آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1400 - 5:39   |   کد مطلب: 39799
تورم بیداد می کند و معیشت مردم تنگ تر شده و اما روحانی می گوید تحریم بر تولید مرغ و واکسن از این موارد تأثیر می گذارد، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی از جمله سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه تأکید دارند که گرانی کالاهای اساسی و آشفتگی بازار مرغ در انواع بی تدبیری های دولت است نه تحریم ها.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ حسن روحانی به تازگی مدعی شده که اگر عادت مردم از مصرف گوش قرمز و گوشت مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است.
او اعتراضات گسترده مردمی در واقعیت و انعکاس آن در رسانه ها و شبکه های مجازی و گلایه مندی های ملت ایران در خصوص تورم بالا و گرانی های مستمر کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن را دیده و یا به گوشش رسانده اند با این وجود، باز هم گفته که؛ "عده ای هم ناراحت هستند که به ما ربطی ندارد. مردم بدانند که تحریم برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام، واکسن و کود و بذر تاثیر می گذارد."
* ادعاهای دنباله دار روحانی...
سخنان قابل تأمل روحانی از سر شکم سیری یا مسئله ای دیگر نمی دانیم.قضاوت با مردم. اما همین مردم با کدام درآمد سرشاری که قرار بود روحانی برایشان رقم بزند، می توانند عادت غذایی خود را تغییر دهند؟ چند درصد از ایرانیان حداقل یک بار خاویار ایرانی و یا اصلا میگو مصرف کرده اند؟
آیا روحانی که قرار بود آن چنان رونق اقتصادی ایجاد کند، از قیمت های بازار خبر دارد و می داند که هزینه خرید یک تن ماهی از یک کیلو مرغ دولتی بسیار گرانتر است؟
*تورم و گرانی بیداد می کند و معیشت مردم تنگ تر از همیشه
معیشت مردم در دولت روحانی به شدت تنگ شده و حتی برخی از مردم نان را به نسیه می برند. این موارد همه بماند و اما برسیم به ادعای جدید رئیس جمهور کشورمان در خصوص اینکه تحریم بر تولید و مرغ و مواردی از این دست اثر گذاشته است؟
سخنان روحانی بلافاصله از سوی کارشناسان و فعالان این عرصه و همچنین نمایندگان حوزه اقتصادی مجلس به شدت رد شده است.
* مشکل نهاده‌ها و گرانی مرغ به تحریم ارتباطی ندارد
در این باره شاهد هستیم که « پرویز فروغی» دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران  به طور رسمی اعلام کرده که مشکل نهاده‌ها و گرانی مرغ ربطی به تحریم ندارد. 
* تأخیر در تصمیم گیری متولیان زمینه ساز مشکلات بازار مرغ شده
او تأکید دارد که "رد پای تحریم‌ها در مشکل نهاده‌های دامی و افزایش قیمت مرغ خیلی پررنگ نبوده و بیشتر از همه، سوء مدیریت تاثیرگذار بوده است و دو متولی یعنی وزارت صمت و جهاد کشاورزی خودشان هم با هم مشکل دارند و تولیدکننده بین این دو گرفتار شده و نمی داند که مشکلاتش را باید به کدام نهاد منعکس کند.
فروغی ادامه داده که؛ "متولیان امر، قیمت تمام شده مرغ را در نظر نمی‌گیرند و خیلی دیر تصمیم می‌گیرند، مشکلاتی که اخیراً در حوزه مرغ و نهاده ها رخ داد به دلیل تأخیر در تصمیم گیری متولیان این حوزه بود." 
*دولت تدابیر لازم متناسب با شرایط تحریم را اتخاذ نمی کند
همچنین «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: اینکه تحریم در حوزه مسائل اقتصادی کشور به هر حال تأثیر گذار بوده، یک واقعیت است اما نه به اندازه ضعف مدیریتی از سوی دولت.
وی اظهار کرد: مسئولان دولتی تدابیر لازم متناسب با شرایط تحریم اتخاذ نمی کنند، به نحوی که اقتصاد کشور آن رشد خودش را که باید نداشته و مشکلات بسیاری هم برای مردم پیش آمده است.
* سوءتدبیر دولت در آشفته بازار گرانی ها نسبت به تحریم ها بیشتر است
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در این مقوله متأسفانه با سوءتدبیر دولت مواجه هستیم و تأثیری که این سوءتدبیر در نابسامانی بازار دارد بسیار بیشتر از تحریم هایی است که امریکای جنایتکار علیه ملت ما به کار بسته.
مفتح تصریح کرد: بنابراین سهم مدیریت داخلی در ایجاد تورم و گرانی بسیار بالاتر از سهمی است که احتمالاً تحریم های اقتصادی در نابسامانی اقتصادی کشور دارد، از این رو باید برای حل مشکلات و کاهش گرانی ها در داخل کشورمان مسائل را حل کنیم.
وی عنوان کرد: حدود یک سال بیش یعنی اواخر اسفند ماه سال ۹۸ مرغداران تویسرکانی به عنوان یکی از قطب های تولید مرغ مراجعات و گلایه های بسیار داشتند از اینکه محصولشان خریداری نمی شود و متضرر شده اند.
*دولت روزی مرغ از تولید کننده خریداری نمی کند و روز دیگر خبر از کمبود مرغ می دهد
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: برای رفع مشکلات آنان در همان روزها و ابتدای سال 99 در برابر وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام که زیر بار مسئولیتشان نمی رفتند، ایستادیم و آنان را تحت فشار قرار دادیم که باید مرغ های تولیدی تولیدکنندگان خریداری شود و این وظیفه دولت است.
مفتح تصریح کرد: آن روزها شرکت پشتیبانی امور دام که یک شرکت دولتی است، مدعی بود که بازار فروش مرغ ندارد و مرغ ها در سردخانه می ماند و متضرر می شود و باز اصرار کردیم تا آن که وزارت جهاد کشاورزی دستور به خریداری مرغ ها داد، اما به فاصله هفت هشت ماه نگذشته بود که کشور با مشکل کمبود مرغ روبرو شد!

*آشفتگی بازار مرغ در بی تدبیری دولت است نه تحریم ها
وی ادامه داد: این موارد نشان می دهد که آشفتگی بازار مرغ به بی تدبیری مسئولان اجرایی و دولتی باز می گردد، نه به تحریم ها. چرا باید روزی بگویند که بازار فروش ندارند و روز دیگر از کمبود مرغ حرف ها به میان آورند؟ 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عدم تعهد دولت به وظیفه خود درباره تهیه نهاده های دامی را از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بزرگ مرغ در تویسرکان عنوان کرد.
*دستگاه های دولتی در تأمین و توزیع نهاده های دام و طیور کوتاهی می کنند
مفتح گفت: بسیاری از مرغداران هزینه های نهاده ها را واریز می کنند و دستگاه دولتی مربوطه مؤظف است با ارز دولتی که در اختیار دارد نهاده ها را وارد و در وقت معیین تحویل مرغداران دهد.
وی تصریح کرد: با این وجود نه تنها به موقع این نهاده ها تأمین نمی شود، بلکه بارها شده که هزینه واریزی تا یک سال در دست دولت باقی می ماند و نهاده ای تهیه نشده و جوجه ریزی به موقع انجام نمی شود، در نهایت مرغداران نهاده ها را از بازار آزاد تهیه می کنند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بدین ترتیب مرغداران متضرر می شوند و در این مقوله نیز مشکلات مرتبط به ضعف مدیریتی باز می گردد و نه تحریم ها. 
مفتح ادامه داد: مشکلات پیش روی عدم ترخیص به موقع نهاده ها برای مرغداری ها از گمرک و عدم توزیع مناسب آن از سوی دولت هم باید جزء بی تدبیرهای دیگر دستگاه های اجرایی و در نهایت آشفتگی بازار مرغ محسوب می شود.
*برای رفع مشکلات بازار مرغ دولت باید در عمل درست تصمیم بگیرد و اجرا کند
وی تأکید کرد: از این نمونه ها و سوءتدبیرهای دستگاه های اجرایی بسیار است و برای حل آن باید به اصلاح مدیریت در داخل کشور چشم دوخت و دولت در عمل و نه در شعار هم صحیح و درست تصمیم بگیرد و هم درست اجرا کند.
*بی تدبیری دولتی ها عامل نابسامانی در تهیه کالاهای اساسی مردم شده/مسئولانی که ضعف خود را بر گردن تحریم ها می اندازند
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنابراین سهم عمده نابسامانی در بازار که هم اینک شاهد هستیم از انواع کمبود کالاهای اساسی و مایحتاج غذایی مردم و گرانی هایی درباره گوشت قرمز و مرغ به بی تدبیری مسئولان دولتی باز می گردد و دولت باید چاره ای عاجل بیاندیشد و تقصیرها را بر گردن تحریم ها نیاندازد.
*راستی آزمایی ادعای روحانی در کف کار
بررسی مشکلات مرغداران را در کف کار نیز جویا می شویم تا بدانیم ماجرا چیست و ادعاهای اخیر روحانی را در این سطح نیز راستایی آزمایی می کنیم.
* کمتر از ۴۰ درصد نهاده ها با نرخ دولتی توزیع می شود
«حمید سوری» مسئول تعاونی مرغداران تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛
از عدم تأمین نهاده های دامی آن هم به نرخ مصوب دولتی خبر داد و گفت: متأسفانه کمتر از ۴۰ درصد نهاده ها با نرخ دولتی تهیه و توزیع می شود.
وی اظهار کرد: این در حالی است که نهاده هایی از جمله سویا با نرخ پنج برابر و ذرت در حدود سه برابر قیمت دولتی در بازار آزاد به وفور پیدا می شود.
مسئول تعاونی مرغداران تویسرکان افزود: افزایش قیمت سه چهار برابری واکسن و سایر ریزمغذی ها و البته هزینه حمل و نقل هم که بر تولید کننده تحمیل می شود را نباید فراموش کرد.
*ضعف مدیران دستگاه های اجرایی خسارت چند میلیارد تومانی به مرغداران تویسرکانی زد
سوری تصریح کرد: تمامی این مسائل سبب خسارت چند میلیارد تومانی به مرغداران تویسرکانی در بهار سال گذشته شد که ناشی از عملکرد ضعیف مدیران در این حوزه است.
وی عنوان کرد: از آنجا که نهاده ها به دلیل سوء مدیریت به موقع به دست تولیدکنندگان نمی رسد، آنان نیز در مرحله جوجه ریزی کمتر ریسک می کنند و همین امر سبب شده تا تولید مرغ به شدت کاهش یابد.
* توزیع نامتعادل و نابهنگام نهاده های مورد نیاز مرغداران، مشکلی کشوری است
 «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، مشکلات پیش روی مرغداران را کلی و کشوری عنوان کرد و گفت: توزیع نامتعادل و نابهنگام نهاده های مورد نیاز مرغداران زمینه ساز مشکلات این حوزه شده است.
*مرغدارانی که برای تهیه دان در بازار آزاد گرفتار سودجیان می شوند 
وی اظهار کرد: نهاده ها چندین ماه پس از ثبت نام مرغداران در "سامانه بازارگاه" به دستشان می رسد و گاهی هم یک سال زمان می برد، بنابراین آنان برای تأمین دان مرغ به سراغ بازار آزاد می روند و به تبع در دام سودجویان هم گرفتار می شوند.
* تنها 50 درصد ظرفیت مرغداری ها فعال هستند

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه بسیار شده مرغداران با وجود جوجه ریزی اما به دلیل نداشتن دان متضرر شده اند، افزود: در حال حاضر تنها 50 درصد ظرفیت مرغداری ها فعال هستند و اگر چاره ای در سطح کلان اندیشیده نشود، مشکلات بازار مرغ بیشتر می شود.
اکبری عنوان کرد: ناگفته نماند که بازار پر تلاطم و نوسالات قیمت نهاده ها سبب شده تا مرغداران با تردید جوجه ریزی را انجام دهند، از سویی دیگر تسهیلات ارائه شده به مرغداران با نرخ سود بالاست و آنان کمتر رغبت به استفاده از تسهیلات دارند.
*چرا دولت دست باندهای مافیایی نهاده های دامی را قطع نمی کند؟
به گزارش رودآور؛ به نظر مشکلات پیش روی مرغداران به ناهماهنگی و پاس کاری آنان برای تأمین نهاده ها بین دو وزارت جهاد کشاورزی و صمت است.
گفته شده که وجود باندهای مافیایی در کلان کشور در زمینه توزیع نهاده های کشاورزی اجازه ساماندهی به بازار مرغ با بهره گیری از "سامانه بازارگاه" را نمی دهد، از سویی دیگر مرغداران از چالش ها و تنگاه هایی که دلالان و سودجویان برایشان ایجاد کرده و دستگاه های اجرایی و نظارتی در این خصوص چاره ای نمی اندیشند هم گلایه مند هستند.
همچنین دست باندهای مافیایی نهاده های دامی که در این زمینه منافع تیلیاردی به جیب می زنند، نیز نمایان است و اما تدبیری از سوی دولت روحانی برای قطع کردن دست سودجویان ارائه نشده است.این موارد به طور کامل به ضعف و سوءمدیریت ها باز می گردد و تحریم در آن نقشی ندارد.
*مدعی العموم با مافیای نهاده های دامی برخورد کند
به نظر در این حوزه باید مدعی العموم در سطح کلان کشوری وارد شود و با متخلفان ایجاد کننده تنش در بازار مرغ و دیگر گرانی ها با جدیت برخورد کند.
مردم از دستگاه قضایی می خواهند با بهره گیری از ضابطین خود پرونده سودجویان و مافیای بازار مرغ را به جریان بیاندازند تا برای همگان روشن شود که کدام فرد، یا افراد، ارگان و یا دستگاه دولتی و غیر دولتی به وظایف خود عمل نکرده و این چنین گرفتاری هایی برای ملت ایجاد می کنند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان