آخرین اخبار

18. اسفند 1399 - 7:20   |   کد مطلب: 39587
۱۸ ماه از وعده فرماندار تویسرکان درباره اجرای طرح مطالعاتی بر روی چنار 2 هزار و 500 ساله که دو مرتبه در سال های 83 و 88 بر اثر بی احتیاطی گرفتار آتش شده می گذرد، اما همچنان آن وعده محقق نشده و متولیان میراث فرهنگی از نبود اعتبار برای حفظ این درخت می گویند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ درخت چنار باغوار یکی از آثار باستانی شهرستان تویسرکان است که در حیاط مسجد و محله‌ای به نام باغوار قرار دارد.

این درخت با بیش از دو هزار سال قدمت، یکی از کهنسال‌ترین درختان موجود در ایران است.

در راستای حفاظت از چنار ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ای که تنه اش در آتش معتادان در دهه 80 سوخت، با نظر کارشناسان وقت در همان سال، قسمت سوخته را خاک رس می ریزند و برای جلوگیری از خروج خاک ها دورش را سیمان می زنند، اما این روزها شاید راهکار علمی دیگری برای حمایت از این چنار کهنسال باشد.

و اما 19 شهریور ماه سال ۹۸ مجدد بر اثر بی احتیاطی تعدادی از کودکان و نوجوانان، این درخت برای دومین بار در آتش سوخت. چنار باغوار ثبت ملی شده، اما متولیان امر در حفظ و نگهداری از چناری به این قدمت، اقدامی که باید انجام نداده اند و برنامه ریزی نکرده اند.

ناگفته نمانده که «سیدرسول حسینی» فرماندار تویسرکان 21 شهریور ماه سال ۹۸ به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که؛ "با انجام کار مطالعاتی برنامه های حفظ و نگهداری این درخت توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبیین خواهد شد." اما تاکنون او برنامه ای جامع برای وعده خود ارائه نداده و ادعایش تاکنون عملیاتی نشده است.

در این باره «اسحاق ترکاشوند» رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: متأسفانه به دلیل نبود اعتبار در حال حاضر هیچ اقدامی برای پاسداری از چنار 2 هزار و 500 ساله انجام نشده است.

وی اظهار کرد: این درخت، یکی از کهنسالترین درختان در ایران محسوب می شود و ارتفاع آن بیش از 25 متر از سطح زمین ثبت شده و محیطش را 15 متر اعلام کرده اند.

به گزارش رودآور؛ امید آن که دوستداران میراث فرهنگی و متولیان امر پای کار بیایند، تا دیگر حفاظت از چنار مسجد باغوار در آتش تدبیرهای سوخته نسوزد‌.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان