضعف و عدم موفقیت در جنگ رسانه‌ای باعث شکست در اذهان خواهد شد.

نکته مهم در جنگ رسانه‌ای این موضوع است که کروناویروس یک ویروس وحشی و هوشمند است؛ قطعا تغییر ژنتیک و جهش آن باعث خواهد شد که از آمار و تشخیص ما جلوتر باشد؛ در این موضوع به عنوان یک کارشناس رسانه تاکید می‌کنم، مسابقه اعلام آمار فقط به نام امن نشان دادن جامعه و القای حس عدم امنیت روانی مردم منجر خواهد شد.

فقط باید تلاش کرد که جزو این آمار قرار نگیریم وگرنه اعلام لحظه‌ای آمار فایده‌ای نخواهد داشت. از سوی دیگر سیاست اعلام روزانه و در یک ساعت خاص توسط یک مرجع واحد، سیاست خوبی است و مابقی توان رسانه‌ها باید معطوف ترویج نکات پیشگیری و اصلاح رفتارهای پرخطر شود.

البته گروهی کاسب و دلال نیز در حوزه رسانه وجود دارند که انشاءالله در یادداشت بعد به آن خواهم پرداخت.

حسین ربیعی کارشناس رسانه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان