آخرین اخبار

11. فروردين 1401 - 12:15   |   کد مطلب: 40439
هرچند تعدادی از اعضای شورای شهر تویسرکان برای بساز و بفروش ها تخفیف می گرفتند، اما اقدام انقلابی دادستان و فرماندار تویسرکان در تأکید بر تعیین تعرفه های قانونی و صدور احکام تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، ترمز بساز و بفروش های متخلف را گرفته، اما برخی می خواهند با شایعه پراکنی در فضای مجازی سبب گرانی بیشتر مسکن در این شهر شوند!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چندی پیش پیامی از سوی یکی از همشهریان عزیز در این مجموعه خبری منتشر شد و در آن به چرایی گران شدن به یک باره خانه در شهرستان کوچکی به مانند تویسرکان پرداختیم که در آن کوتاهی های جدی شورای شهر و شهرداری را نشان می داد.

در آن پیام آمده بود؛ آیا می دانید تعرفه های پروانه ساخت و ساز و نوسازی و ... در شهر تویسرکان از سال ۹۶ با فشار شورای شهر افزایش نداشته؟

آیا می دانید این قیمت ها برای چند بساز و بفروش طراحی شده و بقیه مردم هیچ منفعتی از این ارزانی و بذل و بخشش شورا نمی برند؟ و قیمت آپارتمان در تویسرکان از ملایر گرانتر است؟

آیا می دانید با وجود قیمت های نازل عوارض که حتی نیم درصد قیمت هر مترمربع را شامل نمی شود باز دوباره در شورای شهر تویسرکان تخفیف های ۴۰ درصدی داده شده است؟

آیا می دانید شورای شهر با شعار اینکه ما نمی خواهیم گرانی ایجاد کنیم بیش از چهار سال است دست شهرداری را در دریافت حق و حقوق شهر و شهروندان بسته؟

آیا قیمت خانه در تویسرکان از سوی بساز و بفروش ها و سازنده ها مثلا نصف قیمت ملایر ارائه می شود که تعرفه های قیمت گذاری نصف باشد؟

پس از انتشار این خبر شاهد بودیم که فرماندار و دادستان انقلابی تویسرکان پای کار آمدند و موضوع تعرفه های عوارض شهرداری مورد بررسی قرار دادند.بنابراین با حسین افشار فرماندار تویسرکان به گفت و گو نشستیم:

*ارگان های متعددی زمینه ساز ساخت و سازهای خلاف در تویسرکان شده اند

رودآور: ساخت و سازهای غبرقانونی چگونه در تویسرکان آغاز شد؟

افشار: همان گونه که ترکیبی از کوتاهی های دستگاه های مختلف سبب شده تا تعدادی از بساز و بفروش ها خلاف قانون رفتار کنند باید برای اصلاح امور نیزهمه ارگان های ذی ربط وارد میدان شوند.

به طور مثال؛ نظام مهندسی طبق وظایف خود برای ساخت و ساز در قبال دریافت هزینه مهندس ناظر تعیین می کند، تا اگر خلافی از سوی مالک رخ دهد آن را بلافاصله به شهرداری اطلاع دهد، در حالی که بارها رخ داده که سازنده ای پروانه ساخت سه طبقه گرفته اما بی توجه به پروانه، چهار طبقه خلاف برای روی آن ساخته است!

*روند صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری باید تسریع شود

رودآور: آیا کوتاهی اصلی از سوی ناظر ساختمان بوده؟

افشار.خیر.همه به نوعی مقصر هستند، در برخی موارد ناظر ساختمان خلاف را به شهرداری اطلاع داده، اما شهرداری در سال های گذشته حتی با وجود بهره مندی از پلیس ساختمان وارد میدان نشده و با ساخت و سازهای غیرقانونی برخورد نداشته است.

شهرداری هم مقصر است؛ چرا که روند اعطای پروانه ساخت به جای اینکه نهایت یکی دو ماه زمان ببرد، یکی دو ساله است و این گونه برخی سازنده ها از آنجا که به علت بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی متضرر می شوند، قید اخذ پروانه را می زنند.

حتی راه و شهرسازی هم در به دلیل ارائه دیرهنگام طرح جامع شهری کوتاهی داشته است.

*شورای شهر تویسرکان 4 سال تعرفه های ساخت و ساز را اصلاح نکرده!/تویسرکان بهشت ساخت و سازهای غیرقانونی

رودآور: نقش شورای شهر در این میان چیست؟

افشار: شورای شهر تویسرکان مؤظف به تعیین تعرفه های ساخت و ساز بوده و هر ساله طبق قانون باید درصدی بر این تعرفه ها افزوده می شد؛ اما این مهم از سال 1396 تا اواخر سال گذشته رخ نداده و تویسرکان به نوعی برای بساز و بساز فروش های مختلف بهشت ساخت و ساز غیرقانونی شده بود.

سابق بر این با عدم افزایش تعرفه ها، سازنده متخلف، با حسابی دو تا دو تا چهارتای خود می گفت؛ اگر خلاف کند نهایت با اندک جریمه ای از سوی کمیسیون ماده 100 ماجرا را تمام می کند و از سوی دیگر ملک را به قیمت روز به خریدار می فرخت و سود کلانی به جیب می زند.این همان متضرر شدن عامه مردم است.

*برخی اعضای شورای شهر برای بساز و بفروش ها تخفیف می گرفتند!

به عنوان نمونه سازنده ای برای ساخت یک ساختمان سه طبقه پروانه گرفته، بعد چهار طبقه خلاف بر روی آن می سازد و تصورش بر این است که در نهایت از هشت میلیارد تومان سودی که به دست می آورد 400 میلیون تومان جریمه می دهد، تازه آن 400 میلیون تومان هم با وساطت برخی از اعضای شورای شهر با به دست گرفتن پرونده و رفتن از این اتاق به آن اتاق شهرداری به 150 میلیون تومان کاهش می دادند و سازنده به این همه تخفیف هم راضی نمی شد و در آخر این مبلغ را هم تقسیط کرده و پرداخت می کرد!

*فرماندار تویسرکان چگونه ترمز بساز و بفروش های متخلف را کشید؟!

رودآور: راهکار چیست تا تویسرکان دیگر بهشتی برای ساخت و سازهای غیرمجاز نباشد؟

افشار: از آنجا که مجموعه ای از عوامل، چنین وضعی را در تویسرکان به وجود آورده است، باید برای اصلاح امور هم تمامی دستگاه های مربوطه وارد میدان شوند و ما نیز به دنبال این مسئله از قبل از سال 1401 بوده ایم.

اگر ناظری از سوی نظام مهندسی تخلف را گزارش ندهد باید پروانه فعالیتش باطل شود.

در حال حاضر شهرداری پای کار آمده و عمده اعضای شورای شهر هم متوجه آن روند نادرست شده اند و برای اصلاح امور همراهی می کنند.

تعرفه ها و عوارض ساخت و ساز هم که از سال 1396 بدون تغییر مانده به طور قانونی افزایش یافته و این گونه سازنده کمتر به دنبال خلاف می رود.

از سویی به شهرداری تأکید شده تا پلیس ساختمان خود را فعالتر کند و همچنین روند صدور پروانه ساخت را تسریع ببخشد.

* صدور حکم تخریب برای ساختمان های خلاف ساز/دیگر جریمه در کمیسیون ماده 100 نداریم فقط تخریب

ناگفته نماند که برای آن دست از سازندگان متخلف که به امید جریمه شدن اندک در کمیسیون ماده 100 خلاف می کنند، برنامه ای قانونی داریم، این که از این پس به هیچ عنوان در کمیسیون ماده 100 به اخذ جریمه اکتفا نمی کنیم، بلکه برای همان ساختمانی که با چهار طبقه بیشتر از پروانه بالا آمده، حکم تخریب داده ایم.

صدور این احکام بزرگ برای تخریب ساختمان خلاف ساز، سبب شده تا حدودی ترمز بساز و بفروش های خلافکار کشیده شود.هرچند که تا رسیدن به مطلوب راه های بسیار در پیش داریم.اما برای حمایت از حقوق عامه مردم ذره ای در برابر متخلفان کوتاه نمی آییم.

جالب اینکه برخی از سازندگان متخلف به دنبال رأی تجدیدنظر و دیوان عالی رفته اند که به طور قطع باز هم خودشان در نهایت متضرر می شوند، چرا که کار غیرقانونی انجام داده اند و با قرار گرفتن در روند یکی دو ساله قضایی که به طور قطع به سرانجام هم نمی رسند، باز هم آنان هستند که متضرر می شوند.

*نهضت ملی مسکن برکات بسیار دارد

 رودآور: درباره نهضت ملی مسکن در تویسرکان و طرح جامع شهر هم مطلبی هست بفرمایید.

افشار: پس از سال ها رئیس جمهوری آمده که می خواهد برای چهار میلیون نفر مسکن ایجاد کند و ما نیز به تبع این رئیس جمهور پرتلاش می خواهیم در شهرستان چهار هزار واحد مسکونی ایجاد کنیم، بنابراین از آنجا که قرار است 20 هکتار به زمین های شهر برای ساخت و ساز افزوده شود، برای آن که طرح جامع شهر در آینده با مشکل مواجه نشود با ورود استاندار دستور توقف اجرای طرح را داده ایم، تا طرح مذکور با شرایط جدید مناسبتر برنامه ریزی شود.

در سال های گذشته مصالح فروش ها و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و مواردی از این دست به دلیل رکود در بازار ساخت و ساز با ضررهای بسیار مواجه بودند، اما با عملیاتی شدن طرح آیت الله رئیسی علاوه بر آن که رونقی دوباره به مصالح فروش ها داده می شود، شغل های بسیاری برای کارگران، کاشی کاران و بناها ایجاد شده و این بخشی از برکات طرح نهضت ملی است.

* اجازه نمی دهیم با شایعه پراکنی اولویت های رفاهی مردم را جا به جا کنند

مطلع هستیم برخی حتی از این بساز و بفروش های متخلف با همراهی عده ای دیگر در پشت پرده می خواهند ذهن فرمانداری را به اولویت های دسته چندمی مردم به مانند مرغ و تخم مرغ سرگرم کنند، تا از مسائل اصلی شهر غافل شویم، اما بدانند ما فریب برنامه های عوام فریبانه یشان را نمی خوریم.

*مردم حامی مسئولان دلسوز خود هستند

به گزارش رودآور؛ روند اصلاحی برای ساخت و سازها آن هم به نفع مردم، با استقرار دولت جدید و انتخاب فرمانداری که نفع مردم را دنبال می کند در تویسرکان شکل گرفته است.

امیدواریم دیگر آن کوتاهی ها و ترک فعل های گذشته از سوی شهرداری، شورای شهر، راه و شهرسازی و نظام مهندسی رخ ندهد.

یکی از اولویت مردم در حال حاضر خانه دار شدن و تأمین سرپناهی برای آرامش خاطرشان است.هرچند برخی در تویسرکان بیایند با بهره گیری از شایعه پراکنی در فضای مجازی دروغ های بزرگ به خورد مردم دهند.مردم هوشیارند و حامی مسئولان دلسوز خود هستند.

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان