آخرین اخبار

3. فروردين 1399 - 14:01   |   کد مطلب: 37937
جوانی کلیدواژه رهبر معظم انقلاب برای قوی شدن است، برای رشد موالید و فرزندآوری برای حفظ جمعیت جوان کشور هم ضروری است، در این زمینه فرهنگ سازی حرف اول را می زند و فرهنگ سازی نیز جز در بستری در فضای مجازی آن هم با چشم انداز عملیاتی و کاربردی و محتواهای بومی ناقص می ماند، بدین ترتیب با قدرت نیروی جوان جهش تولید در همه زمینه ها امری شدنی است.

به گزارش رودآور؛ حسین ربیعی کارشناس فضای مجازی در یادداشتی نوشت؛ مصادیق قوی شدن از نگاه رهبر معظم انقلاب : "رشد موالید برای حفظ نیروی جوان کشور  ،فضای مجازی به دلیل حاکم شدن بر زندگی مردم ،رشد بهداشت و درمان و جهش تولید."

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود به چهار مصداق از مصادیق و ابزارهای قوی شدن اشاره کردند. بدون شک محور اصلی این مصادیق واژه جوانی است. 
رشد موالید و فرزندآوری برای حفظ جمعیت جوان کشور امری لازم و ضروری است. کشوری می تواند در دنیای رقابتی امروز، مسیر رشد و تعالی را حفظ کند که از نسلی جوان، پویا، با انگیزه و با نشاط برخوردار باشد. بدون شک برای رشد و اعتلای کشور توجه به این موضوع امری حیاتی است که به نظر می رسد باید در سریعترین زمان ممکن موانع و چالش های پیش رو بررسی و با کار کارشناسی و عملیاتی مرتفع شود

 این موانع در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی بهداشتی قابل احصا خواهد بود. در اصل فرهنگ سازی بیشترین زمان را به خود اختصاص خواهد داد. برای محدود کردن جمعیت کشور از دهه هفتاد تا کنون کار تبلیغی و عملیاتی صورت گرفته است و اکنون برای جبران آن، توانی مضاعف مورد نیاز است.

فضای مجازی به دلیل اهمیت ویژه آن در زندگی روزمره مردم توجه ویژه تری را می طلبد. به طور قطع منظور از فضای مجازی چند شبکه اجتماعی و پیام رسان نبوده و نیست. امروز فضای مجازی باریک نظام لایه ای و در هم تنیده، بخش های مختلفی را در بر می گیرد. از لایه زیرساخت و نرم افزار و سخت افزار پایه گرفته تا سرویس داده و خدمات و لایه کاربران و محتوا و حتی چشم انداز و قوانین حاکم بر آن .
برای هر لایه باید برنامه داشته باشیم .اینترنت ملی و زیرساخت های مورد نیاز، تلاش برای نوشتن نرم افزار ملی پایه، توجه ویژه به اپلیکیشن های داده و خدمات به ویژه شتاب دهنده ها، برنامه ریزی منسجم و مدون برای ارتقای سواد مجازی و رسانه ای کاربران، توجه خاص به تولید محتوای بومی متناسب با نیاز کاربران و تدوین چشم انداز عملیاتی و کاربردی در این حوزه ضروری است. ‌ 

در حوزه بهداشت و درمان نیز با توجه به مباحث درمان و اعتماد به پژوهشگران و محققین داخلی باید همواره برای جنگ های بیولوژیک آمادگی داشته باشیم. بدون شک آیه و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه فقط در حوزه نظامی نبوده و نیست و باید آمادگی کامل در حوزه درمان ایجاد شود.

توجه به محصولاتی نظیر تراریخته ها هم باید در اولویت کار قرار گیرد.درمان را باید از پیشگیری شروع کرد. کرونا سبب شد تا بسیاری از اصول اولیه پیشگیری را رعایت کنیم. بهداشت عمومی و سلامت نیز از واژه های مغفول در جامعه امروزی هستند که باید مجدداً در این زمینه بازنگری شود. 

حوزه جهش تولید نیز همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از ابزار قدرت و تولید ثروت است. بدون شک اگر بخواهیم در زمینه اقتصادی حرف برای گفتن داشته باشیم و به سمت بهبود معیشت مردم حرکت کنیم باید در تولیدات و مزیت های رقابتی خود یک جهش داشته باشیم. این امر با یک نسل جوان ، پویا، متعهد و متخصص شدنی است.

توجه ویژه به تولیدات خرد و روستایی، مزیت ما خواهد بود. به عنوان نمونه تولید ضدعفونی کننده یا ماسک در ظرف کمتر از یک ماه دو یا سه برابر شد. این ظرفیت کم نظیر نشان از انعطاف در تولید کننده ها است که با یک آینده پژوهی دقیق و تدوین برنامه جامع می توان در حوزه جهش تولید نیز موفقیت های زیادی را کسب کرد.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان