آخرین اخبار

4. مرداد 1394 - 23:50   |   کد مطلب: 18837
مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۴ آموزشگاه و شش مرکز فنی و حرفه ای گواهینامه اعتبار سنجی کسب کردند، گفت: ۷۰ درصد ورودی های فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرنگار مهر، علیرضا مهرابی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ششم مرداد روز ترویج مهارت های کار آفرینی و فنی و حرفه ای است، اظهار داشت: یکی از وظایف فنی و حرفه ای آموزش، پژوهش، سنجش صلاحیت حرفه ای نیروی کار و برگزاری المپیاد های ملی مهارت است.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش، تامین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر از وظایف فنی و حرفه ای در کشور است، ادامه داد: هدف آموزش نیروی کاری است که در اقتصاد کشور نقش داشته و ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند و کار آفرین باشد و تعدادی از انسان ها را به کار گیرد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه معتقدیم فنی و حرفه ای باید نیروی دارای مهارت و شیرین تحویل جامعه دهد، ابراز داشت: نیروی شیرین کسانی هستند که دوره های یک تا ۱۸  ماهه را گذرانده و دارای مهارت کار باشند.

مهرابی با بیان اینکه اگر فنی و حرفه ای درست کار کند تعدادی از جوانان می توانند سفره های رنگین داشته باشند و بیکاران راحت به شغل برسند که در این صورت آسیب های اجتماعی کم خواهد شد، بیان کرد: به ازای هر دلار هزینه در فنی و حرفه ای۱۵ دلار ارزش افزوده برای کشور ایجاد می شود.

در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد جوانان و در ایران ۴۰ تا۵۰  درصد جوانان به دنبال آموزش فنی و حرفه ای هستند

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد جوانان و در ایران ۴۰ تا۵۰ درصد جوانان به دنبال آموزش فنی و حرفه ای هستند، عنوان کرد: آموزش فنی و حرفه ای یک اصل است و باید به گفتمان اجتماعی تبدیل شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه اتفاقات خوبی در اداره تعاون و فنی و حرفه ای افتاده است، ابراز داشت: سال گذشته طرح های پشتیبان اجرا و ۳۹ پشتیبان تربیت و بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال انجام شد.

علیرضا مهرابی با بیان اینکه سال گذشته طرح آموزش های بازار محور از سوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای داده شد، گفت: با استفاده از این طرح در اقصا نقاط استان دوره های آموزشی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه امسال نیز طرح های متفاوتی از سوی وزارت تعاون و سازمان فنی و حرفه ای دنبال می شود و هدف از این طرح ها ارتقا شایستگی دانش آموختگان است، عنوان کرد: طرح دوم توانمند سازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار است.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان یکی دیگر از طرح ها را توسعه اشتغال خانگی و خرد عنوان کرد و ابراز داشت: طرح های دیگر توانمند سازی شغلی اقشار آسیب پذیر، تضمین کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای، تدوین استاندارد های آموزش شغل، اهتمام به امور زنان و خانواده و حضور موثر در عرصه بین الملل و تحقق دیپلماسی مهارت است که امیدواریم بتوانیم این طرح ها را به خوبی اجرا کنیم.

مهرابی با بیان اینکه سال گذشته در تعامل بین بخشی با دستگاه های دیگر سعی شد بخشی نگری برای همیشه فراموش شود تا از جمع امکانات بین دستگاه های اجرایی بتوانیم هم افزایی به دست آوریم، ادامه داد:بیش از۹۰ تفاهمنامه با دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها در این راستا بسته شد و بسیاری از دستگاه های استان پی به اهمیت این موضوع برده اند و برخی از دستگاه های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و غیره مدددجو معرفی می کنند.

باید برای کاهش دور ریز تولید آموزش های مهارتی را مدنظر داشت

وی با بیان اینکه ناگریز هستیم با تغییرات سریع در دنیا شغل های جدید برای جوانان طراحی و جایگزین کنیم و شاغلان را در صنوف ارتقا دهیم تا بتوانند شغل های خود را حفظ کنند، عنوان کرد: در راستای کاهش دور ریز تولید باید آموزش های مهارتی را مدنظر داشته باشیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه کشور آموزش مهارتی را جزو لاینفک بسته های آموزشی خود می دانند، بیان کرد: جایگاه آموزش فنی و حرفه ای در استان بسیار خوب است.

علیرضا مهرابی با بیان اینکه در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد ورودی های آموزش فنی و حرفه ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند اما سال گذشته این آمار به ۷۰ درصد رسیده است، ابراز داشت: این مسئله نشان می دهد عرضه و تقاضای رشته های دانشگاهی برابر نیست و به همین دلیل فارغ التحصیلان وارد فنی و حرفه ای می شوند.

وی با بیان اینکه پنج مرکز مهارت پیشرفته در پنج دانشگاه استان دایر شده و به غیر از این نیز با۸۰ درصد دانشگاه های استان همدان قرار دادهایی منعقد شده است که از امکانات و تجهیزات استفاده می کنند، عنوان کرد: با دانشگاه صنعتی همدان صحبت هایی شده تا کارآموزی دانشجویان در فنی و حرفه ای انجام شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت ۵۰درصد ورودی های بازار کار دارای مهارت هستند و این موضوع فنی و حرفه ای را مجاب می کند افراد را با مهارت های بازار کار آشنا کند، ادامه داد: آموزش و پرورش هر شغلی که مورد نیاز جامعه است به غیر از مشاغل پزشکی را می تواند آموزش دهد.

مهرابی سطح آموزش فنی و حرفه ای کشور را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۴ آموزشگاه و شش مرکز فنی و حرفه ای گواهینامه اعتبار سنجی کسب کردند، بیان کرد: آموزش در جوار دانشگاه، صنعت، پادگان و زندان از اقدامات انجام شده آموزش فنی و حرفه ای استان در سال گذشته است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان