آخرین اخبار

23. اسفند 1398 - 11:10   |   کد مطلب: 37866
تمرکز شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی بر انتشار اطلاعات نادرست و بکارگیری شگردهای مختلف جنگ روانی و استفاده از ناآگاهی مردم، زمینه ساز تشدید مشکلات و افزایش بی اعتمادی و در نتیجه مشکلاتی نظیر مسمومیت های الکلی شده است.

به گزارش رودآور؛ به تیتر این خبر ها دقت کنید: فروشگاهها، بازار و مغازه ها از ۲۵اسفند تعطیل می شود 

سهمیه سوخت بنزین اسفند می سوزد

الکل بخورید تا کرونا نگیرید

پمپ بنزین ها برای جلوگیری از سفر تعطیل می شوند

و خبرهایی از این دست ….

اینها فقط شایعات منتشر شده در دو روز گذشته و در بستر فضای مجازی است.

نگاه کوتاهی داشته باشیم به تبعات سنگین این شایعات در کشور و استان همدان:

در ماجرای الکل بیش از ۸۰ هموطن به کام مرگ رفتند و صدها مسموم در این شرایط خاص که تمام ظرفیت درمانی کشور برای مبارزه با کرونا فعال است، به بیمارستان ها تحمیل شد.

فقط در استان همدان چهار نفر با استعمال الکل احتمالا صنعتی، مرگ را تجربه کردند و تعدادی نیز مسموم شدند. در این ماجرا دو موضوع وجود دارد. اول اینکه واقعا الکل صنعتی به چه میزان بر ضدعفونی سطوح تاثیر دارد و دوم اینکه چه عاملی سبب شده است که تعدادی از شهروندان بر خلاف آموزه های دین و عقل و تذکرات دستگاه های مختلف متولی، دست به این کار خطرناک بزنند؟!

در خصوص مسئله اول، مطالب مختلف منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی نشان می دهد که الکل صنعتی حداقل تأثیر را در گندزدایی و از بین بردن ویروس کرونا دارد.

نیاز است چند نوع از الکل‌ها را معرفی کنیم تا در ادامه تفاوت آن‌ها و اینکه چگونه می‌توانیم از آن‌ها برای مصارف ضدعفونی استفاده کنیم را دقیق‌تر بدانیم. اتانول، ایزوپروپیل الکل و متانول، الکل‌های آشنایی هستند. اتانول و ایزوپروپیل الکل‌ دو الکلی هستند که کاربردهای زیادی در مواد ضدعفونی کننده دارند و به عنوان مثال، اتانول با خلوص ۷۰ تا ۸۵ درصد به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده کاربرد دارد که ویروس‌ها و باکتری‌ها را به وسیله‌ حل کردن چربی و پروتئین آن‌ها از بین می‌برد.

الکل طبی، الکلی با خلوص ۹۶ درصد به بالا است و الکلی که بتواند ضدعفونی کند باید بالاتر از خلوص ۷۰ درصد باشد، اما الکلی با کمتر از ۶۰ درصد خلوص، تقریبا قابلیت ضدعفونی کردن را از دست می‌دهد.

الکل صنعتی هم همان اتانول است که خلوص بسیار کمتری دارد. برای ایجاد تمایز میان الکل طبی و صنعتی، به اتانول‌هایی با خلوص کمتر، موادی مانند رنگ‌های قرمز و زرد، تلخ‌کننده‌ها و حتی متانول که الکلی سمی و مضر است و اثرات مخربی بر بینایی دارد و از راه پوست هم جذب می‌شود، اضافه می‌کنند و از آن به عنوان الکل صنعتی یاد می‌کنند. اضافه کردن مواد برای این است که مردم تمایز را متوجه شوند و برای مصارف خود استفاده نکنند.

برای ضد عفونی کردن دست‌ها و سطوح مختلف، استفاده از الکل ۷۰ درصد و یا فرآورده‌هایی مانند ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی که حاوی این مقدار اتانول هستند، کارایی لازم را دارند.

از الکل صنعتی برای جرم گیری و لکه گیری (اماکن، سطوح، کاشی و سرامیک) سوخت چراغ های الکلی و آزمایشگاهی، مشتعل کننده ذغال، چوب، سایر موارد، حلال چربی ها و جرم گیری، برای نظافت و جرم گیری قطعات، ابزار و لوازم الکترونیکی، کامپیوتر و ماشین آلات جلا دهنده و درخشان کننده سطوح پاک کننده دوده و چربی استفاده می شود.

*چند نکته ی بسیار مهم درباره ی استفاده از الکل صنعتی و طبی در مقابله با ویروس کرونا

بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل طبی یا همان اتانول و یا غرغره کردن آن در دهان هیچ گونه تأثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و با ریسک بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

الکل صنعتی یا همان متانول، علاوه بر اینکه خاصیت ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل طبی یا همان اتانول دارد، اما به دلیل آنکه به شدت سمی است، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، نابینایی و مرگ همراه است.

بر خلاف الکل طبی یا همان اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی الکل صنعتی یا همان متانول به ویژه در خصوص پوست های آسیب دیده بالا است و می‌ تواند سبب مسمومیت شود.

با توجه به سمی بودن الکل صنعتی یا همان متانول، مراجع معتبر بین ‌المللی، هیچ گونه توصیه‌ ای مبنی بر استفاده از متانول به منظور ضدعفونی کردن پوست، لوازم پزشکی و سطوح مختلف (مانند دستگیره درها، میز، کف و غیره) نمی کنند.

*بهترین شیوه مقابله با شبیخون ناجوانمردانه در جنگ رسانه ای؛ شفافیت، صداقت و سرعت عمل در پاسخگویی مسئولان در روزگار کرونایی

و اما در خصوص موضوع دوم و اینکه چرا مردم از روی جهل اقدام به نوشیدن و غرغره کردن الکل می کنند ذکر این نکات ضروری است:

۱ـ جو بی اعتمادی به مسئولان: شاید این نکته مهمی باشد که عملکرد و اطلاعات داده شده قبل نظیر ماجرای بنزین و تکذیب افزایش قیمت باوجوداجرای آن و مواردی از این دست سبب شد تا اعتماد مردم به مسئولان اجرایی مخدوش شود و متأسفانه این بی اعتمادی می تواند به فاجعه ختم شود. نظیر این مورد در خصوص آمارهای اعلامی مبتلایان به کرونا نیز مشاهده می شود.

۲ جنگ رسانه ای و موج سواری ضدانقلاب: بدون شک ماجرای کرونا یک موضوع عادی و یک اپیدمی ویروسی معمولی نیست. احتمال یک #جنگ_بیولوژیک تمام عیار بسیار بالاست و نشانه آن هم #پیوست_جنگ_رسانه ای آن است. تمرکز شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی بر انتشار اطلاعات نادرست و بکارگیری شگردهای مختلف جنگ روانی و استفاده از ناآگاهی مردم زمینه ساز تشدید مشکلات و افزایش بی اعتمادی و در نتیجه مشکلاتی نظیر مسمومیت های الکلی می شود.
در برابر این جنگ رسانه ای چه باید کرد ؟
بهترین شیوه مقابله با این شبیخون ناجوانمردانه شفافیت و صداقت و سرعت عمل در پاسخگویی مسئولان به مردم در کنار ایجاد جبهه واحد رسانه ای و تلاش برای مدیریت فضای مجازی است. بدون شک انعکاس هر نوع اطلاعات غلط با توجه به فراگیر بودن شبکه های اجتماعی، بازتاب های بسیار منفی به همراه دارد.
#مدیریت_واحد در اطلاع رسانی یکی از راه های جلوگیری از آشفتگی این فضا است.  باور کنیم که با وجود همه انتقادهایی که ممکن است به مدیریت دستگاه های مختلف داشته باشیم در این شرایط باید به #جهادگران_سلامت_استان_همدان برای غلبه بر کرونایی رسانه ای و ویروس کرونا اعتماد کنیم.

حسین ربیعی، کارشناس رسانه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان