آخرین اخبار

28. اسفند 1398 - 11:28   |   کد مطلب: 37915
امروز حل مشکل کرونا تنها با مراجعه به مراکز علمی و تحقیقاتی امکانپذیر است، بورس، باشگاه‌های فوتبال، آسمان‌خراش‌ها، هتل‌ها و بنگاه‌ها و کارتل‌های اقتصادی نمی‌توانند این مشکل بزرگ را حل کنند و این نتیجه سال‌ها رفتار اشتباه ما در برخورد با علم و ثروت است.

به گزارش رودآور؛ خبرگزاری فارس همدان، سازمان ملل متحد تعطیل شد، لیگ برتر انگلیس و فرانسه تعطیل شد، از وزیر و وکیل تا مردم عادی راهی بیمارستان شدند، بورس سقوط کرد، سامسونگ و اپل تعطیل شدند، همایش‌های بین‌المللی لغو شد، ملت‌ها با هم قطع رابطه کردند، فرودگاه و راه‌آهن تعطیل شد، مدارس و دانشگاه‌ها هم.

و این داستان تلخ این روزهای مردم صدها کشور در نقاط مختلف کره زمین است که ویروس کرونا آنها را به این سختی و دردسر انداخته است.

بشریت از گذشته تا امروز یک ضرب‌المثل معروف داشته که «علم بهتر است یا ثروت؟» اما متاسفانه در چندین دهه اخیر برای همگان وانمود شد که ثروت بهتر است و جهان به سمت سرمایه‌داری حرکت کرد و علم به نوعی به حاشیه رفت، همین باعث شد روز به روز بشریت با همه پیشرفت‌های مادی که داشته اما از اخلاق، معنویت و انسانیت فاصله بگیرد.

اما همین نگاه مادی‌گرایانه زمینه‌ای شد که کشورها به فکر کشورگشایی بیفتند، معادن فسفر، طلا و نفت دیگر کشورها آمریکا را برای چپاول آنها راهی دیگر کشورها کرد آن هم با لشکرکشی؛ نگاه مادی باعث شد تنها به کشورهایی در سازمان ملل حق وتو دهند که ثروت مادی بیشتری دارند و در نهایت نگاه مادی و سرمایه‌داری بودجه کشورها را به سمت بنگاه‌های سرمایه‌داری برد در حالی که باید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اولویت باشند.

همین نگاه اشتباه هم دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به حاشیه راند تا نسل جدید این برداشت را داشته باشد که در جامعه امروز ثروت حرف اول را می‌زند و علم جایگاه واقعی خود را از دست داده است.

اما خطا و اشتباه بشریت امروز و بعد از سال ها دارد تاوان این حرکت اشتباه را می‌دهد؛ امروز شاهدیم یک ویروس آمده و به قولی کشورگشایی کرده، کرونا از سازمان ملل تا لیگ برتر انگلیس و فرانسه و میلیون‌ها کسب و کار را تعطیل کرد، انسان‌ها از هم فاصله گرفتند و حتی سیمای ظاهری افراد عوض شد؛ خیابان‌ها و آزادراه‌ها خلوت شد و این همه ناتوانی در برابر یک ویروس نشانه کم‌توجهی به علم است و اینکه ثروت را اولویت قرار دادیم اما امروز ثروت توانایی حل این مشکل را ندارد.

امروز حل مشکل ویروس تنها با مراجعه به مراکز علمی و تحقیقاتی امکانپذیر است و بورس، باشگاه‌های فوتبال، آسمان‌خراش‌ها، هتل‌ها و بنگاه‌ها و کارتل‌های اقتصادی نمی‌توانند این مشکل بزرگ را حل کنند و این نتیجه سالها رفتار اشتباه ما در برخورد با علم و ثروت است.

در نهایت اینکه چه خوب است که نگرش‌ها و نگاه‌ها به جامعه پیرامون‌ عوض شود و یکبار دیگر با تفکر بیشتر و عمیق‌تر و براساس تجربه دیروز و امروز از خود بپرسیم که راستی «علم بهتر است یا ثروت!؟».

---------------------

اسدالله ربانی‌‌مهر

----------------------

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان