آخرین اخبار

14. شهريور 1394 - 10:24   |   کد مطلب: 19391
رییس امور عشایر استان همدان از وجود 18هزار هکتار مراتع در سطح استان همدان خبر داد و گفت: با این وجود با دلیل تعداد بالای احشام عشایر عرصه منایع طبیعی برای عشایر تویسرکان محدود است.

«حمزه علی یزدانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: عشایر شهرستان تویسرکان 421 خانوار  و در حدود دو هزار و 400 نفر جمعیت هستند که با دارا بودن 121 هزار رأس دام بیش از یک هزار و 500 تن گوشت سالانه تولید می کنند.

وی با بیان اینکه عشایر متکی به خودشان هستند، بدون آنکه برای دولت مسئولیتی داشته باشند، اظهار کرد: با این حال رسیدگی به امور عشایر در دستور کار ما قرار دارد چرا که آنان مشکلات بسیاری دارند.

رییس امور عشایر همدان افزود: در اردیبهشت ماه که عشایر به منقطه می آیند قیمت گوشتی که از آن خریداری می شود به دلیل عرضه بسیار کاهش می یابد و این در حالی است که چیزی از این کاهش قیمت ها به خریدار در شهر نمی رسد و گوشت با همان نرخ اصلی خود به فروش می رسد.

یزدانی از وجود 18هزار هکتار مراتع در سطح استان همدان خبر داد و عنوان کرد: 20 درصد از مراتع را عشایر تویسرکان استفاده می کنند و به دلیل آنکه  تعداد دامشان زیاد است، عرصه منایع طبیعی برای عشایر تویسرکان محدود است.

ایل راه هایی که تبدیل به اتوبان شدند!

وی همچنین با بیان اینکه زندگی عشایری زندگی سختی است، افزود: متأسفانه کوچ عشایر به دلیل از بین رفتن ایل راه ها دچار مشکل شده است.

رییس امور عشایر همدان تصریح کرد: ایل راه ها تبدیل به اتوبان، کارخانه و یا تأسیسات شده اند و یا اینکه در برخی مناطق توسط کشاورزان شخم زده شده و کوچ کردن عشایر را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

یزدانی با اشاره به اینکه تعدادی از عشایر استان تمایل به سکونت در یک منطقه دارند، گفت: می طلب که در این راستا پیشنهادی به مجلس داده شود و با ساز و کارهای قانونی روستاهای که خالی از سکنه هستند شناسایی شوند تا عشایری که دواطلب هستند بتوانند در آن جا سکونت یابند.

سال گذشته هزینه های تخصیص یافته برای عشایر تویسرکان به یک چهارم رسید

یزدانی با بیان اینکه نیاز است تا مسئولان امر مساعدت های لازم را در نظر بگیرند، گفت: سال گذشته در حدود 20 درصد هزینه کل اعتبارت از ماده 18 برای عشایر تویسرکان در نظر گرفته شد که در وسط راه 50 درصد از آن کم شد و از 50 درصد مابقی نیز زمان تخصیص تنها 50 درصد تخصیص داده شد که رقم بسیار ناچیزی بود و نمی توان این مبالغ برای عشایر راهگشایی و یا اینکه ایل راه ها را اصلاح کرد.

وی افزود: عشایر تویسرکان با مشکلات کمبود آب هم دست و پنجه نرم می کنند و به این دلیل سعی شد سه حلقه چاه در منطقه سرابی احیا شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان