آخرین اخبار

19. ارديبهشت 1394 - 17:44   |   کد مطلب: 18176
با توجه به اینکه استان صعده مهمترین پایگاه اجتماعی انصار الله را تشکیل می دهد لذا عربستان در صدد است با ایجاد بحران اجتماعی برای حوثی‌ها در توان آنها برای دفاع از کشور در برابر حملات القاعده و عربستان مانع ایجاد کنند.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، در پی نشست مشترک وزرای امور خارجه آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در پاریس اعلام شد که از روز سه شنبه (12 می برابر با 22 اردیبهشت ماه )آتش بس موقت بشردوستانه  به مدت 5 روز برقرار خواهد شد .طرح این مسئله چند سوال را به ذهن تداعی می کند. نخست اینکه چرا برای برقراری آتش بس چند روز فرصت در نظر گرفته است ؟ دوم اینکه این آتش بس در صورت اجرا تا چه میزان قابل دوام خواهد بود ؟و بلاخره اینکه چه  اهداف سیاسی در پس اهداف تبلیغاتی اعلام شده از برقراری دور جدید آتش بس دنبال می شود ؟

چرایی تاخیر چند روزه برای برقراری آتش بس موقت

معمولا آتش بس  موقتی که در بطن جنگ اعمال می شود ، بلافاصله به مرحله اجرا در می آید و برای ارسال کمک های غذایی و دارویی سریع و یا مداوای مجروحان اقدام می شود. برهمین اساس اولین سوالی که در خصوص آتش بس انسان دوستانه مطرح می شود این است که اگر واقعا هدف از این اقدام ارسال کمک های فوری انسانی و غذایی است پس چرا تا سه روز دیگر باید صبر کرد بخصوص آنکه امکان دارد در این سه روز تعداد دیگری از مجروحان یا نیازمندان غذایی بخصوص کودکان قربانی شوند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در توجیه این تاخیر گفته است که در نظر گرفتن این فرصت به منظور فراهم کردن امکان اطلاع رسانی انصار الله به همه اعضای خود است تا هیچ عذر و بهانه ای برای نقض آتش بس باقی نماند . با این حال در نظرگرفتن فرجه چند روزه برای برقراری آتش بس این فرصت را در اختیار عربستان قرار داده است که حداکثر آتش ریزی را روی یمنی ها داشته باشد و آن را نشانه قدرت نظامی و توانمندی خود جلوه دهد .

در جنگ های میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها از جمله حماس نیز این رژیم در آستانه برقراری آتش بس بر شدت و گستره حملات خود می افزود و از این طریق می کوشید مانع از شکل گیری این ذهنیت شود که پذیرش آتش بس نشانه ضعف و شکست این رژیم است .از طرف دیگر اگر اگر نشست سران آمریکا و سران شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید که برای چهارشنبه یعنی یک روز بعد از اعمال آتش بس به ظاهر بشردوستانه پیش بینی شده است ، در نظر گرفته شود کاملا مشخص می شود که هدف اصلی از برقراری آتش بس موقت ایجاد فضای روانی مناسب برای نشست کمپ دیوید بوده است.

امکان دوام آتش بس بشردوستانه در صورت اجراء

در اینکه آتش بس انسانی باید هر چه سریعتر در یمن برقرار شود هیچ تردیدی نیست و چه بسا دیر هم شده است زیرا هم اکنون طبق آمارهای سازمان ملل بیش از 8 میلیون نفر از مردم فقیر یمن به کمک های فوری غذایی و هزاران زخمی و مصدوم  ناشی از حملات هوایی عربستان به کمک های دارویی نیاز دارند اما بحث در این است که چه تضمینی برای برقراری آتش بس و دوام آن وجود دارد .

آتش بس معمولا در مناطقی برقرار و دوام پ‍یدا می کند که بین نیروهای درگیر حداقل توازن نسبی وجود داشته باشد و همین موازنه قوا بین نیروهای درگیر به آتش بس دوام و قوام می بخشد و مانع از این می شود که هر یک اط طرف ها از ترس آثار و پیامدهای آن به نقض آتش بس اقدام کنند . اما در یمن جنگ کاملا یکطرفه است و عمدتا از طرف عربستان علیه یمن صورت می گیرد و این حقیقت به روشنی با مراجعه به آمار کشته ها و مصدومان و خرابی های ناشی از حملات هوایی و دریایی کاملا مشخص است.

در روزهای اخیر هواپیماهای عربستان با پخش اعلامیه هایی بر سر ساکنان استان صعده از آنها خواسته اند مناطق مسکونی خود را در این استان ترک کنند . این اقدام ضمن اینکه از دیگر نشانه های  وجود تشابه بین تکنیک های نظامی رژیم صهیونیستی و عربستان در جنگ های  غزه و یمن محسوب  می شود ،از چند هدف احتمالی عربستان در یمن پرده می دارد: نخست اینکه از این طریق می خواهد استراتژی زمین سوخته را در استان صعده پیاده کند و این از نیت عربستان برای ادامه جنگ پرده برمی دارد. دوم با توجه به اینکه استان صعده مهمترین پایگاه اجتماعی حوثی ها را تشکیل می دهد لذا عربستان در صدد است با ایجاد بحران اجتماعی برای حوثی ها در توان آنها برای دفاع از کشور در برابر حملات القاعده و عربستان مانع ایجاد کنند .

در چنین وضعیتی برقراری آتش بس به اراده عربستان بستگی دارد و اگر نخواهد می تواند هزاران  بهانه دیگر برای نقض آن بتراشد کما اینکه در گذشته نیز چه برای آغاز تجاوز نظامی به یمن و چه برای ادامه محاصره نظامی و اقتصادی به همین منوال عمل کرده است .ضمن اینکه عربستان با استفاده از گروههای تکفیری و همچنین نیروهای ستون پنجم خود در یمن می تواند حملاتی را بنام انصار الله و حوثی ها ترتیب دهد و سپس با بهانه کردن آن حملات خود را از سربگیرد.

اهداف سیاسی در پس اهداف تبلیغاتی آتش بس بشردوستانه

همچنانکه پیش از این نیز گفته شد  تلاش برای برقراری دور جدید آتش بس بشردوستانه با اهداف و نیازهای سیاسی آمریکا در این مقطع زمانی عجین پیدا کرده است و آن ایجاد فضای روانی مناسب برای نشست کمپ دیوید است و اگر چه هدف از برگزاری این نشست برطرف کردن دل نگرانی های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از تلاش های جاری برای تبدیل تفاهم لوزان به موافقتنامه حقوقی درباره مسئله هسته ای ایران اعلام شده است اما آمریکا در تلاش است استفاده های خود را از نگرانی های این کشورها ببرد و در این راستا به نظر می رسد دو هدف  بیش از دیگران در دستور کار قرار گرفته است: نخست وادار کردن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به پذیرش سامانه دفاع موشکی است که سال ها در برابر آن مقاومت کرده بودند و اکنون آمریکا قصد دارد یکبار دیگر اراده این کشورها را برای پذیرش این طرح بسنجد.

دوم با توجه به اینکه کمپ دیوید از زمان امضای اولین قرار داد صلح میان مصر و رژیم صهیوینستی به نماد بهبود روابط اعراب و این رژیم در آمده است لذا به نظر می رسد آمریکا در مدیریت کلان تحولات منطقه قصد دارد از فرصت بدبینی عربستان وهمپیمانان عرب آن به ایران که خود نیز در دامن زدن به آن نقش اساسی داشتند، در جهت کشاندن این کشورها به سمت رژیم صهیونیستی استفاده کند و این از دیگر شاخص‌های است که نشان می دهد چرا محافل غربی و صهیونیستی در سال‌های اخیر اینهمه روی پروژه ایران هراسی سرمایه گذاری کرده‌اند یا اینکه چرا به عربستان در تجاوز نظامی به یمن چراغ سبز نشان داده‌اند ؟

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان