آخرین اخبار

17. فروردين 1394 - 16:46   |   کد مطلب: 17913
موضع‌گیری چندباره روحانی در برابر منتقدان/
آقای رئیس‌جمهور! این رسم همدلی با ملت نیست
رابطه با کشورهای مستکبر (که مردم انقلابی ایران سال ها مقابل آن ها ایستاده‌اند) از سوی دولت، آن هم در سالی که به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده، قطعا همدلی و همزبانی با مردم نیست.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با پایان یافتن مذاکرات لوزان سوئیس و همچنین قرائت بیانیه پایانی در این مذاکرات، روحانی علاوه بر ارسال پیام تبریک خود، یک روز پس از این اتفاق در گفتگوی زنده تلوزیونی خود با مردم به تشریح این مذاکرات پرداخت.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که روحانی در خلال صحبت‌های خود مطرح کرد، بحث تعامل با دنیا بود؛ وی در این خصوص گفت: مذاکرات هسته‌ای برای تعامل سازنده با جهان است، بحث ما فقط هسته‌ای نیست، این نیست که ما امروز موضوعی به نام هسته‌ای داریم و می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام شود، این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است، در دنیای امروز پیشرفت، توسعه، ثبات و امنیت در منطقه و جهان بدون همکاری و هماهنگی امکانپذیر نیست.

 

تاکید روحانی بر پله اول تعامل سازنده بر دنیا این گمان را ایجاد می کند که جمهوری اسلامی ایران تا کنون هیچ تعامل سازنده ای با دنیا نداشته است؛ این در حالی است که یکی از آرمان های جمهوری اسلامی فراگیری در سراسر دنیا است.

 

بر اساس اهداف انقلاب اسلامی، کشور ما با کشورهایی که روحیه متخاصم نسبت به ایران نداشته و حریم مردم و مرز این کشور را نگه دارند تا کنون از در تعامل وارد شده است و تنها کشورهایی که به دنبال چنگ اندازی به ایران بوده و یا اینکه در امور داخلی ایران دخالت کردند خارج از تعامل سازنده با ایران قرار گرفتند.

 

آمریکا و برخی از کشورهای هم سو با آن نیز از آنجایی که تا کنون دشمنی های زیادی با ایران داشته اند در دایره تعامل سازنده با ایران قرار نگرفته اند و جمهوری اسلامی هم نیازی به تعامل سازنده با کشورهای مستکبر و قدرت طلب دنیا ندارد.

 

قطعا رئیس جمهور به خوبی می داند که امنیت و ثبات در دنیا زمانی حاصل می شود که کشورهای مستکبر دست از حمایت خود از تروریست ها برداشته و از طرف دیگر در امور داخلی کشور ها دخالت نکنند.

 

به عنوان مثال رژیم کودک کش و غاصب اسرائیل که عامل بر هم زدن امنیت منطقه است، در قاموس جمهوری اسلامی تعریفی به جز غاصب بودن نداشته و هیچ گاه جمهوری اسلامی با این رژیم همکاری نداشته و از ابتدا با هدف نابودی این رژیم غاصب گام برداشته است.

 

از طرف دیگر در حالی که آمریکا یکی از کشورهایی است که تا کنون در حق ایران جنایت های بزرگی را انجام داده است و تنها به عنوان یک کشور در گروه 5+1 در خصوص مذاکرات و در چهارچوب تعریف شده با این کشور مذاکره شده است و نباید این گمان برای روحانی به وجود بیاید که در همه زمینه ها با این کشور مستکبر و سلطه طلب می توان همکاری کرد.

 

در حالی که آمریکا یکی از عاملان بر هم زدن امنیت و آرامش در دنیا است نمی توان با این کشور دست همکاری برای ثبات و امنیت در سراسر دنیا داد.

 

روحانی در جای دیگر از سخنان خود گفت: با همه کشورهایی که رابطه خوب داریم رابطه صمیمانه‌تر می‌خواهیم، با کشورهایی که رابطه سرد داریم رابطه بهتر می‌خواهیم و اگر با کشورهایی دارای تنش یا احیانا خصومت هستیم، خواهان پایان تنش و پایان خصومت هستیم.

 

شاید بتوان اوج صحبت های روحانی را این جمله دانست که خواهان پایان خصومت ها هستیم؛ اگر رابطه جمهوری اسلامی با یک کشور سرد است، این موضوع در چهارچوب آرمان های انقلاب اسلامی است؛ چرا که این کشورها به حدود ایران تجاوز کرده و یا حق ملت ایران را نادیده گرفته اند.

 

تناقض رفتار روحانی با شعار سال

بر همین اساس رابطه با کشورهای مستکبر (که مردم انقلابی ایران سال ها مقابل آن ها ایستاده‌اند) از سوی دولت، آن هم در سالی که به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده، قطعا همدلی و همزبانی با مردم نیست.

از طرف دیگر روز گذشته روحانی در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام در حالی که سال گذشته بارها به منتقدان خود که بخشی از مردم را هم شامل می شود توهین های بسیاری کرده بود این بار منتقدان و رقبایش را کم فکر خطاب کرد.

 

کشورهایی که در جریان های مختلف به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بوده و یا رسانه های آنها هزینه های گزافی را برای تبلیغ علیه ایران و اجرای پروژه ایران هراسی دریافت می کنند خود عامل سردی رابطه ایران با آنها شده اند.

 

نکته مهم تر این است که خصومت با کشور ها ناشی از آرمان های انقلاب اسلامی است؛ چرا که کشورهایی مانند آمریکا و همچنین رژیم غاصب صهیونیستی که ایران هرگز نام کشور را برای این رژیم استفاده نمی کند از هر فرصتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده و اساس انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار جهانی به ویژه آمریکا و اسرائیل است.

 

حالا سوال اینجاست که چرا روحانی از مردم می خواهد  آرمان های انقلاب اسلامی را نادیده گرفته و با کشورهایی که کاری به جز خصومت با ایران را ندارند رابطه ای خوب بر قرار کنند و یا تنشی نداشته باشند.

 

حمایت آمریکا از منافقین برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ترور هزاران زن و مرد بی گناه که بسیاری از آنها سرمایه های انقلاب بودند تنها یکی از جنایت های آمریکا علیه ایران است.

 

تجاوز نظامی آمریکا به طبس هم اقدام عجولانه آمریکا بود که با شکست مواجه شد. به دنبال آن خصومت­های آمریکا علیه ایران شدت گرفت.

 

آمریکا تلاش داشت از راه­های مختلف نظیر حمایت از صدام در جنگ تحمیلی، تحریم­های اقتصادی، مقابله با سیاست­های ایران در سازمان­های بین­المللی، حمله به مؤسسات نفتی و در نهایت ساقط کردن هواپیمای مسافربری، ایران را وادار به تسلیم و تمکین کند.

 

با پایان یافتن جنگ تحمیلی، آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، تلاش برای دستیابی به سلاح هسته­‌ای و تبلیغات گسترده و وسیع رسانه­‌ای بر علیه ایران اقدامات خود را شدت بخشید.

 

امام خمینی به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی رابطه با آمریکا را تا انتها برای فرزندان انقلابی خود ترسیم کرده است؛ به طوری که در جایی فرمودند که دنیا بداند که هر گرفتاری که ملت ایران و مسلمین دارند از اجانب خصوصاً آمریکاست .

 

از طرف دیگر دشمنی ایران و  کشورهای مستکبر به ویژه آمریکا بسیار ریشه دار تر بوده و نمی توان از مردم خواست تا با زدن مهر فراموشی به حافظه تاریخی خود دشمنی های آمریکا را فراموش کنند.

 

حتی اگر دولت یازدهم خواهان برطرف کردن خصومت ها با این کشورها باشد، مردم حاضر نخواهند شد خون هزاران شهید خود را که این کشورها باعث و بانی آن بودند را زیر پا گذاشته و با این کشور ها رابطه دوستانه برقرار کنند.

 

مقام معظم رهبری در تشریح رابطه ایران و این کشورها فرمودند: دعوا بر سر چند مسئله سیاسی نیست،... خوب دو کشور با همدیگر سر مسائلی ممکن است اختلاف داشته باشند که می­‌نشینند با مذاکره این اختلاف را حل می­کنند.

 

مسئله جمهوری اسلامی و دولت مستکبر آمریکا از این قبیل نیست. مسئله ریشه‌­ای­‌تر است. مسئله این است که رژیم ایالات متحده آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم، داعیة ابر قدرتی مطلق دنیا را داشت، البته آن روز شوروی در مقابلش بود، اما این مسئله رقابت بین آمریکا و شوروی آن روز صرفاً رقابت بین دو ابر قدرت نبود. آمریکا می­‌خواست بر روی تمام منابع حیاتی عالم دست بگذارد... در وسط این بحبوهة روز افزون اقتدار استکباری و در حساس­‌ترین نقطه، انقلاب اسلامی ایران بوجود آمد که مهم­ترین شعار این انقلاب مقابله با ظلم و استکبار بود. دفاع از حقوق ملتها بود.

 

امام خمینی (ره) حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر این خوی و خصلت آمریکا تأکید کردند و مخالفت خود را بطور مکرر با آن نشان دادند. ایشان پس از تصویب لایحه کاپتیولاسیون توسط دولت ایران که با فشار آمریکا انجام شد طی بیانی در سال 1343 آمریکا و اجانب را چنین معرفی کردند:

 

دنیا بداند که هر گرفتاری­ای که ملت ایران و ملل مسلمین دارند، از اجانب است، از آمریکاست. ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است، بدبختی دول اسلامی، از دخالت اجانب در مقدرات آنهاست. اجانبند که مخازن پر قیمت زمین ما را به یغما برده و می­برند... دیروز ممالک اسلامی به چنگال انگلیس  و عمال آن مبتلا بودند. امروز به چنگال آمریکا و عمال آن. آمریکاست که از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی می­کند. آمریکاست که به اسرائیل قدرت می­دهد تا اعراب مسلمان را آواره کند. آمریکاست که کالا را یا با واسطه­یابی واسطه بر ملت ایران تحمیل می­کند. آمریکاست که اسلام و قرآن مجید را به خیال خود مسخره می­داند و می­خواهد آنها را از جلوی پای خود بردارد. آمریکاست که روحانیون را خار راه استعمار می­داند و باید آنها را به حبس و زجر و اهانت بکشد. آمریکاست ... با ملت اسلام معامله وحشی­گری و بدتر از آن می­کند (امام خمینی، 4/8/1343).

 

قطعاً باید به دولت یازدهم یادآوری شود که، نگاه خصمانه ایران به برخی از کشورها ناشی از رفتارهای خصمانه این کشور ها علیه ایران است و نمی توان برای رسیدن به یک نتیجه متوازن در سالی که به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده( که به عقیده بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی این نتیجه متوازن نیست) از مردم خواست تا جنایت های استکبار جهانی را فراموش کند.

 

سیاستمداران ما به ویژه دولت یازدهم باید بداند که آمریکا در تیم مذاکره کننده تنها یک کشور است و نباید رسیدن به یک بیانیه در گروه 5+1 را برقراری رابطه با تمام دنیا دانست؛ کما اینکه رابطه ایران پیش از این با کشورهای حافظ منافع ایران وجود داشته و این رابطه دوستانه و سازنده بوده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان