آخرین اخبار

10. آذر 1394 - 14:26   |   کد مطلب: 20549
فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه استان همدان یکی از بزرگترین قطب های تولید گردو در کشور است تصریح کرد: در عین حال گردو باید به عنوان نماد و برند ویژه تویسرکان حفظ شود.

«حبیب مومیوند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: درست است که دیگر شهرستان های استان همدان از محصول گردو برخوردارند اما عمده تولید گردو و مرغوبیت ملی و جهانی آن مربوط به شهرستان تویسرکان است.

وی اضافه کرد: انتظار می رود امور مرتبط با تولید گردو با محوریت تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و 500 هکتار باغ، در استان و حتی کشور پیگیری شود.
مومیوند اظهار کرد: معیشت و اقتصاد بیش از 70 درصد مردم شهرستان تویسرکان به طور مستقیم و غیر مستقیم با محصول گردو گره خورده و برای تقابل با مشکلات این حوزه باید برنامه ریزی های هدفمند و کارشناسانه در دستور کار قرار بگیرد.
وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مرکز تحقیقات گردوی شهرستان تویسرکان تصریح کرد: از عملکرد این بخش در سالهای اخیر در تویسرکان گله مند هستیم زیرا خروجی موثر و کاربردی از فعالیت های آنها مشاهده نمی شود.
به گفته مومیوند اگر ایستگاه مطالعات گردوی تویسرکان به هنگام و به صورت کارشناسانه وارد عمل می شد، نمی بایست سرمازدگی به 90 درصد از باغ های گردوی شهرستان در سال جاری خسارت وارد کند.
وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و بیش از چهار هزار و 500 عضو تعاونی گردوکاران شهرستان تاکید کرد: همچنین استفاده حداکثری از پژوهش ها و تحقیقات علمی در حوزه گردو باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مومیوند خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد نوسانات آسیب پذیری باغ های گردو در برابر پدیده هایی مانند سرمازدگی، خشکسالی و آفت زدگی به حداقل برسد تا به تبع آن شاهد کاهش مشکلات اقتصادی مردم تویسرکان باشیم.
وی تمرکز بر روی راهکارهای علمی جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو را مهمترین اولویت این بخش دانست و اضافه کرد: اکنون به دلیل کمبود منابع آب، توسعه باغ های گردو امکان پذیر نیست و باید به سمت افزایش میزان تولید در واحد سطح در باغات حرکت کرد.
فرماندار تویسرکان ادامه داد: سطح کمی و کیفی آموزش های ترویجی در بخش باغداری اکنون در سطح مطلوب قرار ندارد و نیاز به تقویت استفاده از آموزش های تئوری و دانشگاهی و توانمندی باغداران با تجربه احساس می شود.
وی همچنین بر توسعه آبیاری قطره ای و علمی در باغ های گردو و ایجاد باغ نمونه ترویجی در تویسرکان تاکید کرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان