آخرین اخبار

18. ارديبهشت 1394 - 20:10   |   کد مطلب: 18169
به دعوت نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای بررسی و تعیین میزان خسارت وارده به کشاورزان و باغداران تویسرکانی سفری یک روزه به تویسرکان داشت.

به گزارش خبرنگار رودآور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور به دعوت مفتح برای بررسی میزان خسارت وارده ناشی از سرمازدگی اخیر به باغات تویسرکان روز جمعه به این شهرستان سفر کرد.

در این سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور به همراه مسئولان استانی و شهرستانی از باغات روستاهای شهرستانه، نجف آباد، قلقل، حاجی آباد، کرزان و منطقه سرابی بازدید و پس از آن در جلسه مدیریت بحران در فرمانداری تویسرکان شرکت کردند.

معاون وزیر در سفر  خود در نمازجمعه این هفته تویسرکان نیز سخنرانی کرد و پس از آن همراه با دیگر مسئولان استانی و شهرستانی همگام با مردم در راهپیمایی علیه آل سعود حضور یافت، در انتهای سفر این مقام مسئول کلنگ درمانگاه خیریه محله اسلام آباد تویسرکان به زمین زده شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛ باغات تویسرکان از بین رفته است

«اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور در حاشیه بازدید از باغات منطقه خرمرود تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: با توجه به درخواست نماینده تویسرکان برای بازید نزدیک از میزان خسارت وارده به باغات تویسرکان بر اثر سرمازدگی اخیر به این شهرستان سفر کردم.

وی اظهار کرد: در این دیدارها از نزدیک با باغداران و کشاورزان تویسرکانی در رابطه با سرمازدگی گفت و گوهایی انجام شد.

معاون وزیر کشور افزود: گرچه انتظار می رفت باغات بیمه باشند ولی با توجه به سخت گیری ها و پراخت نه چندان مناسب بیمه از سوی شرکت های بیمه، کشاورزان و باغداران رغبت چندانی به بیمه کردن باغات و محصولات کشاروزی خود ندارند.

نجار همچنین گفت: طبق بند دال ماده 11 قانون هم ساز و کارهایی برای کمک رسانی به مردم در این گونه حوادث غیرمترقبه وجود دارد، اما آنچه که اتفاق افتاده است خارج از این ها است و به حقیقت باغات تویسرکان از بین رفته است، باغاتی که تنها محل درامد صاحبان آن است.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک نماینده مردم تویسرکان و دستگاه های ذی ربط ملی بتوان از راهکارهای قانونی با همکاری دولت و مجلس و با استفاده از توسعه صندوق توسعه بیمه کشاورزی، تا حدودی بخشی از خسارات وارده به باغداران و کشاورزان را جبران کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور عنوان کرد: متأسفانه تک محصولی شرایط سختی را پیش روی برخی از باغداران و کشاورزان تویسرکانی باز کرده است، در حالی که می شد با تعدد محصولات و رفتن به سوی محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند تا حدودی از ضربه ای که بر اثر سرمازدگی بر هزینه های زندگی وارد می شود کاست.

 مفتح؛ به دنبال راهی برای جبران خسارات سرمازدگی هستیم

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مردم تویسرکان درآمد سالانه خود را از همین باغات و زراعت ها به دست می آورند، گفت: متأسفانه سرمای پنجم اردیبهشت ماه جاری خسارت بیش از 80 درصدی به باغات گردوی تویسرکان وارد کرده است و می طلب دولت توجه ویژه ای برای حل این مشکل داشته باشد.

وی ابراز کرد: کشاورزان به دلیل مشکلات بیشماری که مانع از بیمه کردن باغات و زمین های زراعی خود می شود، باغات خود را بیمه نکرده اند و حال نگران تأمین هزینه زندگی خود هستند.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت، تصریح کرد: ما نیز در این راستا به دنبال راه های قانونی هستیم تا بتوانیم اقدامات مناسبی برای عبور از این بحران داشته باشیم.

ساز و کاری مناسب و همیشگی برای مقابله با خسارت وارده به بخش کشاروزی اندیشیده شود

«محمدناصر نیکبخت» استاندار همدان نیز در جلسه مدیریت بحران در فرمانداری تویسرکان با اشاره به خسارت سرمازدگی به باغات و زراعت در سطح استان، جلسه مذکور را جلسه ای ماتم گونه دانست و گفت: نه تنها باید فکری برای کاهش این مصیبت شود بلکه باید با یک برنامه ریزی جامع، ساز و کاری مناسب و همیشگی برای مقابله با خسارت به بخش کشاروزی نیز اندیشیده شود.

برای جلوگیری از تبعات اجتماعی سرمازدگی، خسارات باید به نوعی جبران شود

«سیدمهرداد موسوی» فرماندار تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: بر اثر سرمازدگی اخیر نه تنها باغات گردو بلکه مزارع گندم و جو، نخود و چند محصول دیگر نیز از سرما در امان نمانده و خسارت بسیار دیده اند.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر باغداران و کشاورزان بر اثرخشکسالی، بارش تگرگ و سرمازدگی خسارت فراوان دیده اند، اظهار کرد: در سال جاری از پنج هزار و 300 هکتار باغ گردو در تویسرکان در حدود چهار هزار و 200 هکتار دچار سرمازدگی شده اند و اگر در این باره اقدامی برای جبران خسارت صورت نگیرد تبعات اجتماعی بسیاری پیش خواهد آمد.

سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به تویسرکان/تصاویر

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان