آخرین اخبار

26. آذر 1398 - 13:11   |   کد مطلب: 36971
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت تمهیدات لازم قبل از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را نیاندیشیده بود، گفت: حمل و نقل به عنوان نخستین حلقه از گرانی هاست که متأثر از افزایش قیمت بنزین شد و نشان داد که دولت در گام نخست خود در این خصوص هم به درستی مدیریت نکرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ این روزها بر خلاف وعده دولت مبنی بر اینکه مردم با افزایش قیمت سایر کالاها و مواردی از دست به بهانه افزایش نرخ بنزین روبرو نمی شوند، شاهد گلایه مندی های بسیاری از نقاط مختلف کشور درباره حمل و نقل روستایی هستیم. روستاییانی که از افزایش کرایه ماشین از شهر به روستا و بالعکس ابراز نارضایتی می کنند.

*افزایش کرایه های روستایی به بهانه افزایش نرخ بنزین!/وعده مسئولان چه شد؟
تنها در یک نمونه از این گلایه مندی ها، اهالی چندین روستا از منطقه خرمرود تویسرکان از جمله وردآوردعلیا، اشتران و قلقل نسبت به افزایش کرایه ها ابراز گلایه مندی کرده اند.
آنان می گویند گاهی هم رانندگان خودروها، هر کدام یک نرخ برای کرایه در نظر گرفته اند و این‌کرایه ها نرخ ثابت و قانونی تعیین شده ای ندارد."

ناگفته نماند که از سویی دیگر، شاهد نارضایتی رانندگانی هستیم که تنها درآمد زندگیشان از مسافرکشی است، آنان بنزین سه هزار تومانی خریداری می کنند، اما درآمدشان همان درآمد سال های گذشته است و خوب می دانند با 60 لیتر بنزین، نمی توانند کسب و کار خود را ادامه دهند.

بدین ترتیب این نارضایتی ها دو طرفه است هم از سوی رانندگان و هم از سوی مسافران.

برنامه دولت برای رانندگان خودروهای شخصی که این روزها به دلیل نبود و یا کمبود مینی بوس بین روستا و شهر، چیست؟ چرا دولت برای سهمیه بندی بنزین برنامه ای جامع نیاندیشیده است؟ این رانندگان معتمد و شناخته شده هستند و برخی از آن ها سال های سال است تنها منبع درآمدیشان به اصطلاح همین مسافرکشی است، چرا نباید آنان از سهمیه بنزین برخوردار شوند تا لااقل بخشی از معیشت این روزهای سخت خود را تأمین کنند.

برای پاسخ به سؤالات مردمی به سراغ متولیان امر رفتیم.

*سازمان حمل و نقل مؤظف به تهیه لیستی از رانندگان پلاک شخصی و ساماندهی آنان شد

«جواد مالمیر» کارشناس حمل و نقل شهرستان تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: از روزی که سهمیه بندی بنزین آغاز شد، از سوی سازمان حمل و نقل کشور به مدیران کل دفاتر حمل و نقل نامه ای مبنی بر تهیه لیستی از رانندگان پلاک شخصی که در مسیرهای روستایی فعال هستند، ارسال شده است و ما نیز در لایه های زیرین نامه را به فرمانداری و بخشداری های تویسرکان ارجاع دادیم.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب قرار است پس از تهیه لیست مذکور از رانندگان پلاک شخصی که مسافران مسیرهای برون شهری به روستاها را جا به جا می کنند، ساماندهی مناسبی در این خصوص انجام و سهمیه مورد نظر بنزین به آنان تخصیص داده شود.

*نرخ کرایه ها از سوی سازمان حمل و نقل تعیین نمی شود

این کارشناس حمل و نقل شهرستان تویسرکان افزود: در مجموع تعیین نرخ کرایه ها بر عهده اداره راه و ترابری نیست، بلکه این نرخ از سوی بخشداری ها، دهیاری ها و در نهایت انجمن صنفی مسافربری تعیین می شود.

مالمیر تصریح کرد: این سازماندهی ها می تواند کار را برای ارائه بنزین سهمیه ای به طور مناسب و مطلوب فراهم سازد تا خودروهای مسافربر روستایی با مشکل تهیه بنزین مواجه نشوند و به این بهانه بر نرخ کرایه های دریافتی خود نیافزایند.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم بخشداری ها و دهیاری ها برای تهیه و تکمیل لیست اسامی رانندگان حمل و نقل عمومی که ساماندهی نشده اند، همکاری لازم را هرچه سریعتر انجام دهند، عنوان کرد: در لیستی که قرار است تهیه شود حتی کیلومتر روستایی هم در نظر گرفته شده، تا سهمیه بنزین به طور دقیق ارائه شود.

با افزایش دهندگان کرایه خودروها برخورد می شود
«سعدی عبدلی» بخشدار بخش مرکزی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ درباره نامه مربوطه برای ساماندهی رانندگان خودروهای پلاک شخصی و مواردی از این قبیل، گفت: در حال حاضر به  تمام دهیاری ها اعلام کردیم تا مشخصات خواسته شده را تهیه کنند وبعد به سازمان حمل و نقل ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش کرایه خودروهای بین روستا و شهر به هیچ عنوان از سوی ما تأیید نمی شود و در این خصوص مواردی را حتی به تعزیرات معرفی کردیم، اظهار کرد: افزایش کرایه ها خلاف قانون است و به شدت با متخلفین برخورد می شود.

بخشدار مرکزی تویسرکان افزود: امیدواریم از سویی دیگر هرچه سریعتر لیست مورد نظر برای ساماندهی تهیه شود تا رانندگان هم از افزایش نرخ بنزین متضرر نشوند و سهمیه بنزین خود را دریافت کنند تا به بهانه آن، بر کرایه ها نیافزایند.

*فرمانداری ها موظف به کنترل تهیه لیستی از رانندگان خودروهای شخصی شدند

«فرهاد فرزانه» مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه تهیه لیست از رانندگان بین روستایی بر عهده سازمان حمل و نقل است و جزء وظایف آنان به شمار می رود، گفت: با این حال برای تأکید بر ضرورت کار، نامه ای به فرمانداری های شهرستان های استان ارسال و اعلام کردیم هم رانندگان مسافربری عمومی بین روستا و شهرها و هم رانندگان آژانس های اینترنتی که در سامانه ثبت نام نکرده اند و مشخصاتی برای دریافت بنزین سهمیه ای ارائه نداده اند، فرصت ثبت نام داشته باشند.

وی اظهار کرد: فرمانداری هر شهرستان مسئول کنترل این مباحث است که به طور دقیق انجام شود و سازمان حمل و نقل هم می بایست اطلاعات رانندگان را دریافت و به ما اعلام کند تا پس از شناسایی و ساماندهی شدن تا سهمیه بنزین به آنان تعلق گیرید.

* دولت تمهیدات لازم قبل از اجرای سهمیه بندی بنزین را نیاندیشیده بود

«محمدمهدی مفتح» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با گلایه مندی از روند افزایش قیمت بنزین بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم و مجالی برای فراهم شدن زیرساخت های آن از سوی دولت، گفت: گلایه مندی و نارضایتی های مردم تویسرکان به ویژه روستاییان این شهرستان از طریق پیامک، تلفن و یا دیدارهای عمومی به بنده انتقال داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه حرف مردم، حرف به حق و درستی است، اظهار کرد: یکی از عوارض عملکرد نامطلوب دولت در افزایش قیمت بنزین همین است که این گونه مسائل از جمله توجه به حمل و نقل می بایست قبل از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به آن دقت ویژه ای می شد تا با پیشگیری های لازم از فشار بر مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه بکاهد.

*دولت در جلوگیری از افزایش قیمت ها به وعده خود عمل نکرد

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که دولت وعده داده بود هیچ گونه افزایش قیمتی ناشی ازافزایش قیمت بنزین برای سایر موارد نخواهیم داشت، شاهد هستیم که این وعده در عمل اجرایی نشد و حمل و نقل نخستین مسئله ای است که بلافاصله تحت تأثیر افزایش قیمت بنزین قرار گرفت.

مفتح تصریح کرد: گرچه دیرهنگام است اما این مسئله به راحتی قابل حل است، تنها یک هماهنگی و همکاری سریع متولیان دستگاه های اجرایی برای ساماندهی هرچه سریعتر رانندگان مذکور در حمل و نقل عمومی را می خواهد تا در نهایت سوخت با قیمت مناسب برای آنان تأمین شود، البته اگر دولت می خواهد قیمت حمل و نقل برای مردم عادی تغییری پیدا نکند.

وی عنوان کرد: سازماندهی رانندگان پلاک شخصی و برخی از رانندگانی حمل و نقل عمومی که فرصت ثبت نام نداشتند و از سوخت سهمیه ای بی بهره مانده اند، نیاز به برنامه ریزی و ساز و کاری مناسب داشت که دولت این موارد را باید قبل از اجرای افزایش قیمت بنزین حل می کرد تا زیرساخت های لازم برای اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت به موقع فراهم شود.

*دولت، راهکاری برای گره های پیش روی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در دست ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت قبل از اجرای برنامه افزایش قیمت بنزین باید تمام گره های پیش بینی شده از این افزایش را شناسایی می کرد و برنامه هایی برای حل آن در دست می داشت تا به محض اجرای طرح، راهکارهای جبرانی اش را هم اجرای می کرد تا لااقل فشار بر اقشار ضعیف جامعه وارد نشود.

*حمل و نقل، نخستین حلقه آسیب دیده از بی تدبیری دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین

مفتح با بیان اینکه حمل و نقل به عنوان نخستین حلقه از گرانی ها بعد از افزایش قیمت بنزین است که تحت تأثیر آن قرار گرفت، عنوان کرد: بسیاری از کارهای دیگر، متکی بر حمل و نقل است، اگر جریان مرتبط با حمل و نقل گران شود به طور طبیعی بر قیمت کالاها در هنگام عرضه هم اثرمی گذارد.

وی با تأکید بر اینکه دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نخستین گام را متأسفانه نتوانست به درستی مدیریت کند، تصریح کرد: همین عدم مدیریت صحیح دولت سبب شده تا این روزها صاحبان خودروهای کرایه ای و یا پلاک شخصی برای تأمین بنزین با مشکل مواجه شوند و بر کرایه ها بیافزایند و از سویی دیگر مردم به ویژه روستاییان هم از افزایش قیمت کرایه ها ناراضی شوند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد تا دولت با پای کار آوردن فرمانداران و بخشداران خود در سراسر کشور برای ساماندهی حمل و نقل عمومی قدم های مؤثری بردارد تا مشکلات مردم در این خصوص تا حدودی حل شود.

*آیا اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، رویه ای با آزمون و خطا بود

به گزارش رودآور؛ آن گونه که تعدادی از کارشناسان اقتصادی کشورعنوان کرده اند، دولت برنامه ای مدون و جامعی برای رویارویی با مشکلات به وجود آمده به دنبال اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در دست ندارد، که اگر چنین بود این روزها شاهد گلایه مندی مردم و نارضایتی های مکرر آنان نبودیم، این بدان معنا است به نظر دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین رویه آزمون وخطا را در پیش گرفته است!

امید آنکه دولت لااقل برنامه های خود در عرصه حمل و نقل کشوری را سریعتر سامان دهد، تا از فشار اقتصادی بر معیشت و زندگی مردم به ویژه اقشار ضعیف کاسته شود.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان