آخرین اخبار

22. شهريور 1399 - 0:18   |   کد مطلب: 38826
جدای از آن که گردوتکانان شهر طلای سبز ایران، باید آموزش های لازم به منظور بالارفتن از درختان را فرا بگیرند و از تجهیزاتی به مانند کمربند ایمنی، ساخت مخترع تویسرکانی برای گردوتکانی استفاده کنند و بیمه باشند، رفتن به سمت سرشاخه کاری و اصلاح درختان گردو برای کاهش ارتفاع درختان هم یک ضرورت است تا هیچ بهره برادری از درختی سقوط نکند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ 22 اردیبهشت ماه سال جاری خبری با عنوان "مخترع تویسرکانی به دنبال تولید کمربند ایمنی برای گردو تکان‌ها" درخروجی این سایت خبری قرار گرفت، در آن خبر آمده بود که «عبدالله قمری» رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی تویسرکان با اشاره به فوت 6 گردو تکان، پنج قطع نخاعی و مصدومیت شدن 91  گردو تکان دیگر در سال98، گفته بود: پیگیری هایی با نصراللهی صنعت گر نمونه تویسرکانی و مخترع دستگاه پوست‌کن گردو انجام شده تا در راستای تولید کمربند ایمنی برای گردو تکان‌ها چاره ای اساسی و عملیاتی اندیشیده شود.

و امروز این امر محقق شده و کمربند ایمنی ساخته و با قیمت مناسب می تواند در اختیار گردوتکانان قرار گیرد.
ناگفته نماند که عمده گردوتکانان تویسرکانی مصدوم شده در سال های گذشته بیمه نبودند!
 جدای از آن که گردوتکانان باید آموزش های لازم به منظور بالارفتن از درختان را فرا بگیرند و از وسایل و تجهیزات ایمنی برای گردوتکانی استفاده کرده و بیمه باشند، رفتن به سمت سرشاخه کاری و اصلاح درختان گردو برای کاهش ارتفاع درختان گردو یک ضرورت است.
*سرشاخه کاری، درختان کم ارتفاع و پربار به عمل می آورد
سابق بر این «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان درباره مزایای سرشاخه کاری به خبرنگار رودآور گفته بود که مقاوم سازی درختان گردو در برابر سرما و آفات دیگر و افزایش عملکرد و میزان بهره برداری از باغات گردو با کمیت و کیفیت بالا از محاسن طرح سرشاخه کاری است.
او تأکید دارد که یکی از مهمترین ویژگی های سرشاخه کاری موفق، چگونگی آرایش تاج درختان سرشاخه کاری شده است به نحوی که دیگر درختان سر به فلک گردو به عمل نمی آید، بلکه درختانی پربار و با ارتفاع کم تر شکل می گیرد و این گونه گردوتکانان با خطر سقوط از درخت گردو در فصل برداشت این محصول مواجه نمی شوند.
*خوشی جهانی شدن گردو با ناخوشی مصدومیت گردوتکانان همراه نشود 
 از آنجا که بیش از پنج هزار هکتار از باغات تویسرکان زیر کشت گردو قرار دارد و اقتصاد این شهرستان به نوعی با این محصول گره خورده است، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان با همکاری جهاد کشاورزی در سال های گذشته تاکنون به دنبال حمایت از گردوکاران بودند و هستند، تا جایی که پس از رایزنی ها و پیگیری های لازم نه تنها اجرای طرح ملی و بزرگ سرشاخه کاری در این شهرستان با موفقیت در دست انجام است، بلکه نهالستان باغ مادری همان زنجیره تولید پیوندک و نهال پیوندی گواهی شده گردو که در غرب آسیا منحصر به فرد است نیز در شهرستان راه اندازی شده تا درختانی مقاوم و کم ارتفاع اما پر بار به عمل آید.
مسئله اساسی دیگر آن که گردوی تویسرکان با ثبت در سازمان مالکیت فکری، جهانی شده است، خوشی جهانی شدن گردو و برداشت بالای این محصول نباید با ناخوشی مصدومیت گردوتکانان همراه شود.
* مفتح: برداشت گردو نباید مصدومی به دنبال داشته باشد
از این رو مفتح تأکید دارد حال که زمان بهره برداری از باغات گردو فرا رسیده، باید تمام جوانب برای حمایت از گردوتکانان اندیشیده شود، هم آن که متولیان امر آموزش بالارفتن از درختان گردو را به گردوتکانان بیاموزند و آنان را ترغیب به بیمه شدن کنند و هم آن که همزمان با برداشت این محصول استراتژیک برای تویسرکانی ها نباید مصدومی بر جای بماند.
در خبرگزاری ها هم آمده که با رایزنی مفتح یک متخصص ارتوپد در فصل گردوتکانی در بیمارستان شهرستان حضور می یابد تا در کنار متخصص دیگر خدمت رسانی کنند.
*توصیه های اورژانس پیش بیمارستانی تویسرکان به گردوتکانان
در توصیه های اورژانس پیش بیمارستانی تویسرکان هم آمده که با توجه به آغاز فصل برداشت گردو در این شهرستان و ادامه آن تا بیستم مهر ماه ضروری است تا گردوتکانان نکات ایمنی برای جلوگیری از سقوط از درختان گردو را در نظر بگیرند تا دچار آسیب و تروماهای شدید نشوند.
مسئولان اورژانس تأکید دارند که باغداران از افراد مسن و آنانی که توانایی جسمی پایینی برای برداشت گردو استفاده نکنند، همچنین صلاح نیست افرادی که دارای سابقه بیماری زمینه ای همچون دیابت، صرع، قلبی  و یا فشارخون هستند بر بالای درخت بروند، چرا که خطر سقوط را به دنبال دارد و اگر سقوطی رخ داد به هیچ عنوان مصدوم را جا به جا نکنند تا نیروهای امدادی بر بالین مصدوم حاضر شوند.

بهره مندی از بیمه و از وسایل حفاظتی از جمله کمربند ایمنی و رعایت دیگر نکات ایمنی و به ویژه استفاده از جوانان با قدرت جسمی بالا، می تواند فصل گردوتکانی را به خوشی به پایان برساند.

به گزارش رودآور؛ امید آن که پایان فصل برداشت گردو برای تویسرکانی ها به خوشی رقم بخورد، تا با برند شدن گردوی مرغوب طلای سبز ایران در جهان و البته رفتن به سمت ایجاد صنایع بسته بندی و تبدیلی روزنه امیدی برای رفع مشکلات اقتصادی شهرستان ایجاد شود.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان