آخرین اخبار

21. فروردين 1394 - 20:24   |   کد مطلب: 17938
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: صحبت های مقام معظم رهبری همچون گذشته التیام بخش و موجب اطمینان است و ایشان همچون ناخدای کشتی انقلاب آفت‌ها را رصد می کنند و تذکر می دهند.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امشب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی "ابعاد فنی بیانیه سوئیس" پرداخت.

 

وی ضمن گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای در ولادت حضرت زهرا (س) در رابطه با بیانات امروز مقام معظم رهبری در رابطه با مذاکرات هسته ای اظهار داشت: صحبت های مقام معظم رهبری همچون گذشته التیام بخش و موجب اطمینان است و ایشان همچون ناخدای کشتی انقلاب آفت ها را رصد می کنند و تذکر می دهند.

 

اخطار مقام معظم رهبری به طرف مقابل مذاکرات

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بیانات مقام معظم رهبری را به دو دسته تذکر تقسیم کرد و بیان داشت: یک بخش از بیانات ایشان تذکر به مذاکره کنندگان کشورمان بود که باید با جان دل به این موضوعات گوش فرا دهیم و بخش دوم تذکرات ایشان اخطار به طرف مقابل بود که بدانند نمی‌توانند زیاده خواهی های خود را به ملت شریفمان تحمیل کنند و بدانند که مذاکره کنندگان حامی دارند به همین منظور باید از سخنان گران بهای مقام  معظم رهبری تشکر کنیم زیرا در این زمان حساس چراغ راه ما و رهنمویی برای پیشبرد کارها است.

 

صالحی در رابطه با عهد شکنی و پیمان شکنی طرف مقابل گفت: قبل از انقلاب قردادهایی در عرصه هسته ای با کشورهای آلمان و فرانسه منعقد شده بود که مقرر بود در بوشهر دارخوئین خوزستان نیروگاه های اتمی ساخته شود که با عهد شکنی طرف های مقابل در این رابطه مواجه بودیم.

 

صالحی افزود: فرانسوی ها دیرتر از آلمانی ها ساخت تاسیسات هسته ای در ایران را قبل از انقلاب شروع کردند اما بعد از انقلاب عهد شکنی کرده و کار ساخت نیروگاه های ایرانی را رها کردند

رئیس انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: عهد شکنی دیگر فرانسوی ها این بود که آن ها باید در اصفهان امکاناتی را برای غنی سازی فراهم می کردند اما این گونه نشد.

وی با اشاره به این که کار ساخت نیروگاه های اتمی قبل از انقلاب در ایران شروع شده بود گفت: قبل از انقلاب اسلامی به ایران اجازه نمی دادند که غنی سازی داشته باشد و اورانیوم غنی سازی را به ایران می‌دادند.

صالحی تاکید کرد: ایران قبل از انقلاب اسلامی چند تن UF6 در فرانسه داشت که بعد از انقلاب اجازه ندادند به ایران بیاید.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: بعد از خاتمه جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت فعالیت های هسته ای خود را آغاز کند و عهد شکنی های زمان جنگ باعث شده بود که ما متوجه شویم که باید برای تامین سوخت نیروگاه های اتمی خود اقدامی در خور انجام دهیم.

وی با اشاره به این که ایران از اوایل دهه هفتاد به این فکر افتاد که باید به فکر تامین سوخت برای نیروگاه های ساخته شده باشد افزود: دلیل غنی سازی در ایران این است که قبل از انقلاب یک گزارشی داده شده بود که ایران برای مصرف خود باید قریب به 20 هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد.

صالحی تصریح کرد: به لحاظ اقتصادی و مسائل دیگر ضرورت دارد ما به سمت دستیابی به فناوری هسته ای حرکت کنیم و این باعث خواهد شد ایران به فناوری های دیگر نیز دست یابد.

 

خرید سانتریفیوژ از بازار سیاه در سال 69

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این مسئله که ایران در سال 69 و 70 غنی سازی  در داخل کشورمان را آغاز کرد ادامه داد: در جهان5 کشور شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه، روسیه،انگلیس و چین قادرند اورانیوم را غنی کرده و همچنین آب سنگین تولید کنند. و سه کشور هند، پاکستان و کره نیز می توانند آب سنگین تولید کنند و اسرائیل نیز از کشورهای است که قادر است آب سنگین تولید کند.

 

وی افزود: در حال حاضر در بین کشورهای در حال توسعه تنها برزیل است که مقدار کمی غنی سازی انجام می دهد و آرژانتین نیز قادر است مقداری آب سنگین تولید کند. اما ایران کشوری است که می تواند هم غنی سازی کرده و هم آب سنگین تولید کند.

 

صالحی  با بیان این مسئله که در دنیا کسی به شما اجازه و امکانات غنی سازی را نخواهد داد تصریح کرد: بنابراین ایران می بایست با اتکا به توانمندی و ظرفیت داخلی خود این کار را انجام می داد و جمهوری اسلامی ایران برای سرعت بخشیدن به این مسئله در سال 1369 مقداری سانتیریفیوژ و نقشه های سرهم کردن آن را از بازار سیاه خریداری کرد و ما توانستیم از سال 69 تا 70 این سانتیریفیوژ ها را راه اندازی کنیم.

 

با راه‌اندازی 2 سانتریفیوژ غنی سازی را آغاز کردیم

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: به کار انداختن سانتیریفیوژها کار بسیار سختی است و این کار بسیار مشکل بود اما ما با تجربه "ما می توانیم" در جنگ تحمیلی و با صرف زمانی حدود 8 سال توانستیم دو سانتیریفیوژ را به کار اندازیم و غنی سازی را شروع کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: 15سال طول کشید تا ایران بتواند  غنی سازی را بومی کند ماشین هایی که در گذشته در ایران وجود داشت ماشین هایی بود که متعلق به پاکستان بود و P1 نامیده می شد و از سال 1385 ما توانستیم خود ماشین هایی را تولید کنیم که IR1 نامیده می شوند و حدود 10 هزار از این ماشین ها در حال کار کردند هستند و 10 هزار دیگر نیز در اختیار داریم اما در حال کار نیستند.

 

صالحی با اشاره به این که بخشی از این ماشین ها که ایران دارد IRN2 است تصریح کرد: بخشی از این ماشین های پیشرفته در نطنز کار می کند و بخشی دیگر در فوردو وجود دارد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت: 25 سال است که ایران با ماشین های IR1  کار می کند و مشکلاتی پیش آمد که ما مجبور شدیم روی نسل ماشین هایی کار کنیم که پیشرفته ترند. IRN2  IR4 ، IR6 و IR8  ماشین هایی هستند که ایران خود تولید می کند و IR4  ماشین بسیار خوبی است و ما در آینده از آن بیشتر استفاده خواهیم کرد.

 

وی تاکید کرد: ظرفیت اتمی IR1  ، سه و نیم سو بود اما در عمل یک سو ظرفیت داشت اما IR4  ظرفیت 5 سو را داشت و در عمل نیز همین ظرفیت را به ما می دهد.

 

صالحی با اشاره به این که ماشین IR1  نمی تواند 190 هزار سو تولید کند تصریح کرد: نطنز جای  190 هزار ماشین را ندارد و فوردو نیز حداکثر 3 هزار ماشین را در خود می تواند جای دهد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطر نشان کرد: ما باید به سمت ماشین های پیشرفته تری برویم زیرا ساختن نطنز هزینه های زیادی داشت و ضرورت ندارد ما نطنزهای دیگری داشته باشیم.

 

وی با اشاره به این که نطنز می تواند 48 هزار ماشین IR1  را در خود جای دهد افزود:حدود 40 هزار ماشین IR8  را می توان در نطنز جای داد. و این 40 هزار می توانند یک میلیون سو تولید کنند و این پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود.

 

صالحی گفت: ماشین IR8  را ایران ساخته بود اما به دلیل مسائل 1+5 ایران فعلاً کار بر روی این ماشین را متوقف کرد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به فکت شیت آمریکایی اظهار داشت: فکت شیت آمریکایی ها تلفیقی از درست و نادرست بود.

 

 وی افزود: در یکی از بحث ها در دور اخیر مذاکرات ما راجع به تحقیق و توسعه به جمع بندی رسیدیم. و همتای آمریکایی بنده تصدیق کرد که این وضع تمام شده است اما دو ساعت بعد تقاضا کرد جلسه مجددی داشته باشیم و خواست که آن را تغییر دهیم و مجدداً با یک سری تغییرات به جمع بندی رسیدیم و دوباره وی بعد از چند ساعت مراجعت کرد و خواست در آن تغییراتی انجام دهیم.

 

صالحی با اشاره به فکت شیت آمریکایی ادامه داد: فکت شیت آمریکایی ها نیز از همان روش همتای آمریکایی بنده پیروی می کند. 

 

سازمان انرژی اتمی ایران با کمک وزارت امور خارجه فکت شیتی را تنظیمی کرده است 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این نکته که ایران یک فکت شیت را تنظیم کرده است افزود: سازمان انرژی اتمی ایران با کمک وزارت امور خارجه فکت شیتی را تنظیمی کرده است و در اختیار وزیر امور خارجه کشورمان قرار داده است که  در صورت صلاح دید منتشر خواهد شد.

 

وی با بیان این مطلب که راکتور آب سنگین اراک با اورانیوم طبیعی کار می کند تصریح کرد: اراک با آب سنگین و اورانیوم طبیعی کار می کند و مخزنی که در آن سوخت قرار می گیرد از آن جایی که اورانیوم طبیعی است تمام مخزن پر از سوخت می شود. و همه سطح مخزن را سوخت خواهد گرفت و آب سنگیت اراک طبق طراحی های انجام شده باید نزدیک به سالی حدود 9 میلیون پلوتنیوم تولید می کرد.

 

صالحی خاطر نشان کرد: از ابتدای مذاکرات غربی ها می خواستند که ایران آب سنگین اراک را تعطیل کند و در عوض آب سبک که آن ها در اختیار ما می گذاشتند را مورد استفاده قرار دهیم اما مقام معظم رهبری فرمودند که این خط قرمز است و خواستند که آب سنگین، آب سنگین بماند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که آب سنگین اراک بازطراحی خواهد شد افزود: در بازطراحی آب سنگین اراک در مخزن اورانیوم غنی شده و آب سنگین قرار می گیرد. در طراحی قبلی لوله های اورانیوم طبیعی در راکتور قرار می گرفت و بعد از بازطراحی لوله های اورانیوم غنی شده در آن قرار خواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد:  ایران زمانی قلب راکتور اراک را در خواهد آورد که نسبت به اجرایی شدن تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کند.

 

صالحی افزود:هزار سانتیریفیوژ در فوردو خواهد ماند و در دوره مورد توافق برای اعتماد سازی که ده سال است 350 سانتیریفیوژ خواهند چرخید.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: نطنز و فوردو در حال حاضر باید سال ها کار کنند تا بتوانند یک سال سوخت بوشهر را تولید نمایند.

 

وی خاطر نشان کرد: آبشارهایی که قرار است بچرخد و اورانیوم تولید کند باید دچار تغییراتی شود و ما قصد داریم آن ها را به سمت تولید ایزوتوپ هدایت نماییم.

 

صالحی ادامه داد: در فوردو همان طور که ماشین هایی را نگه داشته ایم تاسیسات را نیز  حفظ خواهیم کرد و به محض نقض تعهدات طرف مقابل با باز کردن شیر گازUF6  شروع به کار خواهیم کرد.  دستاورد ما این بوده است که توانستیم هزار ماشین را در فوردو حفظ نماییم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: ایران مقداری اورانیوم غنی شده بیست درصد داشت که آن ها را به درصد پایین تری باز خواهد گرداند و حدود 3 الی 4 سال اورانیوم 20 درصد داریم.

 

اگر ایران نیاز به اورانیوم 20 درصد پیدا کند طرف های غربی باید آن را در اختیار ایران بگذارند

 

وی ادامه داد: راکتور اراک را ما خودمان ساختیم و باطراحی اش را نیز خودمان انجام خواهیم داد.

 

صالحی افزود: ما می توانیم در صورت نقض تعهد از طرف کشورهای غربی به سرعت به غنی سازی 20 درصدی بر می گردیم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در اراک مخزن اولیه جای 30 الی 40 مجتمع سوخت بوده است که در آن روزنه و نشیمن گاه های سوختی وجود داشت اما در بازطراحی این راکتور نشیمن گاه سوخت عوض می شود.

 

صالحی  تصریح کرد: ما قرارداد الزام آوری را در خصوص آب سنگین اراک منعقد خواهیم کرد که بر اساس آن یک کشور که ممکن است چین باشد باید نیاز ما را تامین کند.

 

صالحی  با اشاره به این که اگر این مسیر درست ادامه پیدا کند و آژانس هم کار خود را به درستی انجام دهد اظهار داشت: یک سری مواقع هست که آژانس من درآوردی کار می کند که می توان به بحث مطالعات ادعایی اشاره کرد. آژانس در آن زمان گفت: ایران بیش از 50 درصد غنی سازی کرده است و ما گفتیم این غنی سازی متعلق به ایران نیست و در خارج این کار انجام شده است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این که سانتیفیوژها قبل از ورود به ایران مورد آلوده شده  بودند افزود: در آن زمان آژانس تائید کرد این آلودگی ها از خارج آمده است و مربوط به کشور دیگری است.

 

 ما در تحقیق و توسعه هیچ چیز را از دست نخواهیم داد 

 

وی تصریح کرد: پروتکل الحاقی یک مقدار دست آژانس را برای بازرسی بازتر خواهد گذاشت و  امیدواریم فراتر از قردادها و پادمان های موجود بتوانند عمل کنند

 

صالحی با اشاره به این که آژانس نمی تواند از مراکز نظامی ما بازدید کند خاطر نشان کرد سوء تفاهمی که ایجاد شده است این که پروتکل الحاقی هم جاهایی برای الزام برای بازدید ندارد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما در تحقیق و توسعه هیچ چیز را از دست نخواهیم داد و این موضوع برای آن ها بسیار مهم بود. تحقیق و توسعه ایران روی ماشین هایی که قبلاً کار کرده است در دوره اعتماد سازی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: زمانی که تحریم ها برداشته شوند در دو مورد هنوز محدودیت ادامه پیدا خواهد شد. یکی از موارد تحریم اشاعه ای است و دیگری کالاهایی است که استفاده دوباره دارد.

 

صالحی تصریح کرد: بنا شده است کمیته ای شکل گیرد که از طریق ایران بتواند کالاهای مصرفی هسته ای خود را فراهم نماید.

 

وی افزود: هیچ تاسیساتی تعلیق نمی خورد اما امکان دارد در جاهایی دچار کندی شود مثل اراک و ممکن است که به راکتور اراک به جای این که سه سال دیگر عملیاتی شود 5 یا 6 سال دیگر عملیاتی گردد و در نهایت یک راکتور مدرن و پیشرفته خواهد شد.

 

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: یک موضوعی وجود دارد به نام جمعیت نیترونی که هر چه این جمعیت بیشتر باشد آن راکتور بهتر خواهد بود. راکتور اراک ممکن است دو سه سال عقب بیفتد اما دستاورد جدید و مهمی  خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان