آخرین اخبار

17. فروردين 1397 - 21:32   |   کد مطلب: 33627
جامعه ورزشی با توجه به گستردگی علاقه‌مندان و مخاطبان خود در بحث حمایت از کالای ورزشی ایرانی می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، مقام معظم رهبری سال 97 را سال حمایت از "کالای ایرانی" نام‌گذاری کردند. بر همین اساس ادارات، ارگان‌ها و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در استان همدان از ابتدای سال با صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی تلاش خود را برای عمل به این شعار آغاز کردند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و جمعی از روسای هیئت‌های ورزشی نیز در مصاحبه‌های جداگانه به تلاش برای عمل به شعار سال و حمایت از کالای ایرانی اذعان کردند اما برای تحقق این امر مدیران ورزشی و جامعه ورزش استان با چالش‌هایی دست به گریبانند.

هیئت‌ها ملزم به خرید کالای ایرانی هستند

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که نقش ورزش در حمایت از کالای ایرانی پررنگ است اظهار داشت: همه باید بدانیم راه اصلی و مهم مبارزه با مصرف بی‌رویه کالای خارجی خرید کالای داخلی است.

رسول منعم افزود:  پرهیز از خرید کالای خارجی و حمایت از تولیدات ایرانی سبب اشتغال‌زایی و از بین رفتن بیکاری در جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال جدید ورزش ایران باید با بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی بی‌نظیر خود در ترویج و تبلیغ استفاده از کالای ایرانی و در پی آن اشتغال‌زایی نقش مهی را ایفا کند.

منعم با اشاره به این که عرصه ورزش فضای گسترده‌ای برای اشتغال‌زایی است تصریح کرد: به منظور حمایت از کالای داخلی و تولیدات ایرانی خرید اقلام ورزشی برای اداره کل ورزش و جوانان و هیئت‌های ورزشی با اولویت کالای ایرانی است.

لزوم ساماندهی و مدیریت بازار کالای ورزشی ایرانی

وی تاکید کرد: البته نیاز است استانداردسازی کالاهای ورزشی داخلی از طرف وزارت صنعت و معدن و سازمان ملی استاندارد مورد توجه قرار بگیرد. همچنین برای ساماندهی و مدیریت بازار کالای ورزشی ایرانی باید اهتمام ورزید و از تولید کنندگان کالاهای ورزشی ایرانی حمایت کرد.

منعم با اعلام این که در سال حمایت از کالای ایرانی باید از رشته‌های ورزشی ایرانی نیز حمایت لازم انجام شود گفت: ورزش‌های ایرانی مثل کشتی، چوگان، رزم آوران و اواسپرت با حمایت مسئولان کشوری و استانی باید به جهانیان معرفی شود.

چالش‌های جامعه ورزش برای حمایت از کالای ایرانی

یک کارشناس ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: متولیان ورزش کشور و استان همدان برای عمل به شعار سال با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

مجید سلیمانی با بیان این که درصد بالایی از وسایل و اقلام ورزشی تولید کشورهای خارجی هستند گفت: این وسایل و اقلام‌ مابه ازای ایرانی ندارند.

وی افزود: توپ لازمه بسیاری از ورزش‌های گروهی از جمله فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال است و مصرف بسیار بالایی در کشور دارد که تولید آن علاوه بر اشتغالزایی، درآمدزایی نیز به همراه دارد، امامتاسفانه توپ ایرانی با کیفیت و با استانداردهای لازم برای ورزش حرفه‌ای در کشور تولید نمی‌شود.

سلیمانی عنوان کرد:  اقلام و وسایل مورد نیاز ورزش‌هایی مثل اسکیت، اسکی، شمشیربازی و بسیاری دیگر از ورزش‌ها مابه ازای ایرانی ندارد و حتی گرانی اجناس و اقلام خارجی این ورزش‌ها باعث شده خانواده‌ها از آنها استقبال نکنند.

وی ادامه داد: یکی از ورزش‌هایی که در همدان علاقمندان بسیاری دارد کوهنوردی و صخره نوردی است اما به دلیل نیاز به امنیت بالا در این ورزش، کوهنوردان و صخره‌نوردان اقلام و وسایل مورد نیاز خود را از برندهای خارجی تهیه می‌کنند.

سلیمانی با اشاره به این که متولیان صنعت کشور نسبت به تولید اقلام و وسایل ورزشی در چند دهه اخیر بی‌توجه بودند گفت: در یک دهه گذشته رشته‌ای به نام مهندسی ورزشی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود که در زمینه ساخت ابزار و وسایل ورزشی استاندارد به دانشجویان آموزش می‌دهد.

وی افزود: اگر مسئولان از فارغ‌التحصیلان این رشته حمایت کنند و وام‌های کم بهره و با بازپرداخت طولانی در اختیارشان قرار دهند می‌توان به تولید اقلام ورزشی استاندارد در کشور امیدوار بود.

ادای دین جامعه ورزش به تولید داخلی

این کارشناس ورزشی در پاسخ به این سوال که در شرایط موجود جامعه ورزش همدان چگونه می‌تواند از کالای ایرانی حمایت کند گفت: در زمینه تولید البسه و کفش ورزشی کالاهای با کیفیت داخلی موجود است و هیئت‌های ورزشی، تیم‌ها و ورزشکاران می‌توانند با خرید البسه و کفش ایرانی از تولید داخلی حمایت کنند.

سلیمانی افزود: اداره کل ورزش و جوانان و هیئت‌هادر زمان اهدای جوایز به ورزشکاران تولیدات داخلی را در اولویت قرار دهند.

وی عنوان کرد: در زمینه ساخت سالن‌ها و زمین‌های ورزشی در سطح استان نیز متولیان ورزش همدان می‌توانند بر خرید تاسیسات ایرانی تاکید کنند.

وی ادامه داد: در زمینه تولید کفپوش و چمن‌های مصنوعی در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در کشور رخ داده و مسئولان ورزش همدان می‌توانند برای تجهیز سالن‌ها و زمین‌های ورزشی از کفپوش و چمن مصنوعی ساخت ایران استفاده کنند.

سلیمانی با اشاره به این که نوجوانان و جوانان همواره ورزشکاران مطرح را به عنوان الگو برای خود انتخاب می‌کنند تصریح کرد: ورزشکاران و تیم‌های ورزشی پرطرفدار می‌توانند با استفاده از کالاهای ایرانی و حتی تبلیغ برای این کالاها جوانان را به استفاده از کالای داخلی ترغیب کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال در حال حاضر برای ادای دین جامعه ورزش به کالای ایرانی شرایط آنطور که باید فراهم نیست و متولیان صنعت و دانشگاه باید با یکدیگر همفکری و تعامل کنند تا برای تولید ادوات و وسایل داخلی ورزشی استاندارد به یک راهکار مناسب دست یابند.

حمایت از تولید داخلی از عمل تا شعار

به گزارش تسنیم آنچه مسلم است در حال حاضر چالش‌های بسیاری برای حمایت جامعه ورزش استان از کالای ایرانی وجود دارد.با این حال تا جایی که به سلامت ورزشکاران آسببی وارد نشود مدیران  ورزشی و ورزشکاران موظفند از کالای ایرانی استفاده و حتی برای ترغیب جوانان به استفاده از کالای داخلی تبلیغ کنند.

بی‌تردید اگر صنعت کشور به سمت تولید وسایل و اقلام ورزشی استاندارد نرود جامعه ورزش نمی‌تواند در راه حمایت از کالای ایرانی استاندارد گام موثری بردارد و حمایت از تولید داخلی در حد یک شعار باقی می‌ماند.

ضمن آنکه با توجه به علاقه جوانان به ورزش صنعت تولید اقلام ورزشی بازار مناسبی در کشور دارد و با ساخت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی اقلام ورزشی می‌توان در زمینه اشتغالزایی نیز گام بلندی برداشت.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان