آخرین اخبار

24. مرداد 1398 - 19:16   |   کد مطلب: 36212
با وجود کارشکنی آمریکا؛
حکم آزادی نفتکش گریس ۱ صادر شد
با وجود کارشکنی و تلاش‌های آمریکا، دادگاه عالی جبل‌الطارق حکم آزادی نفتکش غول‌پیکر حامل محموله نفتی ایران را صادر کرد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرنگاران جوان، دادگاه عالی جبل الطارق به آزادی فوری ابر نفتکش گریس ۱ حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران حکم داد.

آمریکا از مقامات جبل الطارق خواسته بود به توقیف نفتکش حامل نفت ایران ادامه دهد.

این حکم در محافل سیاسی و رسانه‌ای به عنوان شکستی برای آمریکا و انگلیس توصیف شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره هم به نقل از خبرنگار اعزامی خود در جبل الطارق اعلام کرد: دادگاه عالی جبل الطارق حکم به آزادی نفتکش گریس ۱ داد.

سروزیر جبل الطارق نیز آزادی نفتکش گریس ۱ را تائید کرد و به آن اجازه داد سواحل این منطقه را ترک کند.

حمید بعیدی‌ نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، نیز در توئیتی آزادی کشتی حامل محموله نفتی ایران را تائید کرد.

ساعاتی پیش، همزمان با خبر‌هایی مبنی بر احتمال آزادی نفتکش توقیف‌شده «گریس ۱» در جبل‌الطارق، رویترز به نقل از برخی منابع از درخواست وزارت دادگستری آمریکا به دولت جبل‌الطارق برای تمدید توقیف این نفتکش خبر داده بود.

دولت محلی جبل الطارق ضمن تأیید این درخواست آمریکا بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود: وزارت دادگستری آمریکا درخواست توقیف نفتکش گریس ۱ را طبق برخی از اتهامات ارائه داده و ما اکنون در حال بررسی آن هستیم. 

۱۳ تیرماه مقامات منطقه جبل‌الطارق که تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، در اقدامی که از سوی مقامات کشورمان راهزنی دریایی خوانده شد، نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کرد. به گفته جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا، نیروی دریایی انگلیس به درخواست آمریکا این نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کرده بود. 

رسانه‌های جبل‌الطارق مدعی شدند دادگاه پس از دریافت تضمین کتبی دولت ایران مبنی بر خالی‌نکردن محموله نفتکش توقیف‌شده در خاک سوریه، حکم آزادی نفتکش گریس-۱ را صادر کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکنون بار‌ها تاکید کرده‌اند مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. افزون بر این، این نفتکش غول‌پیکر از نظر فنی امکان پهلو گرفتن در بندری (در سوریه) که انگلیس به آن اشاره می‌کند، نداشته است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «روزشمار جبل‌الطارق»، هنوز مشخص نیست که نفتکش گریس-۱ چه زمانی جبل‌الطارق را ترک خواهد کرد و اینکه آیا آمریکا درخواست رسمی توقیف این نفت‌کش را به دادگاه ارائه خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان