آخرین اخبار

9. ارديبهشت 1394 - 17:30   |   کد مطلب: 18115
ظاهرا برخی در ایران خاک کشور خود را گم کرده‌اند و از همین روست که آمریکایی‌ها باید به آنها بگویند که خاک کشورشان کجا هست و کجا نیست.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اقامتگاه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در نیویورک، در شرایطی که در رسانه‌های غربی بازتاب چندانی نداشته، در برخی روزنامه‌های داخلی وابسته به یک جناح سیاسی خاص، چنان بازتابی یافته که گویا سفارت آمریکا در تهران بازگشایی شده است!

این واقعه که امری عادی و بر اساس قرار طرفین بوده است، از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، چنین مورد توضیح واقع شده است: «ما از ابتدا با طرف‌های مذاکره قرارمان این بوده است که یک نوبت ما مهمان آنها باشیم و یکبار آنها مهمان ما.»

وی افزود: «معمولاً این کار را در ژنو، لوزان و در وین نیز انجام می‌دادیم، یعنی‌یکبار محل مذاکرات را ما تعیین می‌کردیم و یکبار هم محل مذاکرات را طرف مقابل تعیین می‌کرد و این بار نوبت طرف آمریکایی بود که به محل ما بیاید و محل مذاکرات را ما انتخاب کنیم و با توجه به اینکه بنده در رزیدانس سفیر ایران اقامت دارم، از این محل استفاده کردیم، کما اینکه نوبت قبل ما به هتل اقامت آنها رفتیم و دفعه ما قبل آن، آنها آمد‌ند، این روشی‌ بود که ما تا به حال ادامه داده‌ایم و اتفاق جدیدی نیفتاده است».

به این ترتیب و بر اساس گفته‌های وزیر خارجه دولت حسن روحانی، هیچ اتفاق خاصی در نیویورک رخ نداده است که بخواهیم از آن تعبیر به ورود وزیر خارجه خصم به خاک ایران و پذیرایی از وی با پسته ایرانی کنیم. یک روند عادی مذاکراتی صورت پذیرفته و طبعا ممکن است باز هم صورت بپذیرد. نه عجیب است، نه غریب است و نه جای ذوق‌زدگی دارد.

شایان ذکر است که این حضورها در اقامتگاه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک مسبوق به سابقه است، با اینکه مهمانان از مقامات آمریکا نبوده‌اند، ولی بارها و بارها بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این اقامتگاه حضور یافته و همچنین شب گذشته نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شام را مهمان ظریف بود.

البته سید حسین موسویان دیپلمات‌ سابق و سفیر اسبق ایران در آلمان به ایسنا گفت: بعد از انقلاب مقامات رسمی وزارت خارجه آمریکا به دفعات در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و با سفیر ایران دیدار کرده‌اند. حتی نمایندگانی از کنگره این کشور هم در همین اقامتگاه با سفیران ایران در دوره ریاست جمهوری سه رییس‌جمهور پیشین ملاقات کرده‌اند.

«جعفر قامت»، مشاور اسبق وزیر امور خارجه و کارشناس حقوق بین‌الملل در این باره به فارس گفت:
در صورتی که محل اقامت سفیر اجاره‌ای باشد جزو خاک ایران به حساب نمی‌آید ولی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است ولی اگر محل اقامت سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ملکیت جمهوری اسلامی ایران باشد، حتما جزو خاک ایران به حساب می‌آید.

نشریاتی که در جریان راه ندادن «حمید ابوطالبی» به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل به نیویورک تقریبا ساکت بودند، در برابر قدم‌رنجه کردن آقای کری و آمدنش به «جایی که معلوم نیست بتوان آن را خاک ایران خواند یا نه؟»، چنان ذوق‌زدگی نشان می‌دهند که گویا کودکی، صاحب یک‌اسباب‌بازی شده باشد! در یکی از این روزنامه‌ها، ۳ مصاحبه در این خصوص در صفحه اول منعکس شده است! البته در این بین، باید از یک خبرگزاری تحت مدیریت اصول‌گرایان هم به خاطر نحوه انعکاس این خبر انتقاد کرد؛ عملکردی که در شان این خبرگزاری نبود.

در همین شرایط، یک مقام وزارت خارجه آمریکا با رد انتقادات برخی رسانه‌ها درباره حضور جان کری در محل اقامت همتای ایرانی خود در نیویورک تاکید کرد که این دیدار در سرزمین آمریکا انجام شد.

وی تاکید کرده است که این دیدار در خاک آمریکا صورت پذیرفته است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به بلومبرگ گفت که «اگرچه منزل سفیر تحت صلاحیت و حوزه قانونی ایران درنظر گرفته می‌شود و بر اساس توافقات بین‌المللی از برخی حفاظتها و موارد خاص برخوردار است، مکان دیدار در کنترل سرزمینی ایالات متحده آمریکا است.»

این مقام ناشناس در ادامه گفتگو با بلومبرگ افزود: «دادگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی این را متوجه هستند که سفارت یا اماکن ماموریت کشورهای خارجی، خاک کشور خارجی لحاظ نمی‌شوند.»

این بشکه آب یخ که از سوی وزارت خارجه آمریکا بر سر برخی نشریات یک جناح سیاسی خاص ریخته شده، قطعا باعث نمی‌شود که آنها در آینده باز هم از لبخند کدخدا ذوق‌زده نشوند. آنها نمی‌خواهند آمریکا را دشمن بدانند و کسی که خود را به خواب زده، نمی‌توان بیدار کرد.

ظاهرا برخی در ایران خاک کشور خود را گم کرده‌اند و از همین روست که آمریکایی‌ها باید به آنها بگویند که خاک کشورشان کجا هست و کجا نیست!

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان