آخرین اخبار

14. مرداد 1394 - 7:51   |   کد مطلب: 18999
صوت گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با سخنگوی وزارت ارشاد که در آن گفته بود، "تعلیق BBC WORLD" در ایران لغو شده است، منتشر شد.
به گزارشرودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از لغو حکم تعلیق فعالیت شبکه تلویزیونی BBC WORLD در ایران خبر داد.

با انتشار این خبر و بازتاب وسیع آن در سایت‌ها، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی، نوش‌آبادی در اقدامی غیرمعمول، به جای اینکه سخنان خود را در تسنیم اصلاح‌کند، مصاحبه‌اش با تسنیم را در گفت‌وگو با رسانه‌های دیگر تکذیب کرد.

در ذیل متن کامل مصاحبه حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد با خبرنگار تسنیم را بخوانید؛ می‌توانید، صوت اظهارات وی را نیز بشنوید.

** تسنیم: حالتون خوبه، من از تسنیم مزاحم می‌شوم؛ فرمودید چند دقیقه بعد تماس بگیر.

- نوش آبادی: سوالتون چی بود؟

** تسنیم: در مورد خبری که مطرح شده، مهلت یک هفته‌ای وزارت ارشاد به BCC فارسی که بیاد در ایران اواخر مرداد، راجع به توافق هسته‌ای گزارش و خبر تهیه کند و مصاحبه، یعنی مجوز یک هفته‌ای داده‌اید؟

- نوش آبادی: آهان، نه عرض کنم خدمت‌تون مجوزی که ارائه شده به BBC فارسی داده نشده ما BBC فارسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و مجوزی برای فعالیت خبری این شبکه تاکنون صادر نشده  آنچه که مد نظر است، مجور محدود به BBC WORLD  است، در واقع BBC انگلیسی نه فارسی و آن هم در واقع در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران بهشون مجوز داده شده و آن هم به صورت محدود پیرامون مسائل هسته‌ای و موضوعاتی که مد نظر است. منتهی با رعایت هم مسائل حقوقی، هم مسائل سیاسی و هم مسائل امنیتی و هم مقررات گزارش تهیه کنند.

** تسنیم: مدت مجوزتون یک هفته‌ای است، عذر میخوام؟

- نوش آبادی: بله محدود است آن هم با همکاری و هماهنگی در واقع نیروی انتظامی و با توجه به مجوزهایی که از سایر مقامات و مراجع اطلاعاتی امنیتی در واقع کسب شده که معمول و متداول هم هست، متعارف است که به شبکه‌هایی که برای موضوعات خاص گزارش تهیه کنند در چارچوب ضوابطی که به آنها ابلاغ می‌شود و متعهد به انجام آن هستند. از جمله مباحث مربوط به هسته‌ای که ممکن است مجوز به خیلی از شبکه‌ها داده باشیم، منتهی شبکه‌هایی که گزارشات‌شون یکسویه و عناد آلود نباشه.

** تسنیم: آقای دکتر اینها خبرنگاران فارسی زبان هستند؟

- نوش آبادی : انگلیسی نیستند، این گروهی که به آنها مجوز داده شده، هلندی الاصل هستند این معمول و طبیعی است و در خیلی از اتفاقات و مناسبت‌ها می‌آیند و گزارش تهیه می‌کنند، از جمله مباحث هسته‌ای آن هم به‌صورت زمان محدود و با تعهدات لازم.

** تسنیم: آقای دکتر یعنی الان تقاضای تاسیس دفتر هم داده‌اند؟

- نوش آبادی: BBC WORLD قبلا در ایران دفتر داشته است، در دولت‌های قبل هم فعالیت می‌کردند ممکن است در بعضی از مقاطع اجازه فعالیت به آنها داده نشده، اما دفاتر BBC تعطیل نشده است، یعنی الان  BBC WORLD در ایران دفتر دارد.

** تسنیم: یعنی الان به آنها مجوز فعالیت دادید؟

- نوش آبادی: الان به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند، یعنی تعطیل نشده و فعالیت آن چنانی هم ندارد و برای فعالیت نیز مجوز دریافت می‌کند.

** تسنیم: آقای دکتر اواخر دولت قبل مصوبه ای تصویب شد که فعالیت اینها را به حالت تعلیق درآورد، می‌خواهم ببینم این مصوبه الان ملغی‌الاثر شده، یعنی الان دوباره به فعالیت برگشتن؟

- نوش آبادی: "بله"؛ در یک مقطعی فعالیت اینها تعلیق شده بود اما دفاترشان تعطیل نشده در عین حال در موضوعات مختلف مثل انتخابات اینها اجازه می‌گرفتند برای تهیه گزارش. نه تنها به این شبکه، به شبکه‌های دیگر هم این (مجوز) داده می‌شد. شبکه‌های دیگر هم به هر حال دفاتر رسمی دارند از جمله BBC WORLD که از زمان دولت های قبل در ایران دفتر داشته است.

در همان زمان دولت قبل هم دفترشان تعطیل نشد. منتهی فعالیت آنها یک فعالیت خیلی چیزی بود، اینهایی هم که دارند به ایران می‌آیند، خبرنگاران آزادند که گزارش خودشان را برای بی‌بی‌سی تهیه می‌کنند. اما خبرنگاران یک تشکل خاص سیاسی نیستند، مرتبط با یک شبکه خاص هم نیستند. با رعایت ضوابط قانونی و حقوقی و در چارچوب مقررات اجازه خواسته‌اند که گزارش تهیه کنند. در کمیته 3 نفره که تنها یک ضلع آن ما هستیم، مجوز صادر شده است.

** تسنیم: بله، می‌خواستم همین را بپرسم که از سایر نهادها هم مجوزهای مربوطه صادر شده است؟

- نوش‌‌آبادی: مجوز در رابطه با این گزارش، بله صادر شده، به صورت محدود و موضوع خاص با هماهنگی نیروی انتظامی و تعیین موقعیت مکانی.

** تسنیم: ممنونم آقای دکتر.

- نوش آبادی: موفق باشید.

 

 

Flash version 10,1 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

 

صوت اظهارات

منبع: http://www.tasnimnews.com/Home/Single/819723

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان