آخرین اخبار

20. ارديبهشت 1394 - 22:47   |   کد مطلب: 18191
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان از راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی کشاورزی خبر داد و گفت: توزیع ارقام و ژنوتیپ‌های بومی مقاوم در مقابل سرمای دیررس بین بهره‌برداران در دستور کار قرار دارد.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، حجت‌الله شهبازی با اشاره خسارات وارده به محصولات باغی استان به سبب سرمازدگی اظهار داشت: سرمای دیررس بهاره 3 هزار و 723 میلیارد ریال به محصولات باغی استان خسارت وارد کرده ‌که شامل 187 هزار و 356 تن از محصولات انگور، گردو، بادام، زردآلو، هلو و شلیل، آلو، سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو می‌شود.

وی با بیان اینکه به طور متوسط 53 درصد باغات استان همدان دچار سرمازدگی شدند و بر این اساس 25 درصد محصول استان از بین رفته است، افزود: بیشترین سطح خسارت در محصول گردو به مساحت 13 هزار و 392 هکتار و به ارزش ریالی یک‌هزار و 890 میلیارد ریال بوده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تنها 1.6 درصد از باغات استان زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند، تصریح کرد: با توجه به خسارات وارده به محصولات برنامه توسعه بیمه بهره‌برداران کشاورزی به ویژه باغی را در دستور کار داریم و برای عملیاتی شدن آنها باید باغداران تشویق به بیمه شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور کاهش خسارت سرمازدگی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان بررسی میدانی را انجام داده ‌تا ژنوتیپ‌های بومی که در مقابل سرما مقاومت نشان دادند را شناسایی و در تکثیر این ژنوتیپ‌های برتر اقدام شود.

شهبازی از راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی کشاورزی خبر داد و افزود: با این شبکه اطلاعات هواشناسی به صورت مطمئن به تعداد قابل توجهی از کشاورزان و باغداران ارائه می‌شود و در جریان افت دما و هوامل شهری قرار گیرند و با پیشگیری سبب کاهش خسارات شوند.

وی بیان کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی برای باغداران تشدید می‌یابد تا در زمان وقوع عوامل شهری آمادگی اجرای برنامه‌هایی همچون استفاده از بخاری، آتش و دود را داشته باشند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: به منظور جلوگیری از سرمازدگی و خسارات به محصولات استراتژیک استان همدان توزیع ارقام مقاوم مانند گردو شروع شده است در این راستا بررسی‌ها نشان داده که این ارقام دچار خسارت با سرمازدگی نشدند.

وی استفاده از تکنیک‌های جدید و مواد ضد سرما را با حمایت دولت از دیگر الگوهای ترویجی کشت برای کاهش خسارت سرمای دیررس برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه استفاده از بعضی کودها می‌تواند سبب ایجاد مقاومت در گیاه و درخت در برابر سرما شود بر این اساس ترویج این نوع کودها نیز جزء برنامه‌های کاری بخش باغبانی جهاد کشاورزی همدان است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان