آخرین اخبار

20. تير 1394 - 22:59   |   کد مطلب: 18690
در پی تغییر موضع آمریکایی ها در مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ضرب المثل غربی change horses in midstream در صفحه تویتتر خود این حرکت غرب را نشان از بی ثباتی آنان بر تعهداتشان دانست و نظر کارشناسان داخلی را در این باره جویا شدیم.

به گزارش  رودآور به نقل از  “آرمان کرمان” در پی اوج گرفتن اختلافات در هتل کوبورگ وین و برگزاری ویدئو کنفرانس وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس جمهور اوباما مذاکرات با تغییر موضع صریح آمریکایی ها مواجه شد که طی آن آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ضرب المثل غربی change horses in midstream در صفحه تویتتر خود با اشاره به این مسئله موضع گیری نموده و این حرکت غرب را نشان از بی ثباتی آنان بر تعهداتشان دانست و در این راستا کارشناسان داخلی نظر خود را اینگونه بیان کردند.

پیام توئیتری ظریف بیان ضعف طرف مقابل و نارو زدن غربی هاست

حسن شهابی رییس دانشکده زبان دانشگاه آزاد واحد کرمان، در گفتگوییدر رابطه با پیام توییتری ظریف به آمریکایی ها مبنی براینکه نمی توانید اسب های خود را در وسط راه تغییر دهید، گفت: این ضرب المثل به معنی دبه درآوردن و به صورت ضمنی معنی نارو زدن دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: جنبه اصلی ضرب المثل بکار برده شده توسط ظریف، بیان کردن ضعف طرف مقابل است و به طور عامیانه بیانگر نامردی و بازی درآوردن فرد است.
وی افزود: آمریکا به این موضوع پی برده که منافع آنها دیگر مثل قبل تامین نمی شود، و حال می خواهد با یک نیرو و نفس تازه، کار خود را مجدد پیش ببرند.
رییس دانشکده زبان دانشگاه آزاد واحد کرمان خاطرنشان کرد: آنها پیش از شروع توافق لوزان پیش بینی کرده بودند که می توانند مذاکرات را خاتمه دهند، درروز پنجشنبه کنگره مجددا اعلام کرد ظرف یک ماه آینده توافق حاصل می شود اما آن طور که ازاخبار بر می آید، ممکن است مذاکرات تا سه ماه اینده به تعویق بیفتد تا فرصت بخرند یا مسائل دیگری را مجددا وارد مذاکرات کنند.

اوباما در مذاکرات تحت فشار عربستان سعودی و اسرائیل تغییر موضع ناگهانی می دهد

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار ”  کرمان ۱۴۰۰ ” در رابطه با سخن وزیر امور خارجه در مورد تغییر موضع ناگهانی آمریکایی ها گفت : وزیر امور خارجه کشورمان از آمریکایی ها در صفحه شخصی توییتر خود خواسته است در مورد آن چه در لوزان و ژنو به توافق رسیده اند پایبند باشند و دبه در نیاورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود : وزیر امور خارجه کشورمان با بیان ضرب المثل مبنی بر این که اسب های خود را در میان راه عوض نکنید خواستار ادامه راه مذاکرات بعد از توافقات لوزان و ژنو می باشد و از آمریکایی ها می خواهد که دیگر تقاضاهای جدیدی نداشته باشند و تا پایان کار بر همان منوال توافقات قبلی پیش بروند .

وی ادامه داد : اوباما تحت فشار عربستان سعودی و اسرائیل قرار دارد و به همین دلیل در طی مذاکرات تغییر موضع ناگهانی می دهد .

بخشایش اردستانی خاطر نشان کرد : اسرائیلی ها به آمریکایی ها می گویند مردم ایران در روز قدس فریاد مرگ بر اسرائیل سر می دهند پس نباید با آن ها به توافق برسید ولی غافلند از این که ما فقط شعار حقوق بشری و جامعه مدنی مان را مطرح می کنیم  و تا وقتی تعرضی به کشور ما نداشته باشند ما قصد حمله به آن ها را نداریم .

این نماینده مجلس اظهار داشت :  از طرفی دیگر عربستان سعودی با کشور یمن درگیر است و دلیل شکست ناپذیری یمن را پشتیبانی ایران از این کشور می داند ،در صورتی که ایران هیچ حضوری در یمن ندارد و حمایت ایرانیان از یمن به دلیل اعتقاداتشان است ولی دشمنان ما از توافق ایران هراسانند و به آمریکا فشار می آورند که توافقی صورت نگیرد .

آمریکا تمایلی به توافق منصفانه با ایران ندارد/ تغییر دیدگاه و نقض تعهدات، شیوه همیشگی آمریکاست

سید محمدصادق کوشکی در گفتگو با ناب نیوز در رابطه با تغییر موضع آمریکا درآخرین لحظه مذاکرات ابراز کرد: از ابتدای امر واضح بود که غربی ها تمایلی برای رسیدن به یک توافق منصفانه با ایران ندارند و از هرروشی استفاده می کنند تا چنین توافقی شکل نگیرد.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: توافق خوب و منصفانه توافقی است که حقوق ایران را براساس موازین بین المللی حفظ کند، اما آمریکا به اشکال مختلف تلاش می کند تا یک توافق تحمیلی فاقد حقوق جمهوری اسلامی را اجرایی کرده و به نتیجه برساند.

کوشکی با اشاره به ضرب المثل به کار رفته توسط ظریف مبنی بر اینکه اسب های خود را در میان راه عوض نکنید، اظهار کرد: روش آمریکا برای رسیدن به زیاده خواهی خود، این است که به طور مرتب دیدگاه خود را تغییر می دهند و توافق قبلی را نقض می کنند،برخلاف نمایندگان جمهوری اسلامی ایران مذاکره را شروع کرده و حاضر نیستند آن را ترک کنند و به تعهدات خود پایبندند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه مثل روز روشن است که غرب قابل اعتماد نبوده و همواره در حال تحمیل نظرات خود بوده است، خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ آمریکا می بینیم که آنها هیچوقت به دنبال رفتار منصفانه با دیگران نبودند و همیشه سعی در اثبات برتری خود داشته اند، چنین تاریخی نشان می دهد در این مورد نیز نمی توان به آنها امیدوار باشیم که معقولانه رفتار کنند.

دبه درآوردن آمریکایی ها تحت فشار صهیونیستها مذاکرات را به بن بست می رساند

سید ضیاء حسینی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با توئیت اخیر ظریف درباره مذاکرات هسته ای گفت: آمریکا در لحظه آخر تغییر موضع داده و همه پیشرفتها در مذاکرات را نادیده گرفته و موضوعات جدیدی را مطرح کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور رفسنجان افزود: اینکه آقای ظریف گفته اند “شما نمی توانید در وسط مسیر اسب خود را عوض کنید” نشان از دبه درآوردن آمریکایی هاست که فشارهای صهیونیستها و کنگره آمریکا در این روند بی تاثیر نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی ها عنوان کرد: این تغییر موضع از اول هم قابل پیش بینی بود چون آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست و مقام معظم رهبری هم همیشه در صحبتهایشان مطرح کرده اند که ما اصلا به آمریکا اعتماد نداریم.

وی تصریح کرد: حتی اگر توافقی هم امضا شود نمی توان مطمئن بود طرف غربی به تعهداتش پایبند بماند مانند توافقنامه ژنو که قرار بود تحریم جدید بر علیه ایران وضع نشود اما محقق نشد.

حسینی با تاکید بر لزوم حفظ خطوط قرمز نظام اذعان کرد: تیم مذاکره کننده ما فرزندان ایران هستند و به خوبی به خط قرمزهای تبیین شده از سوی رهبری واقفند و هرگز توافقی که از خطوط قرمز ما رد شود را نمی پذیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور رفسنجان در ادامه گفت: همه ما امیدواریم که توافق نهایی با حفظ دستاوردهای هسته ای ملت ایران صورت گیرد اما در صورتی که توافق نهایی حاصل نشود ما چیزی از دست نداده ایم و ماهیت غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به دنیا ثابت می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ممکن است آمریکا بخواهد بسنجد که ما چقدر عقب نشینی می کنیم و آیا از خطوط قرمز خود چشم پوشی می کنیم یا نه.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر طرف غربی خواسته های معقول و طبق مقررات بین الملل داشته باشد از طرف جمهوری اسلامی پذیرفته می شود اما قطعا هیچ برخورد ویژه یا بازرسی ویژه ای را دولتمردان ما نخواهند پذیرفت همچنین مجلس شورای اسلامی چنین توافقی را تصویب نخواهد کرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان