آخرین اخبار

6. مهر 1392 - 20:41   |   کد مطلب: 27361
ترابی از زخم هایی که بر بدن مجروحان بود و به دلیل هوای بسیار گرم تابستان و یا بسیار سرد زمستان عفونت و خونریزی کرده بود و کسی نبود که حتی تا روزها آن زخم ها را درمان کند حرف زد.ولی درد زخم خنجر منافقین برایش جانگذاز تر بود.منافقینی که تحت تأثیر رژیم بعث و یا آمریکا و اسراییل افکارشان سمی شده بود و ناجوانمردانه زنان و کودکان هم وطن خود را قتل عام می کردند.بیان خاطرات این زخم ها برایش دشوار تر بود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در یادواره ۱۰ شهیده زن در تویسرکان که در محل سالن فردوسی این شهرستان برگزار شد "ایران ترابی" امدادگر و تکنسین دوران دفاع مقدس و راوی کتاب "خاطرات ایران" خاطراتی از پاوه و سوسنگرد گفت.

ایران ترابی درباره ناامنی‏های پاوه، همراهی با شهید چمران، راه ‏اندازی درمانگاه‏های فوری در مناطق جنگی و... برای حاضران خاطراتی را عنوان کرد.

ترابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار کارش، وارد جهاد سازندگی شد، او حضور در تیم پزشکی اعزامی به پاوه را در مرداد ۱۳۵۸ در کارنامه دوران دفاع مقدس خود دارد.

وی به عنوان نخستین پرسنل درمانی است که در روز‏های آغازین جنگ وارد منطقه شد و خاطراتش را به تشویق سیده زهرا حسینی روای کتاب "دا" بازگو کرده است. بارها در سوسنگر مورد محاصره دشمن قرار گرفته اما با صبر و مقاومت از محاصره آزاد شد.

این امدادگر زمان جنگ از مردان مردی سخن گفت که در روزهای گرم و سرد در جنوب ایران شبانه روز از این مرز و بوم دفاع کردند.رزمندگانی که در اوج گرمای مردادماه، تشنه و با لبانی خشکیده با الگو قرار دادن ظلم ستیزی سالار شهیدان و به پیروی از فرمان امام خمینی(ره)، غیرت مردانه از ناموس و سرمزنشان دفاع کردند.

از زنانی که با رشادت های خود ۲۴ ساعت تنهای تنها بستان را در برابر رژیم تا دندان مسلح بعث حفظ کردند.از مادران داغ دیده اما صبوری گفت که با وجود به شهادت رسیدن همسر و فرزندان خود دوباره حاضر بودند زینب گونه برای دفاع از ولایت از جان و مال و فرزندان خویش بگذرند.

ایران ترابی از جنگ نابرابر دشمن حرف زد و استفاده ناجوانمردانه آنان از بمب های شیمیایی حتی در حق مردم خودشان.ترابی از دست و پاهای تاون زده و ترکیده شده مادری سخن گفت که فرزندش را به دلیل بمباران شیمیایی در حالی که مانند چوبی خشکیده در آغوشش گره خورده بود رها نمی کرد و با آن همه درد فرزند خود را صدا می زد.

او از زخم هایی که بر بدن مجروحان بود و به دلیل هوای بسیار گرم تابستان و یا بسیار سرد زمستان عفونت و خونریزی کرده بود و کسی نبود که حتی تا روزها آن زخم ها را درمان کند حرف زد.ولی درد زخم خنجر منافقین برایش جانگذاز تر بود.منافقینی که تحت تأثیر رژیم بعث و یا آمریکا و اسراییل افکارشان سمی شده بود و ناجوانمردانه زنان و کودکان هم وطن خود را قتل عام می کردند.بیان خاطرات این زخم ها برایش دشوارتر بود.

ناگفته نماند این امداگر دفاع مقدس دیدن و لمس کردن چگونگی توکل به خدا؛ غیرت، جواتمردی و بخصوص ولایتمداری رزمندگان و شهدا را با هیچ چیز دیگر در دنیا قابل قیاس نمی بیند.

ترابی از ولایتمداری مادران و خواهرانه شهدا و صبر زینب گونه آنان سخن ها گفت.اما او حالا از بد حجابی ها و بی حجابی در جامعه دلش به درد آمده است.ترابی شاهد سختی های دشوار جنگ بوده است که چه خون ها برای حفظ ناموس، خاک و جان و مال کشور ریخته شده است و دلش از بدحجابی ها در جامعه گرفته است.

" ایران ترابی" از دیار شهرستان تویسرکان است و حال در تهران زندگی می کند.گرچه در سال های پس از جنگ نیز بارها به این شهرستان آمده است ولی این حضور و آن هم در یادواره زنان شهیده برایش شیرین تر بود چرا که او معتقد است نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس کمتر مورد توجه قرار گرفته و برای نسل جوان تبیین شده است و یادواره زنان شهیده می تواند یادآور زنان شهیدی باشد که چگونه هم پای مردان خود به خاطر اسلام و انقلاب از این آب و خاک دفاع کردند.

یادواره زنان شهیده در تویسرکان با حضور فرماندار و فرمانده سپاه تویسرکان و بخشدار بخش قلقلرود ، خانواده های معزز شهدا و بسیجیان و مردم شهرستان تویسرکان با شکوه تمام برگزار شد.

در پایان مراسم از این بانوی سرافراز تویسرکانی با اهداء لوح تقدیر و جایزه تجلیل به عمل آمد.

هفته گذشته مصاحبه مفصلی با خانم "ایران ترابی" از سوی سایت خبری تحلیلی رودآور با عنوان «مقاله ای از شهید چمران که نوشته نشد: ایران" سمیّه‌ی گمنام جنگ " » در اختیار خوانندگان محترم سایت قرار داده شد.این مصاحبه پلی شد برای حضور بانوی دلیر ایران زمین به زادگاه خود.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان