آخرین اخبار

26. فروردين 1396 - 0:21   |   کد مطلب: 27897
با انتشار گزارشی از مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری تمامی استان ها، مشخص شد که استان همدان نسبت به دو سال پیش با افزایش 2 درصدی نرخ بیکاری مواجه بوده است و برخی از نمایندگان این استان معتقد هستند، که تعطیلی 60 درصدی واحد های صنعتی استان همدان، ایجاد فرصت های شغلی جدید را از بین برده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ سال گذشته مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری در کل کشور را نسبت سال 93، با رشد چهار دهم درصدی اعلام کرده بود که این نرخ در استان همدان با افزایش هشت دهم درصدی مواجه شد.

نرخ بیکاری در سال 93 در استان همدان 7.7 درصد بوده اما این آمار در سال 94 به 8.5 درصد افزایش یافت که این موضوع می تواند نشان دهنده تعدیل نیروهای کار و بیکاری بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها باشد.

و حال این روزها شاهد هستیم که مطابق با آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری اعلام شده در استان همدان از 8.5 درصد در سال 94 به 9.5 درصد در سال 95 افزایش یافته است.

آمار اشتغال ایجاد شده ارائه شده از سوی استاندار با آمار بیکاری ها در تضاد است

این که استاندار همدان در سال 95 مدعی بود که ماهانه در حدود 800 تا یک هزار شغل ایجاد کرده است با این ارقام عنوان ساز و کار هماهنگی نمی تواند داشته باشد و موضوعی است که باید به صورت مستند و با مدرک به آن پرداخت.

و اما تعطیلی کارخانه ها و یا نیمه تعطیل شدن آن ها و همچنین افزایش فارغ التحصیلان را می توان از دلایل افزایش نرخ دو درصدی بیکاری سال 95 نسبت به سال 93 دانست.

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در ابتدای شروع به کار خود مدعی شد که ملاک گرانی جیب مردم است نه آمار و ارقام نهادهای دولتی.

روحانی  بعدها نیز بر این موضوع تأکید کرد که «معیار سنجش تورم باز هم جیب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی ملاک جیب مردم است».

 و اما جیب بسیاری از مردم هم خبری از داشتن منابع درآمدزای ثابت که نه حتی در مواردی نیمه ثابت نمی دهد.

مدیر کل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان آماری از تعداد بیکاران استان اعلام کرد

شایان ذکر است که با وجود درخواست های مکرر خبرنگار رودآور تاکنون مدیر کل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آماری از تعداد بیکاران همدان اعلام نکرده است، به طوری که توصفیان در نهایت سال گذشته در گفت و گویی عنوان کرد: این گونه آمارها از سوی مرکز آمار ایران به وزارت خانه مربوطه داده می شود و مرجع نهایی مرکز آمار ایران است.

وی اظهار کرد: اگر ما آماری در دست داشتیم به شما اعلام می کردیم!

نرخ بیکاری تحصیل کرده ها بیشتر از دیگر اقشار است

نرخ بیکاری در تویسرکان نیز بالاست موضوعی که از سوی محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم بارها بر آن تأکید شده است، وی میزان افزایش بیکاری در بین تحصیل کرده ها را بیشتر از دیگر اقشار جامعه می داند.

مراجعات مکرر مردم به نمایندگان برای کاریابی، معضل بیکاری را نشان می دهد

مفتح و دیگر نمایندگان استان بر این موضوع اذعان دارند که عمده مراجعات مردمی به آن ها برای پیدا کردن شغل و رهایی از بیکاری بوده است، معضل و واقعیت تلخی که این روزها بیشتر شده است.

و حتی امروز جمعه، 25 فروردین ماه سال 96 هم "م.ن" و "ر.ن" دو شهروند تویسرکانی از خبرنگار رودآور تقاضا کردند که نامه ای از سوی آن ها درباره بیکار بودنشان بنویسید تا بتوانند آن نامه را به نماینده شهرستان ارائه دهند، به امید آن که شاید گره گشایی شود و مفتح براییشان کاری انجام دهد.

اما در شرایطی که فرصت های شغلی مناسب در سطح شهرستان از جمله کمبود کارخانه و یا روند رو به تعطیل شدن و یا نیمه تعطیل شدن کارخانه ها وجود دارد، به گفته همین شهروندان بعید است که نماینده آنان هم بتواند برایشان کاری از پیش ببرد.

در حقیقت باید گفت، مفتح معتقد است: احیاء واحدهای تولیدی تعطیل شده و همراهی بانک ها برای در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش به سرمایه گذاران شاید بتواند این معضل را تا حدودی حل کند.

ارائه آمارهای ایجاد اشتغال با واقعیت های زندگی مردم یکی نیست

به هر عنوان مفتح و تعدادی دیگر از نمایندگان استان با توجه به این مراجعات مکرر مردم برای کاریابی اذعان دارند که نرخ بیکاری چیزی بیشتر در استان همدان چیزی بیشتر از آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران است.

این مطلب را می توان در مصاحبه سال گذشته رودآور با مفتح مشاهده کرد که گفت: در جلسات متعدد زمانی که آمارهای اشتغال ایجاد شده در سطح تویسرکان ارائه می شود، به نظر من با واقعیت یکسان نیست، چرا که مراجعات مکرر بیکاران این شهرستان به ویژه جوانان جویای کار نشان از واقعیت تلخ درصد بالای نرخ بیکاری در تویسرکان دارد.

وی با تأکید بر اینکه آمارها باید مطابق با واقعیت باشد، اظهار کرد: همان گونه که یک راننده و خلبان برای حرکت دادن خودرو و هواپیما باید اطلاعات صحیحی از اوضاع و شرایط داشته باشند، برنامه ریزان نیز برای ایجاد فرصت های شغلی و طرح ریزی سیاست های کلان نیاز به داشتن آمارهای واقعی و صحیح دارند.

بانک ها به دنبال منافع شخصی خودشان هستند

برخی نمایندگان از جمله «محمد کاظمی» نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که عمده بانک ها به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.
کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفته است که در این رابطه یعنی  کمک و حمایت از سرمایه گذار داخلی و خارجی بسیار کم کاری داریم و بانک های ما به این مسئله اعتقاد ندارند که باید اشتغال ایجاد شود و دنبال منافع شخصی و مجموعه بانکی خودشان هستند، تا زمانی که شرایط این گونه باشد نمی توان به جایی برسیم.

تعطیلی 60 درصدی واحدهای تولیدی استان همدان، نرخ بیکاری را تشدید کرده است

وی با بیان اینکه در سطح استان مسئولان و نمایندگان به دنبال فعال کردن واحدهای صنعتی تعطیل شده هستند، عنوان کرد: در مجموع 60 درصد واحدهای تولیدی کشور و به طور قطع در استان تعطیل هستند.

«حسن بهرام نیا» نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با چشمگیر دانستن نرخ بیکاری در استان همدان گفته است: در کشور با رکود مواجه هستیم و دولت باید کمک بدهد این مشکل با ارائه سیاست هایی از جمله مدیریت در واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کنترل قیمت ها، حل شود.

بهرام نیا گفت: باید سیاست هایی را دولت به کار گیرد تا تولید در کشور بالا رود، رکود پایین بیاید و به همین نسبت معیشت و اشتغال مردم بهتر شود تا  توانمندی و قدرت خرید آنان نیز یشتر شود.

از این موارد که بگذریم متولیان امر در شهرستان تویسرکان حتی حاضربه ارائه تعداد بیکاران این شهرستان برای شفاف سازی نشدند به طوری که یک منبع آگاه در تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: آمار بیکاری را ما نداریم چرا که آن ها خودشان سرشماری کرده اند و استان دارد، آمار محرمانه است نمی دهند من در جریان هستم.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان