آخرین اخبار

8. تير 1400 - 0:19   |   کد مطلب: 40062
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه روزانه 5 تا 10 کامیون چوب از این شهرستان خارج می شود، گفت: ساماندهی هایی بی سامان برای نجات شهرستان فایده ای ندارد و تنها راهکار اصلی همان ممنوعیت قطع درختان و جمع آوری مراکز خرید و فروش چوب است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ همگان تویسرکان را به دلیل سرسبزی بسیارش به عنوان بهشت غرب می شناسند و حال این بهشت کم کم درسایه سکوت، کم توجهی و بهتر ایست بگوییم بی توجهی و عدم نظارت مسئولانی که باید در معرض خطر و تهدید جدی قرار گرفته و بی دفاع در مقابل سارقان چوب، سودجویان و رانت خواران نزدیک است به بیابانی بی آب و سبزه تبدیل شود.

*زنگ خطر بیابان شدن تویسرکان به صدا درآمده

روند تغییر کاربری باغ های اطراف باغ شهر تویسرکان آنقدر شتابنده است که دیگر چاره ای برای مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان باقی نمانده و از سال گذشته تاکنون مدام زنگ خطر بیابان شدن تویسرکان را هشدار داده است.

*متولیان امر جهاد کشاورزی را یاری رسانند
«مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار #رودآور، درباره قطع درختان بی دفاع در شهرستان، گفت: با توجه به روند شتابنده قطع درختان چه مثمر چه غیرمثمر در این شهرستان، از همه متولیان امر می خواهیم برای جلوگیری از قطع درختان توسط سودجویان ما را یاری رسانند.

وی با اشاره به اینکه مزیت تویسرکان به سرسبزی و فضای سبزی است که باغات به آن داده، اظهار کرد: قطع و خرید و فروش چوب های درختان با روندی که پیش می رود، به طور قطع به شهرستان آسیب جبران ناپذیری می زند و عدم پاسخگویی متولیان امر به نامه های ارسالی جای سؤال دارد.

*قطع درختان ممنوع و مراکز خرید و فروش چوب در تویسرکان جمع آوری شود

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: جهاد کشاورزی برای این مشکل پیشنهادی هم ارائه داده است که هر گونه قطع و خرید و فروش درختان چه مثمر و چه غیرمثمر در شهرستان ممنوع و مراکز خرید چوب هم جمع آوری شود.

اکبری تصریح کرد: زمانی که مکان و محلی برای خرید و فروش چوب نباشد، کمتر کسی هم به قطع درختان طمع می کند و کمتر سارقان و فروشندگان چوب ها دست به این اقدام غیرقانونی می زنند.

وی ادامه داد: حتی با نامه های ارسالی و هشدارهایی که داده ایم، تاکنون آنانی که باید تصمیمی اتخاذ نکرده اند، اقدام مؤثری انجام نداده اند و رسیدگی به این موضوع مهمی را از سر خود با بهانه های مختلف باز می کنند.

*خروج روزانه 5 تا 10 کامیون چوب از تویسرکان!

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه روزانه  5 تا 10 کامیون چوب از شهرستان به سمت شهرهای شمال کشور خارج می شود، تأکید کرد: باید ممنوعیت قطع درختان از هر نوعی اعمال شود و حتی با مجوز هم این اقدام در سطح شهرستان انجام نشود، چرا که حساب و کتابی برای ساماندهی این به ظاهر مجوز دادن ها وجود ندارد.

*صدور مجوز بی حساب و کتاب برای قطع درختان، تیشه به ریشه تویسرکان می زند

اکبری تصریح کرد: بدین ترتیب سودجودیان از هر مجوزی سوءاستفاده کرده و به طور مثال به بهانه قطع چهار درخت، درختان بسیار دیگری را از ریشه می زنند، حتی یک معتاد هم می تواند اره به دست روزی دو سه درخت را قطع کرده و با فروش چوب آن پولی به جیب بزند.

وی با بیان اینکه هیچ گونه ساماندهی و حساب و کتابی درخصوص مجوز دادن ها و بارهای حمل چوب به درستی عملیاتی نشده، تأکید کرد: این گونه ساماندهی هایی بی سامان برای نجات شهرستان فایده ای ندارد و تنها راهکار اصلی همان ممنوعیت کامل قطع درختان و حمل و نقل چوب در تویسرکان است.

*قطع درختان در محدوده شهری هم مشهود است

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: قطع درختان متأسفانه مربوط به خارج از شهر نیست بلکه در محدوده شهری که تحت نظارت شهرداری هم هست بدون هیچ گونه نظارتی رخ می دهد.

اکبری با اشاره به اینکه بخش بزرگی از این چوب ها سرقتی است که شبانه رخ می دهد، اظهار کرد: برخی دست به قطع درختان باغات می زنند و برخی دیگر درختان بدون صاحب حاشیه رودخانه ها را قطع و به فروش می رسانند و در هیچ محلی هم این موارد ثبت و ضبط نمی شود و نظارت و کنترلی بر آن نیست.

*ممنوعیت قطع درختان در تویسرکان مانند شهرهای شمالی عملیاتی شود

وی تأکید کرد: صدور مجوز و ساماندهی با بهانه مجوز دادن ها، با توجه به محدودیت های نیروی انسانی برای نظارت، آن گونه که باید قابل کنترل نیست و باید قانون عدم قطع درختان همچون عدم قطع درختان در شمال کشور با جدیت اجرایی شود وگرنه تویسرکان مزیت سرسبزی خود را به زودی دست می دهد.

*به ورود مدعی العموم برای پایان دادن به قطع درختان در تویسرکان نیازمندیم

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان از دادستان به عنوان مدعی العموم خواست برای پایان دادن به قطع درختان در این شهرستان که تهدیدی و آسیبی جدی برای فضای سبز شده، وارد میدان شود و با کمک دیگر مسئولان و بزرگان، این شهرستان را نجات دهند.

به گزارش رودآور؛ هر روز پیام های متعددی از سوی همشهریان تویسرکانی مبنی بر مشاهده کامیون های حمل چوب در این شهرستان به مجموعه خبری رودآور ارسال و یا تماس های تلفنی بسیاری گرفته می شود، با توجه به گفته های مدیر جهاد کشاورزی، به نظر آن اراده و عزمی که باید از سوی متولیان امر برای جلوگیری از بیابان شدن تویسرکان نیست.

انتظار مردم تویسرکان از فرماندار شهرستان این است که به میدان عمل بیاید و با طرح این موضوع در شورای تأمین و گرفتن تصمیمی کارشناسانه به ویژه توجه خاص به پیشنهاد جهاد کشاورزی از آسیب جدی به فضای سبز شهرستان جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان