آخرین اخبار

25. آذر 1399 - 6:53   |   کد مطلب: 39182
لازمه تثبیت جایگاه گردوی تویسرکان، ایجاد بازار تخصصی، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گردو به منظور جلوگیری از خام‌فروشی است و با وجود ثبت این محصول در سازمان جهانی وایپو، پبرای ثبت در یونسکو ضعف مدیریتی و قدم های تقریبا هیچ فرماندار، شورای شهر و اتحادیه خشکبار قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ می گویند هر گردی گردو نیست به دنبال آن تویسرکانی ها می گویند هر گردویی، گردوی شهر طلای سبز نیست. گردویی تویسرکان از طعم، چربی و عطری بی نظیر برخوردار است و تا کسی طعم آن را نچشد به مزه فوق العاده آن پی نمی برد.

*تویسرکان، مرکز جهانی گردو

سال جاری به همت مفتح نماینده مردم تویسرکان و البته با همکاری تنگاتنگ انجمن گردوی این شهرستان که متشکل از خود مردم است، این محصول مغذی ایران زمین توانست به جهانیان فخر فروشی کند و در سازمان مالکیت فکری و معنوی جهان (وایپو) ثبت شود.

در حال حاضر تویسرکان را به عنوان مرکز جهانی گردو می شناسند و بزرگترین زنجیره تولید نهال و بذر گردو در خاورمیانه در این شهرستان ایجاد شده است.

*ضعف مدیریتی شورای شهر، اتحادیه خشکبار و دستگاه های دولتی گردوی تویسرکان را به حاشیه نبرد

اما آنچنان که باید و شاید برخی متولیان امر از جمله مدیریت شهری و شهرستانی از شورای شهر گرفته تا فرمانداری و اتحادیه خشکبار تلاشی که باید برای ثبت گردوی تویسرکان در یونسکو تاکنون انجام نداده اند و حتی شنیده شده برخی نیز سنگ اندازی می کنند!

*طعم جادویی گردوی تویسرکان آن را جهانی کرده

در این باره «عبدالله قمری» رئیس انجمن گردوی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه هر گردویی گردوی این شهرستان با آن طعم جادویی اش نمی شود، گفت: این مطلب را نه من، بلکه کارشناسان بسیاری نه تنها در ایران بلکه در جهان عنوان کرده و تأکید دارند که کیفیت گردوی تویسرکان فوق العاده است.

وی با توجه به سابقه و قدمت کاشت گردو در این شهرستان، اظهار کرد: گردو بخشی جدایی ناپذیر در فرهنگ مردم این دیار محسوب می شود و منبع درآمد 70 درصد همشهریان ما از گردو و مشتقات گردو آن است.

*گردو با پوست و خون تویسرکانی ها آمیخته شده است

رئیس انجمن گردوی تویسرکان افزود: وجود درختان کهنسال گردو بیانگر سابقه کشت و پرورش طولانی گردو در تویسرکان است.

قمری تصریح کرد: مردمان این شهرستان اعتقاد خاصی به پر برکت بودن این محصول دارند، برخی از باغداران گردوی خود را وقف و یا نذر می کنند و در مناسبت های مختلف دینی و مذهبی مثل ایام عزاداری امام حسین(ع) نذری می دهند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، گردو در روابط خانوادگی نقش مؤثری داشته و به عنوان مثال در مراسم ازدواج به دلیل بالا بودن ارزش گردو، باغ گردو به عنوان مهریه به همسر می دهند و یا برخی هنگام تولد نوزاد به طفل تازه متولد شده درخت گردو هدیه می دهند.

*ثبت جهانی گردو به همت نماینده و مردم تویسرکان محقق شد

رئیس انجمن گردوی تویسرکان ادامه داد: بنابراین با توجه به جمع آوری اسناد و مدارک لازم و با همکاری جهاد کشاورزی و به ویژه پیگیری و رایزنی های مفتح نماینده مردم شهرستان، گردوی تویسرکان توانست در سازمان مالکیت فکری و معنوی جهان (وایپو) ثبت جهانی ثبت شود.

* قدم های کند و ضعیف شورا شهر و فرمانداری برای ثبت گردوی تویسرکان در یونسکو

قمری تصریح کرد: با این وجود انتظار می رفت که شورای شهر و فرمانداری برای ثبت در یونسکو که مرحله بعدی در تثبیت جهانی شدن گردوی تویسرکان است، قدمی بردارند و به طور مثال لااقل میدانی را با عنوان گردو در این شهر نامگذاری کنند.

*ایجاد بازار تخصصی گردو برای برندسازی و تثبیت جایگاه گردوی تویسرکان در جهان ضروری است

وی همچنین با بیان اینکه ایجاد بازار تخصصی گردو برای برندسازی و تثبیت جایگاه گردوی تویسرکان به منظور زمینه سازی برای صادرات این‌محصول ضروری است، عنوان کرد: اگر قرار است گردوی با کیفیت تویسرکان به صورت فله ای عرضه شود، عنوان جهانی شدن هم نمی تواند به تنهایی به حل مشکلات اقتصادی کمک کند.

رئیس هیات مدیره انجمن گردوی تویسرکان از ضعف عملکردی اتحادیه خشکبار هم یاد کرد و گفت: بنابراین قدم اساسی همه، از سازمان های مردم نهاد گرفته تا دستگاه‌های دولتی متولی برای شناسنامه دار کردن و برندسازی گردو نیاز است.

*ضعف مدیریتی در تثبیت جایگاه گردوی تویسرکان قابل قبول نیست

به گزارش رودآور؛ تثبیت جایگاه گردوی تویسرکان، نیازمند لازمه هایی است که از جمله آن می توان به ایجاد بازار تخصصی، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گردو به منظور جلوگیری از خام‌فروشی اشاره کرد تا جایی که حتی در جذب گردشگر هم موثر باشد. اینجا کوتاهی و ضعف مدیریتی فرمانداری، شورای شهر و اتحادیه خشکبار این شهرستان قابل قبول نیست و اگر می توانند بسمه الله بگویند و برای برداشتن سایه رکود بر اقتصاد شهرستان گام بردارند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان