آخرین اخبار

3. بهمن 1395 - 0:42   |   کد مطلب: 26321
در حدود 177 هکتار از بافت شهری تویسرکان فرسوده است و درست در زمانی که می رفت مردم با تسهیلات کم بهره دست به تخریب و بازسازی مساکن فرسوده خود بزنند، ورق برگشت و در دو سال اخیر متقاضیان وام مسکن با سودهای بانکی بالا عقب نشینی کردند و این روزها بیش از همیشه نگران مساکن غیرایمن خود هستند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ این روزها با حادثه تلخ آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، شاید هر شخص حقیقی و حقوقی به تکاپو افتاده که باید مأمنی امن چه از نظر محل کسب و کار و چه از نظر محل زندگی برای خود فراهم کند تا به چنین مصیبتی گرفتار نشود.

اما فکر بدون عمل تنها چاره ساز نیست، شهرستان تویسرکان یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان همدان و حتی کشور است که هنوز بافت های مسکونی بسیار فرسوده ای در آن مشاهده می شود.

«محمدکاظم گمار» شهردار تویسرکان مساحت بافت شهری را با احتساب باغات درون شهری را در حدود ۸۸۰ هکتار اعلام می کند که  ۱۷۷ هکتار از آن فرسوده است.

وی می گوید: تعداد خانه های قدیمی در تویسرکان بسیار قابل توجه هستند که نسبت به بلایایی همچون زلزله مقاومت لازم را ندارند.

شهردار تویسرکان ادامه داد: ما برای حمایت از قشر ضعیف جامعه به ویژه در شهر کوچکی همچون تویسرکان برای ارائه عوارض و پروانه ساخت و ساز تخفیف 80 درصدی را برای مالکان در نظر گرفته ایم و حتی هنگام تخریب و آواربرداری برای حمل و نقل خاک روبه ها مردم می توانند از کمک شهرداری بهره مند شوند.

گمار می گوید: در برخی از نقاط شهری که ساختمان های فرسوده موجود است به دلیل آنکه تعدادی مالکان این املاک در شهرهای دیگر زندگی می کنند و به نوعی ملک خود را رها کرده اند با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و گاهی با چند ورثه برای جلب رضایت آنان در راستای تخریب و آواربرداری بافت فرسوده آنان ربرور می شویم تا آن ساختمان های فرسوده خطرساز برای دیگر ساختمان های اطراف و به ویژه مردم نباشند.

وی تصریح کرد: حتی در این میان اگر ساختمانی برای عموم مردم آسیب ساز باشد به دنبال اقدامات قانونی رفته و با حکم دادستانی این محل ها را با شرایطی خاص تخریب می کنیم تا ضرری به جان و مال مردم نرسد.

به گزارش رودآور، بافت فرسوده تویسرکان به طور عمده در محله ‌های جولستان، زرهان، باغوار، پایین‌محله و سرابی قرار دارد، حتی دالان های موجود در محله جولستان و احتمال ریزش آنان در قلب شهر، زنگ خطری را برای مسئولان شهری به صدا درآورده است.

در این میان به سراغ مردم هم می رویم، الوندی در یک ساختمان پنج طبقه در محله ای در نزدیکی مسجد باغوار تویسرکان زندگی می کند، او می گوید: ورودی کوچه ما که چندین ساختمان چند طبقه در آن وجود دارد با دو ساختمان بسیار فرسوده و قدیمی مواجه بود که یکی از آن ها با پیگیری شهرداری تخریب شد و اما این روزها ساختمان دوم مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: ورودی کوچه به دلیل وجود این واحد مسکونی قدیمی که هر لحظه احتمال ریزش آن است کم عرض است و اگر خدایی ناکرده اتفاقی ناگوار همچون آتش سوزی رخ دهد، خودروهای امدادی و آتش نشانی نمی توانند وارد کوچه شوند.

جلیلوند، یکی دیگر از همشهریان تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان می کند: که ساخت و ساز و یا تخریب و بازسازی منازل قدیمی در سه، چهار سال پیش به خوبی پیش می رفت اما با رکود اساسی در بازار مسکن روند رو به رشد بازسازی واحدهای مسکونی کند و یا متوقف شده است.

وی ادامه داد: در آن سال ها تسهیلات کم بهره یعنی با سود چهار یا پنج درصد و یا تسهیلات مسکن مهر به مردم تعلق می گرفت، اما از دو سه سال پیش تاکنون متأسفانه برای دریافت تسهیلات مسکن باید متقاضیان وام اوارق مشارکت خریداری کنند و با توجه به رکود اقتصادی و اوضاع نابسامان معیشت مردم شهرستان، توان و قدرت خرید آنان کاهش یافته است، از این رو حتی نمی توانند اوراق مشارکتی خریداری کنند تا شاید تسهیلات به دست بیاورند و با آن مساکن فرسوده خود را بازسازی کنند.

بختیاری دیگر شهروند تویسرکانی هم از مسئولان خواست تا با بسته های تسهیلاتی خاص با سود و بهره پایین از مردمی که می خواهند داوطلبانه واحدهای مسکونی خود را مقاوم کنند حمایت ویژه ای داشته باشند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان