آخرین اخبار

28. بهمن 1399 - 7:58   |   کد مطلب: 39487
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خبر از ابلاغ رسمی و قطعی معرفی "اشترمل" به عنوان روستای ملی منبت گلریز خبر داد و گفت: عمده اهالی این روستا منبت کار هستند و سبک فعالیتشان در این عرصه ریزنقش بودن نقوش، منحصر به فرد و تجلی هنر دست آنان است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پس از پیگیری های مستمر مفتح نماینده مردم شهرستان تویسرکان، در جلسه شورای راهبردی ۲۷ مرداد ۹۹ در خصوص انتخاب شهرها و روستاهای ملی و به دنبال آن جلسه ۱۷ آذر ۹۹ با مونسان وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره ثبت روستای اشترمل به عنوان "روستای ملی منبت گلریز"، این مهم 26 بهمن ماه جاری به صورت رسمی و قطعی ابلاغ شد.

*بیش از ۵۰۰ کارگاه منبت در اشترمل فعال است

در این باره «محمدمهدی مفتح» با بیان اینکه عمده اهالی این روستا مشغول به حرفه هنرمندانه منبت کاری هستند، گفت: در این روستا اهالی بر روی چوب های بی جان با طرح و سبک خاص و منحصر به فرد منبت گلریز، نقش های بی بدیلی هک می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 500 کارگاه تولیدی مبل و منبت در اشترمل فعال است، اظهار کرد: بانوان این روستا نیز به زیبایی تمام نقش و نگارهای بی نظیری را بر روی چوب ها هک می کنند.

*به دنبال جهانی شدن منبت اشترمل هستیم

نماینده مردم تویسرکان در مجلس افزود: بنابراین عنوان روستای ملی منبت گلریز به حق شایسته اشترمل است و در یک سال اخیر نیز با همکاری مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان به دنبال آن هستیم تا طرح منبت گلریز این روستا در یونسکو به ثبت جهانی برسد.

مفتح تصریح کرد: ریزنقش بودن نقوش در سبک ویژه منبت گلریز توسط هیچ دستگاه صنعتی قابل تولید نیست و طرح های زیبا بر روی چوب ها به با دستان هنرمند منبت کاران نقش می بندد.

*مرکز تخصصی مبل و منبت استان در تویسرکان

وی همچنین عنوان کرد: در اشترمل مرکز تخصصی مبل و منبت استان واقع شده که در آن دوره های آموزشی از چوب شناسی، طراحی و منبت کاری گرفته تا رنگ کاری و رویه کوبی برگزار می شود.

*فعالیت نزدیک به ۲ هزار منبت کار در اشترمل

به گزارش رودآور؛ هنر مبل و منبت گرچه در برخی از نقاط کشور خودنمایی می کند، اما همه این صنعت دست توسط تویسرکانی ها را بیشتر می پسندند. بیش از ۵۰ درصد از اهالی روستای اشترمل یعنی در حدود یک هزار و 874 به صنعت دست منبت کاری روی آورده اند که 35 نفر از این تعداد از بانوان روستایی هستند. در کنار عمده خانه های این روستا کارگاه های کوچک مبل و منبت را مشاهده می کنیم، حتی شده در یک اتاق دو در چهار و شاید هم کوچکتر اهالی دست به کار شده و آستین های همت خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی بالا زده اند و از آن جا که کارگاه ها در نزدیکی محل کارشان است اعضای خانواده با سرپرستان خود همسو و هم کار می شوند و فرزندان هم از همین دوران کودکی مبل ومنبت کاری را می آموزند و همچون فردی کارآفرین تربیت می شوند.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان