آخرین اخبار

20. ارديبهشت 1394 - 12:22   |   کد مطلب: 18185
وزرای خارجه عربستان و آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری در ریاض بر آتش‌بس 5 روزه در یمن تاکید کردند، اما ارتش عربستان و سخنگوی ائتلاف متجاوز ساعاتی پس از این نشست، آغاز عملیات نظامی عربستان علیه صعده یمن را اعلام کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا عربستان سعودی سه‌شنبه‌شب اول اردیبهشت (21 آوریل)، پایان تجاوز نظامی موسوم به عملیات «طوفان قاطع» علیه یمن را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیاتی جدید موسوم به «بازگرداندن امید به یمن» خبر داد.

عربستان، عملیات «طوفان قاطع» را که بیش از 2500 کشته و بیش از 3000 زخمی برجای گذاشت، بامداد روز پنجشنبه 6 فرودین (26 مارس) آغاز و هدف آن را بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت در یمن اعلام کرد، اما با مقاومت مردم، ارتش و جنبش انصارالله یمن، تاکنون به این هدف و دیگر اهداف اعلامی نرسیده است.

وزرای خارجه عربستان و آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری در ریاض بر آتش‌بس 5 روزه در یمن تاکید کردند، اما ارتش عربستان و سخنگوی ائتلاف متجاوز ساعاتی پس از این نشست، آغاز عملیات نظامی عربستان علیه صعده یمن را اعلام کرده است.

 

ناخرسندی سازمان ملل از پیشنهاد سعودی‌ها

 

« یوهان فان‌در کلاو» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل پس از لغو کنفرانس صلح یمنی که بنا بود بان‌کی‌مون برگزار کند و سعودی‌ها بر وی پیش‌دستی کردند، گفته که مرکز کمک‌های بین‌المللی دیگر باید در سازمان ملل باشد و عربستان نمی‌تواند به چنین مرکزی مبدل شود.

بر اساس گزارش روزنامه مک‌کلاچی، این جبهه‌گیری دیپلمات‌ ارشد سازمان ملل پس از آن رسانه ای شد که عربستان روز 17 می را به عنوان موعد برگزاری اجلاس صلح یمن اعلام کرد و اجلاسی که بنا بود پس‌فردا با ابتکار عمل دبیرکل سازمان ملل در در ژنو برگزار شود، لغو شد.

محل اختلاف جدید عربستان و سازمان ملل، حالا کمک‌های بین‌المللی برای مردم یمن است؛ عربستان اصرار دارد که باید مرکز جذب این کمک‌ها در شبه‌جزیره باشد حال آنکه بر اساس اصول سازمان ملل، کمک‌های بین‌المللی نباید به دست یکی از طرف‌های درگیر در جنگ بیافتد.

فان‌در کلاو با لحنی دیپلماتیک به این درخواست سعودی‌ها پاسخ داده و گفته «حضور فعال پادشاهی عربستان سعودی قابل‌ستایش است ولی بهرحال در همه بحران‌ها، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری (سازمان ملل) موظف به برعهده گرفتن وظیفه رهبری در هماهنگی کمک‌های بین المللی است.»

 

14 کشته و زخمی در بمباران مسجد تاریخی صعده

 

سعودی‌ها در ادامه حملات خود به استان صعده مسجد تاریخی صعده را هدف قرار داد که در این حمله 4 نفر کشته و 10 تن نیز زخمی شدند.

این حمله به دروازه شرقی این مسجد تاریخی در چارچوب حمله گسترده و همه جانبه اعلام شده شب گذشته سعودی‌ها به استان صعده انجام شد.

عربستان سعودی طی حملات خود به یمن با هدف قرار دادن آثار تاریخی این کشور درحال تخریب این آثار هستند و این در شرایطی است که جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو در قبال این اقدام سکوت کرده‌اند.

از جمله آثار تخریب شده در این حملات می‌توان به مسجد «امام عبدالرزاق بن همام» که در سال 211 هجری در استان صنعا ساخته شده بود، اشاره کرد که این مسجد در بمباران سعودی‌ها تخریب شد.

همچنین بازار شهر صعده که تاریخ آن به قرن سوم هجری باز‌می‌گردد در حملات سعودی‌ها تخریب شده است.

قلعه تاریخی «صیرة»‌ در استان تاریخی عدن در جنوب یمن هم که در ساحل خلیج عدن قرار دارد و در قرن 11 هجری بنا شده، در حملات سعودی‌ها از دریا و آسمان، تخریب شده است.

یکی دیگر از آثار تاریخی که در حملات یک ماه گذشته سعودی‌ها به یمن تخریب شده، معبد «أوعال» در استان مأرب است که تاریخ آن به دوره قبل از ورود اسلام به یمن بازمی‌گردد.

 

سریال برکناری فرماندهان امنیتی یمن توسط «منصور هادی»

 

«عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن امروز (شنبه) نیز تعدادی از فرماندهان امنیتی ارتش از جمله رئیس عملیات امنیتی ویژه را برکنار و پرونده آنها به دادگاه نظامی ارجاع داد.

بر اساس این گزارش، به دستور رئیس‌جمهور فراری، «عبدالکریم الدمشقی» معاون بازرس کل وزارت کشور، «ناصر مسحن الشوذبی» رئیس عملیات نیروهای امنیتی ویژه، «عبدرالرزاق الموید» رئیس پلیس صنعاء به دلیل «تعلل در انجام وظایف امنیتی و ملی» برکنار شدند.

منصور هادی در پی شکست متناوب از نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله، اخیرا تعدادی از فرماندهان امنیتی را برکنار کرد.

«عبدربه منصور هادی» هفته گذشته نیز در پی تسلط ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله بر عدن، رئیس ستاد مشترک ارتش و معاون وی را برکنار کرد.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان