آخرین اخبار

20. فروردين 1395 - 14:58   |   کد مطلب: 22487
کارشناس حوزه فناوری هسته ای کشورمان گفت: دانشمندان هسته ای به عنوان یکی از مؤلفه های قدرت نرم کشورمان می توانند پایه های مدل اقتصاد مقاومتی را در زمینه عملیاتی شدن تثبیت کرده و ارتقاء دهند.

به گزارش خبرنگار  رودآور، بیستم فرودین ماه در تقویم کشورمان با عنوان "روز ملی فناری هسته ای" نامگذای شده است، از این رو برای بررسی جایگاه این علم روز دنیا در ایران اسلامی و ارتباط آن با اقتدار نظام  ایستادگی در برابر دشمنان و رابطه تنگاتنگ آن  با واژه مقدس اقتصاد مقاومتی به سراغ یکی از کارشناسان حوزه فناوری هسته ای کشورمان رفتیم.

 «دکتر روح الله سوری» کارشناس فیزیک هسته ای کشورمان در گفت و گو با خبرنگار روآور، با اشاره به شعار سال 95 مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: یکی از ویژگی های بارز این شعار آن است که در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های درونی و آنچه در کشور وجود دارد توجه داشته شود و به آن بپردازیم.

دشمنان به دنبال تضعیف اقتصاد کشورمان هستند

وی اظهار کرد: با توجه به توطئه های شوم دشمنان اسلام و نظام برای تضعیف کشورمان به ویژه در حوزه اقتصادی، نیاز است  که ایران اسلامی با توجه به چشم اندازه توصیف شده در حوزه اقتصاد، اقتداری همه جانبه ایجاد کند تا در برابر دشمنان انقلاب بایستد چرا که اگر اقتصاد مقاومتی به خوبی عملیاتی شود در عرصه های مختلف؛ علمی، سیاسی، اجتماعی رشد و ترقی بیشتری خواهیم داشت و ما باید جایگاه خودمان را تثبیت کرده و به دنبال ارتقاء آن باشیم.

این کارشناس مسائل هسته ای کشورمان افزود: در مورد فناوری های علمی به نظر می رسد که اگر ما شاخصه های علمی و فناوری هایی را که در دنیا وجود دارد، به عنوان شاخصه های اصلی یک حرکت علمی و شتاب در نظر بگیریم به علوم و پیشرفت ها و فناوری های روز می رسیم.

در زمینه های علوم نوین رشد چشمگیری داشته ایم

سوری تصریح کرد: موضوعاتی از جمله نانوتکنولوژی، صنعت هوا فضا، تکنولوژی سلول های بنیادین، صنعت موشک سازی و پرتاب ماهواره  و فناوری هسته ای همه و همه از علوم روز دنیا هستند که در بیشتر این علوم ایران اسلامی توانمندی های خود را به اثبات رسانده و پیشرفت های قابل توهجی داشته است.

وی عنوان کرد: آنچه که دشمنان ما را درخصوص فناوری هسته ای نگران کرده، آن است که چرا جوانان ما توانسته اند در فناوری های هسته ای به این چنین موفقیت های برسند و در ان زمینه رشد چشم گیر داشته اند، این دشمنی ها تا حدی است که خودشان اذعان داشتند که به دنبال آن هستند تا علم، فناروی و دانش هسته ای که در ایران بومی سازی شده است را بگیرند.

جوانان کشورمان علاقه مند یادگیری علوم روز دنیا هستند

سوری ادامه داد: با یک بررسی ساده مشاهده می کنیم که میانگین سن دانشمندان هسته ای ما 25 سال است و معدود کشورهایی هستند این شاخصه ارزنده را دارند که دانشمندان، متخصصین و کارشناسان آنان در حوزه فناوری هسته ای در این جایگاه سنی باشند و این مطلب نشان می دهد جوانان ما نسبت به مسائل علمی و علوم روز به ویژه علوم هسته ای علاقه خاصی دارند.

این کارشناس فناوری هسته ای کشومان در پاسخ به این سوال که چرا بحث هسته این همه مهم و شعار انقلابی مردم و نظام «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» شد؟، گفت: در حقیقت باید از این فناروی به عنوان یک حق واقعی، حق طبیعی و حقی که کشور ما به آن نیاز دارد و می خواهد از آن استفاده کند دفاع کنیم.

جایگاه فناوری هسته ای شتاب دهنده علوم دیگر است

سوری تصریح کرد: بحث فناروی هسته ای به این دلیل اهمیت دارد که در تمامی عرصه ها، زمینه ها و حوزه های علمی ما جایگاه ملموسی دارد و اگر کمی دقت شود متوجه می شویم که در بحث های پزشکی، کاربردها و جایگاه فناوری هسته ای آن قدر مهم است که  بیشتر متخصصین در حوزه بهداشت اذعان دارند این فناوری می تواند تغییر و تحولی در حوزه سلامت و بهداشت ما داشته باشد.

وی عنوان کرد: می توان برای ساخت بسیاری از داروهایی که برای بیماری های ناعلاج و سرطانی تولید می شود از فناروی هسته ای بهره گرفت و کشور ما در این زمینه پیشرفت های خوب داشته است و در حوزه پرتو درمانی نیز این علم نوین جایگاه مهمی دارد.

این کارشناس حوزه فناوری هسته ای کشورمان همچنین عنوان کرد: یکی از کاربردهای اصلی فناوری هسته ای که در کشور ما باید روی آن کار شود، به ویژه در منطقه ما تویسرکان واستان همدان، توجه به این فناوری است، چرا که ما هنوز نتوانسته ایم جایگاه فناوری هسته ای را در بحث کشاورزی آن طور که باید نشان دهیم.

سوری افزود: اگر ما می خواهیم  کشاورزی مان به صورت شتابنده ای صنعتی، مکانیزه و پیشرفته شود، ناچار هستیم به سمت استفاده از ظرفیت فناوری های هسته ای برویم.

وی گفت: تحقیقاتی در این حوزه در برخی از نقاط کشور شده است و اقدامات پژوهشی در خصوص میوه ها، تولید گندم، جو، سویا و پنبه و شیرین کردن آب مناطق شور و یا کاهش و از بین بردن آثار سمومی که در حوزه کشاورزی استفاده می شود انجام شده است.

مسئولان از جوانان پژوهشگر حمایت کنند

سوری عنوان کرد: به طور مثال در تویسرکان می توانیم از فناوری هسته ای برای باغات گردو یک کار تحقیقاتی مهم انجام دهیم که البته نقطه آغزین این پژوهش کلیک خورده است، به طوری که در صورت به نتیجه رسیدن می توان درختان گردویی که چندین سال بارور نمی شوند را بارور کرد.

وی گفت: در این حوزه می توانیم تحقیقاتی انجام دهیم، زمینه کار است، اگر حمایت از سوی مراجع ذی صلاح و وزارتخانه مربوطه شود می توان با برپایی شرکت های دانش بنیان بیشتری در سطح استان از فناوری هسته ای در راستای رشد و ارتقای صنعت کشاورزی و صنعتی استفاده کنیم.

برجام برای فناوری هسته ای ما محدودیت آورد

این کارشناس حوزه هسته ای کشورمان همچنین بیان کرد: فناوری هسته ای توانسته است جایگاه خود را در ارتقاء هر زمینه ای از پیشرفت نشان دهد که تولید برق و وارد کردن آن به شبکه برقی کشور نیز می تواند از این فناوری بهره گیرد و ما در این باره نیازمند تعداد خاصی راکتور هسته ای هستیم، هرچند که  در بحث برجام دیدیم که محدودیت های برای ما قرار دادند.

سوری تصریح کرد: از جمله اینکه ما باید تعداد سانترفیوژها را در نطنز و فردو کاهش دهیم در صورتی که ما اگر بخواهیم از فناوری هسته ای در تولید برق کمک بگیریم نیاز به  19هزار سانترفیوژ داریم تا سوخت نیروگاه بوشهر را تأمین کند، در حالی که در بحث برجام تعداد سانترفیوژهای ما را به 6 تا هفت هزار مورد کاهش دادند.

کاهش تعداد سانترفیوژها در آینده در زمینه تولید ما را مشکل روبرو می کند

وی عنوان کرد: در امریکا از سانترفیوژهایی با ظرفیت غنی سازی 24تا 48 سو و حتی بالاتر استفاده می کنند این در حالی است که آنان در بحث برجام به دنیال آن هستند تا ما از نسل سانترفویژهای قدیمی با ظرفیت های با سقف سه سو استفاده کنیم که به نفع کشورمان نیست.

کارشناس مسائل هسته ای کشورمان ادامه داد: به نظر می رسد کاهش این همه تعداد سانترفیوژ ما را با مشکلات عمده ای  در زمینه تولید سوخت نیروها گاه های برقی ما روبرو کند.

سوری افزود: در اراک و فردو نیز محدودیتی هایی برای ما ایجاد کردند که به نوعی جلوی پژوهش های هستهای کشورمان را بگیرند، و مانعی برای هدف اصلی فردو را که پشتیبانی از سایت نطنز بود را فراهم ساختند، قلب راکتور اراک را به اصطلاح بیرون آوردند، سیمان کردند و بستند.

از نظر کارشناسان حوزه هسته ای، اقدامات صورت گرفته در برجام نگران کننده است

وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده در موضوع برجام  برای ما که در این زمینه تخصصی و علمی هستیم، نگران کننده است و زمانی که  یادمان می آید که شهدای عزیز فناوری هسته ای چقدر  برای این پیشرفت ها زحمت کشیدند و تلاش کردند، نگرانی هایمان دو چندان می شود.

علم اقتدار ایجاد می کند

این کارشناس حوزه فنواری هسته ای کشورمان با بیان این اینکه علم سبب ایجاد اقتدار و قدرت می شود، افزود: جایگاه شهدا هسته ای در اقتدار هسته ای کشور مان بسیار بالاست و در این باره رهبر انقلاب فرمودند فناوری هسته ای به عنوان پشتوانه و اقتدار نظام است.

سوری گفت: سرافرازی انقلاب ما به شهدایی عزیز و بزرگواری که در عرصه های مختلف جانشان را تقدیم نظام کردند، زمانی جنگ ما، جنگ نظامی، سخت افزاری و توپ و تانک بود آن گونه رزمندگان و شهدای ما مقتدرانه برابر دشمنان اسلام وانقلاب ایستادگی کردند و امروز نیز شهدای عرصه علم فناوری کشورمان راه و رسم ایستادگی را نشان می دهند.

مدافعان حرم، امنیت ایجاد کردند و شهدای هسته ای اقتدار علمی

وی تصریح کرد: امروز عرصه و مدل جنگ تغییر یافته است و دفاع همچنان باقی است هرچند که دفاع و خط مقدم ما سوریه و عراق است و ما در دفاع از حرم آل الله نیز شهدایی ارزشمندی همچون شهید همدانی ها تقدیم کردیم، شهدای مدافع حرمی که که از همه نظر سبب ساز افتخار و غرور ملتمان شدند.

سوری افزود: در مباحث علمی نیز دشمن نگران از پیشرفت های ملت ما، به نتیجه رسیده است که اگر پایه های علمی در کشور را سست کند و اگر ایمان و اعتقاد را از دانشمندان هسته ای ما بگیرد می تواند روی این ها نفوذ پیدا کند، در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما اجازه نفوذ و اجازه بازجویی از دانشمندان کشورمان را نمی دهیم.

وی خاطر نشان کرد: دانشمندان هسته ای ما یکی از مؤلفه های قدرت نرم کشور ما هستند و به طور اساسی علم و فناوری به عنوان مؤلفه اصلی قدرت نرم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این کارشناس حوزه فناوری هسته ای کشورمان یادآور شد: ما اگر چند مؤلفه قدرت نرم را بخواهیم در کنار مسائل فرهنگی مثال بزنیم می توان قدرت علم را مثال زد  که یکی از بال های قدرت نرم ما مسئله حوزه دانش ، پژوهش و اقتدار علمی است و این اقتدار ملی  که عزت نظام و انقلاب است را دانشمندان هسته ای ایجاد کردند، همان گونه که مدافعان حرم در عرصه امنیت و حوزه استراتژیکی در دفاع از مرزهای اسلام عزیز دفاع می کنند و شهید می شوند، در داخل کشورمان نیز ما باید در این سنگر در کنار شهدای هسته ای استورا بایستیم، و میدان را رها نکنیم.

دانشمندان هسته ای ما، بال ها و قدرت نرم کشور هستند

سوری همچنین از ویژگی های شهدای هسته ای گفت و عنوان کرد:  شهدای هسته ای همچون شهید شهریاری، شهید احمدی روشن، شهید رضایی نژاد و شهید علی محمدی و شهدای دیگر این عرصه، اسوه های دانش، اخلاق، ایمان و دلسوز نظام و انقلاب بودند و ولایتمداری یشان به طور کامل مشهود بود.

وی تصریح کرد: این شهدای والا مقام دو عنصر اعتقاد و ایمان به خدا و اخلاق مداری و کسب دانش در راستای خدمت به ملت، نظام و اسلام و انقلاب را سرلوحه امور خود قرار داده بودند.

سوری افزود: اگر نگاهی به تحصیلات آنان بیاندازیم متوجه می شویم به طور مثال شهید علیمحمدی در رشته ذرات بنیادین و شهید رضایی نژاد در رشته برق و الکترونیک تحصیل کرده بودند و این مطلب می رساند که فناوری هسته ای منحصر به رشته هایی با عناوین هسته ای نیست و تمامی رشته ها می توانند به نوعی به فناوری هسته ای کمک کنند، از جمله مهندسی مواد، الکترونیک، برق، کامپیوتر و رشته های میان رشته ای همه و همه می توانند در این زمینه تأثیر گذار باشند.

دشمن به دنبال باز کردن پیچ و مهره های فناوری های هسته ای کشورمان است

وی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی می توان بین فناوری نوین علمی و به ویژه فناوری هسته ای و اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: بحث های هسته ای را شناختیم؛ کاربردهایش را می دانیم مسائل سیاسی فناوری هسته ای را هم اطلاع داریم که دشمن لحظه ای حاضر نیست ملت ما حتی یکی قدم در علم هسته ای بردارد به طوری که وقیحانه مطرح کرده اند که پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران را می خواهند باز کنند، از این رو کشور ما به دنیال آن است تا از علوم نوین در راستای ارتقاء عرصه های مختلف از جمله اقتصادی کمک بگیرد تا در برابر دشمنان خود بایستد.

بومی سازی فناوری های هسته ای، توان اقتصادی ایران اسلامی را بالا می برد

این کارشناس حوزه هسته ای کشورمان بیان کرد: فناوری هسته ای کاربردهای بسیاری در زمینه های صنعتی، کشاورزی و مهندسی و حوزه های مختلف دارد و ما باید چشم اندازمان این باشد که صنعت هسته ای را بومی کنیم چرا که اگر صنعت هسته ای به طور کامل  بومی سازی شود، می توانیم از آن در راستای اتکا و تکیه کردن بر آن به عنوان پایه های اقتصادی کشورمان بهره گیریم.

سوری تصریح کرد: به طور مثال در زمینه های رادیو داروها که تا حدودی پیشرفت های خوبی داشتیه ایم، اگر بیشتر و بیشتر فعالیت کنیم در زمینه تولید دارو وابسته به کشورهی خارجی نمی شویم و نه تنها در بحث واردات ارز صرفه جویی کرده ایم بلکه را در برابر تحریم های ظالمانه دارویی مقاوم می سازیم.

وی افزود: در زمینه تولید برق نیز با توجه به کاهش سوخت های فسیلی و نزدیک شدن به اتمام این گونه سوخت ها، توجه به استفاده از فناوری هسته ای برای تأمین سوخت نیروگاه های برق نیز به شدت احساس نیاز می شود.

فناوری های روز دنیا باید برای خدمت مردم باشد

سوری افزود: چشم انداز ما باید به گونه ای باشد که از فناوری های روز دنیا برای پیشرفت کشور و خدمت به مردم استفاده کنیم چه در زمینه های پزشکی و صنعتی گرفته و چه در زمینه های کشاورزی و دارویی، باید به سمتی پیش برویم که مردم این گونه خدمات را دز زندگی خود احساس کنند.

مدل اقتصاد مقاومتی بر پایه فناوری هسته ای اقتدار  و قدرت می آفریند

وی عنوان کرد: فناوری هسته ای جایگاه بالایی در کشور دارد به طوری که اگر مدیریت خوبی در این حوزه ایجاد شود و نگرش دید ما مبنی بر این باشد که تحقیق و پژوهش در داخل کشور بومی شود و سپس به مرحله تجاری و تولید برسد و در نهایت این تولید بیاید و به عنوان محصول در اختیار مردم قرار بگیرد می توان گفت که مدل اقتصاد مقاومتی مبتی بر مدل پیشرفت های نوین روز همانند فناوری هسته ای و نانوتکنولوژی در کشور برای توسعه اقتصادی ایجاد شده است.

از  به دست آوردن پیشرفت های روز نباید عقب نشینی کرد

این کارشناس حوزه هست های کشورمان گفت: در دنیایی که پیشرفت علم به سرعت نور است، ما نباید از پیشرفت های روز و علوم عقب نشینی کنیم و از کپی مقالات و تاب های غربی دوری کرده و به فکر در کنار یکدیگر قرار دادن دانشگاه و صنایع باشیم تا با ورود علم به صنعت و پزوهش محوری، عملیاتی کردن طرح های پژوهشی را شاهد باشیم.

سوری تأکید کرد: اگر از پژوهش گران و تولید کنندگان حمایت شود، پژوهش های آنان به مرحله تجاری سازی می رسد و آن وقت ما تولید داریم و به دشمن ثابت می کنیم که اقتصاد مقاومتی ما برگرفته از علم و پژوهش های جوانان  متعهد، متدین و ولایتمدار است که با کمترین امکانات و تکیه بر ظرفیت های درونی کشورمان به این جایگاه رسیدند.

انتهای پیام/زنگنه

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان