آخرین اخبار

20. تير 1394 - 23:01   |   کد مطلب: 18691
از بدو بالا گرفتن مذاکرات هسته ای و ورود آن به شیوه جدید همواره تناقضات رفتاری و کلامی در میان تئوریسین های صلح با دشمن مشاهده شده است. ایده پرداز ها و نظریه ساز هایی که حتی اگر با عمق بیشتری به سخنان خود می اندیشیدند از بلاتکلیفی فعلی رهایی می یافتند.

به گزارش  رودآور به نقل از مرصاد؛ از بدو بالا گرفتن مذاکرات هسته ای و ورود آن به شیوه جدید همواره تناقضات رفتاری و کلامی در میان تئوریسین های صلح با دشمن مشاهده شده است. ایده پرداز ها و نظریه ساز هایی که اگر با عمق بیشتری به سخنان خود بیاندیشند از بلاتکلیفی فعلی رهایی خواهند یافت.

 

اخرین این تناقض های کلامی از توییت های سطحی  و نا آشنا با مباحث روشن و تبیین شده تاریخی در صفحه (رسمی یا عیر رسمی) رئیس دولت یازدهم به سراسر عالم مخابره شد. توییت هایی که از سخنرانی رئیس جمهور در کنگره ای مرتبط با نام و شخصیت کریمه اهل بیت (ع) اقتباس شده بود.

 

حجت الاسلام روحانی برای دفاع از سازش و صلح با قدرت های جهانی به قیاس زمانه امروز با دوران صلح امام مجتبی (ع) روی آوردند که با استناد به همین سخنان اتفاقا باید از لبخند و در هم تنیدگی با امویان مدرن دوری جست. امویانی با قرآنهای بر نیزه های دیجیتال...

 

گرچه رئیس جمهور یک مذاکره با موضوع تخصصی و محدود (فعالیت های هسته ای ایران) را از سر غفلت با یک صلح فراگیر بر سر واگذاری جکومت اسلامی در شرایط خیانت و سست عنصری قیاس کردند اما به هر حال با استناد به همین سخنان می توان در روزهای پر از تمدید مذاکرات چراغ راهی برای مذاکره کنندگان افروخت.

 

اگر قیاس غیر مرتبط رئیس حمهور از دوران کنونی با عصر امام حسن مجتبی (ع) را بپذیریم توجه به نکات زیر ضروری است.

 

1. صفحه 345 از کتاب نورانی جلاء العیون سید عبدالله شبر از قول مبارک امام حسن مجتبی (ع) برای تئوریسین های این تشابه آورده است:

 

"یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد.
هم اکنون گویى به چشم خود مى‏ بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت". 

 

آری امام حسن مجتبی (ع) در شرایط خیانت زمامداران حکومتی کاسه زهر جعده های ملعونه را نوشید اما تذکر داد که اگر در این شرایط با معاویه ها صلح کنید فرزندان شما آب و نان ازآن خود، که سختی تأمینش را (اگر به قول شما دشوار باشد) به تحریم نسبت می دهید باید از دشمن طلب کنند و دشمن هم در مقابل شما را از حق خود محروم و از سرزمینتان خواهد راند.

 

2. رئیس جمهور در شرایطی صلح با بنی امیه را مطرح می کند که امام حسن مجتبی (ع) یکی از دلایل پذیرش این صلح را سست عنصری اعوان و یاران و مردم زمانه اش عنوان می کند. در صفحه 147 از جلد چهارم کتاب بحارالانوار علامه مجلسی از قول مبارک امام حسن مجتبی (ع) آمده است: 

 

"من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى‏ جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى ‏شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ‏ام. آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى‏ کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند"

 

رئیس جمهور محترم که روز گذشته در جمع راهپیمایان میلیونی مردم تهران حضور داشتند و البته قطعا اخبار موج عظیم جمعیت جاری در خیابان های سراسر ایران را به ایشان رسانده اند چه شباهتی میان مردمی که هنوز شهیدانشان را دست بسته از زیر خاک بیرون می کشند با مردم کوفه یافته اند که دلشان هوای صلح با بنی امیه کرده است؟

 

آقای روحانی چه شباهتی میان مسئولین جمهوری اسلامی، خودشان و معاونین و وزرایشان و یا فرماندهان قدسی مسلط بر چند پایتخت کشورهای اسلامی با زمامداران دوران امام حسن (ع) دید اند که تشخیص داده اند باید صلحی شکل بگیرد؟ آیا مقایسه های ایشان ضرورت عذر خواهی را از مردم و مسئولین فراهم نکرده است؟

 

مذاکره میان ایران و قدرت های جهانی به فرموده رهبر انقلاب فقط در مسائل هسته ایست و تیم مذاکره کننده نیز با پشتوانه جمعیت میلیونی ایران در راهپیمایی روز قدس بر خطوط قرمز کشور در این مذاکرات تکیه خواهد کرد چرا که قرار نیست با عبور از خطوط قرمز کاسه زهر دیگری به پیشوایان مجتبایی اسلام نوشانده شود و رئیس جهور نیز باید خود را با زمانه کنونی بیشتر هماهنگ کند.

 

3. قیاس غیر مرتبط و سطحی رئیس جمهور محترم را اگر ملاک بگیریم آینده مذاکره ای را که با صلح امام حسن (ع) قیاس شده است را نیز می توان پیشبینی کرد.

 

کتاب جلاء العیون از قول مبارک کریمه اهل بیت (ع) آینده عهد با معاویه ها را چنین توصیف میکند و به سردمداران تحمیل صلح به امام (ع) می فرماید: 

 

"در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما! معاویه به هیچ یک از وعده‏ هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم".

 

عدم وفای به عهد یا به اصطلاح این روزها دبه کردن طرف مذاکره و یا به قول رئیس جمهور مصالحه، حتی اگر بعد از امضای توافق باشد قطعی است و باید از سوی آقای روحانی که به صلح می اندیشد مورد بازخوانی قرار بگیرد.

 

همچنین رئیس جهور محترم در همان سخنرانی به تناقض میان ایستادگی و صلح در تفکرات خویش دامن می زند و در عین تفسیر رؤیایی از صلح با دشمن، می گوید:  "امروز همه علما، اندیشمندان، احزاب،گروه‌های اسلامی، سازمان های مردم نهاد اسلامی به ویژه علمای بزرگ اهل سنت و شیعه همه و همه باید یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلام در برابر توحش، خشونت و آدم‌کشی  به راه اندازند"

همچنین تأکید می کند: "این انسان‌های وحشی و صهیونیست‌ها معبودشان خدا نیست بلکه هیچ معبودی ندارند جز شیطان چرا که می بینیم در دنیای اسلام در افغانستان و پاکستان، در عراق و سوریه و لبنان چه کشتاری راه انداخته‌اند"

حال استقبال رییس جمهور از مصالحه با این انسانهای به قول ایشان وحشی و بی خدا که بنده شیطان هستند چگونه قابل توضیح است؟ آیا حرکت فرا مذهبی در مواجهه با توحش و تکفیر با مصالحه با اربابان این توحش قابل جمع است؟

 

آیا رئیس جمهور می تواند و قادر خواهد بود که این تناقض های اندیشه ای و رفتاری خود و اطرافیانش را برای مردم تفسیر و از آن دفاع کند.

بی تردید هیچ کس به قدر حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) به جنبه های پیرامونی صلح برادر کریمشان امام مجتبی (ع) آگاه نبوده اند و با همین آگاهی، عاشورایی را رقم زدند که حیات اسلام را ضمانت ابدی کرده است.

عاشورایی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر این اینبار رقم بخورد نه تنها پیروزی باطنی عاشورای حسینی را خواهد داشت که همه مولفه های پیروزی ظاهری و غلبه بر دشمن را نیز در عالم جاری خواهد کرد.

 

* مسلم معین- فعال سیاسی رسانه ای - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان