آخرین اخبار

9. آبان 1398 - 19:55   |   کد مطلب: 20475
همه ما انسانها در طول زندگی با وقایع متعددی روبرو هستیم. از زمانی که به یاد می آوریم، همیشه اشتباهاتی می کنیم که مرتکب شدن آنها ناگزیر است. و لحظاتی در زندگی ما به وجود می آورد که به راستی احساس خجالت و شرمساری می کنیم. این روند در دوران تحصیل، در ارتباط با خانواده، در ارتباط با دوستان و اطرافیان و.... ادامه دارد. از ریختن یک نوشیدنی داغ گرفته روی لباس یک آقای محترم گرفته تا توپوق زدن هنگام معرفی یک کار ، وهمیشه یکی دغدغه های ما این است که زمان را به عقب بازگردانیم و رفتارهای نادرست خود را جبران کنیم .

به گزارش رودآور به نقل دکتر آز، حتی ممکن است با اینکه سالها آز آن اتفاقات گذشته است، هنوز آن خاطرات را به یاد بیاوریم و خود را سرزنش کنیم و ازاین یادآوری خاطرات، احساس خجالت و ناراحتی می کنیم. با اینکه همیشه سعی در به فراموشی سپردن و انکار این وقایع داریم، ولی متاسفانه میسر نمی شود.

خوشبختانه، تحقیقات اخیر، راه کارهای جدیدی برای التیام زخمهای گذشته، پیشنهاد می کنند که با هم نگاهی به چکیده این تحقیقات می اندازیم:

وقتی ما به گذشته فکر می کنیم، در واقع به وقایع و رویدادها را از نظر احساسی قدرت می دهیم، و اتفاقاتی که در زمانی موجب به وجود آمدن احساس بد در خاطر ما شده اند را، پیوسته تجربه می کنیم. تمرکز بر روی یک تجربه بد، احساسات ناخوشایند ما را افزایش می دهد و باعث می شود فقط جنبه های منفی موضوع را ببینیم.

کلینیک روانشناسی دکتر "الیزابت لامباردو" هفت راهکار برای غلبه بر نکوهشگر درونی پیشنهاد کرده است که در نتیجه از زندگی لذت خواهید برد.

در این تحقیقات اینگونه بیان شده است که تمرکز بر دیگر جنبه های یک رویداد ناخوشایند، مثلا اینکه در آن روز چه خورده اید یا چه پوشیده بودید، به جای فکر کردن در مورد احساسی که در آن زمان داشتید، می تواند احساس بد شما را نسبت به آن رخداد، کم کند.

در آپریل سال 2014، تحقیقی توسط چند تن از استادان دانشگاه ایلینویز بعمل آمد. این تحقیق اینچنین بود ، شرکت کنندگان باید خاطرات بدشان را به یاد می آوردند در حالیکه با دستگاه Fmri از مغز آنها عکس برداری می شد. از آنها خواسته شده بود که بر وقایعی که با احساس آنها مرتبط نبوده است با جزئیات تمرکز کنند؛ مثلا اینکه آن رویداد در چه مکانی اتفاق افتاده یا اینکه آن روز هوا چطور بوده است و ... . بعد از مقایسه این عکسها محققان به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگان در این تحقیق، وقتی به جنبه های غیر احساسی خاطراتشان فکر می کنند، فعالیت مغز آنها در مرکز احساسات کم می شود و احساسات بد کمتری را تجربه می کنند.

روش تمرکز بر وقایع، از بسیاری از جنبه ها با استراتژیهایی که معمولا برای داشتن احسا بهتر در شرایط بد به کار می برند، متفاوت است. بر خلاف روش جلوگیری از مرور خاطرات، در این روش به همه خاطرات یکباره فکر می کنند بدین منظور که آنها با قدرت بیشتری در ذهن عمل کنند، این عمل به شما کمک می کند تا در حالیکه مقدار استرس شما در حال کاهش است، بتوانید آن وقایع را بپذیرید، و در این حالت روند پذیرش نسبت به ارزیابی تازه، با احساس بهتری انجام می گیرد، که افراد سعی می کنند نقطه مثبتی در آن حالت پیدا کنند. همچنین دکتر "دکتاوو" در مقاله خود بیان می کند که: اگر تمایل به تمرکز بر وقایع و احساسات است، برای کاهش قدرت حسهای بد، باید توجه خود را به وقایع غیر احساسی با جزئیات مبذول کنید.

برای مثال؛ یکی از خاطرات خود را انتخاب کنید، این خاطره هر چه تکرار شونده تر و خجالت آورتر باشد بهتر است. چند دقیقه به احساس خود در طول این اتفاق ناخوشایند فکر کنید... آیا هنوز احساس شرمندگی می کنید؟ آیا هنوز برای شما آزار دهنده است؟

اکنون، توجه خود را روی مفاهیم دیگری بگذارید: مثلا اینکه در آن زمان هوا چطور بود؟ با چه کسی همراه بودید؟ آیا همراهان شما باز هم چکمه های همیشگی را پوشیده اند؟ سعی کنید کوچکترین جزئیات را با احساس برای خود مرور کنید. اگر شدت احساسات و عکس العملهای شما در طول یادآوری جزئیات کمتر شد، بدانید که در راه طی کردن راه درست هستید.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان