آخرین اخبار

6. فروردين 1395 - 12:25   |   کد مطلب: 22279
هشدار به کشاورزان تویسرکانی به دلیل ریزش سن غلات در مزارع:
ضرورت توجه کشاورزان به توصیه های جهادکشاورزی/سال جاری، گندم های سن زده خریداری نمی شوند
کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان با توجه به اينكه در سال جاري گندم هاي سن زده به هيچ عنوان خريداري نخواهد شد، گفت: کشاورزان با توجه توصیه ها توسط كارشناسان شبکه های مراقبت مستقر در مراکز خدمات جهاد كشاورزي دهستان ها و کلینیک های گياهپزشكي، در اولين فرصت نسبت به تهیه سموم مورد نیاز و سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

«رحمان خزایی پرند» به خبرنگار رودآور، درخصوص مبارزه با سن غلات گفت: براساس گزارش بازديدهای کارشناسی انجام شده از مزارع گندم و جو دیم  روستاهاي شهرستان، متاسفانه اکثر مزارع گندم و جو دیم، به ویژه مناطق کوهپایه ای و آفتاب گیر روستاهای شهرستان، سن مادر غلات به صورت لکه ای ریزش کرده است.

وی با بیان اینکه آثار خسارت آفت در اکثر مزارع قابل مشاهده است، اظهار کرد: با توجه به ریزش این آفت مهم و خطرناک در سطح مزارع  و از طرفی شرایط آب و هوایی مساعد برای فعالیت آفت پیش بینی می شود، جمعیت سن غلات در مزارع زود کاشت گندم و جو با رشد رویشی بهتر و رطوبت مناسب به صورت کانونی ظاهر و باعث بروز خسارت شود.

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: از این رو به کلیه کشاورزان توصیه می شود، به منظور پيشگيري از بروز خسارت به مزارع و محصولات خود، با بازدید مستمر از مزارع در ساعات مناسب به طور مثال ازهشت تا 10 صبح و 15 تا 17 بعدازظهر به صورت پشت به آفتاب در سطح مزرعه حرکت و در صورت مشاهده آفت، بلافاصله به کارشناسان مستقر در مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان ها و یا واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

خزایی پرند عنوان کرد: با اطلاع رسانی سریع کشاورزان، کارشناسان جهاد کشاورزی در اسرع وقت نسبت به بازدید مزارع مذکور و تراکم گیری و تعیین نرم آفت در مزارع و در صورت نیاز به سمپاشی نسبت به بازدید مزارع مذکور و تراکم گیری و تعیین نرم آفت در مزارع و احیانا در صورت نیاز به سمپاشی اقدام و توصیه های لازم را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: در این صورت کشاورزان با توجه توصیه ها توسط كارشناسان شبکه های مراقبت مستقر در مراکز خدمات جهاد كشاورزي دهستان ها و کلینیک های گياهپزشكي، در اولين فرصت نسبت به تهیه سموم مورد نیاز و سمپاشی  مزارع خود اقدام  کنند.

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان همچنین با توجه به اينكه در سال جاري گندم هاي سن زده به هيچ عنوان خريداري نخواهد شد، تأکید کرد: چنانچه به هر دليلي در مزارع آلوده مبارزه صورت نگيرد و محصول توليدي كيفيت مناسب را نداشته باشد، مسئوليت عواقب آن و ضرر و زيان کمی و کیفی احتمالی وارده به محصولات تولیدی بر عهده کشاورزان و توليد كنندگان خواهد بود.

خزایی پرند عنوان کرد: تمام سموم مورد نیاز کشاورزان عزیز حتی در ایام تعطیلات نوروز در فروشنده گی های مجاز سطح شهرستان و دهستان موجود و در دسترس است.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان