آخرین اخبار

13. مهر 1398 - 8:56   |   کد مطلب: 36688
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: بیش از نیمی از محصول گردوی تویسرکان به علت سرمای دیررس بهاره و باران های شدید اوایل فروردین از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ مردم دیار تویسرکان گردو را جزء اصلی ترین محصول باغی خود می دانند و در واقع هم چنین است و اقتصاد بسیاری از مردم به گردوی آن وابسته است.

اما در سال های گذشته و حتی در سال جاری سرمازدگی دیررس بهاره بر میزان تولید این محصول اثر منفی گذاشته است تا جایی که به گفته «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان امسال با کاهش 60 درصدی تولید گردو مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود برداشت گردو در سال جاری از حدود 17 هزار تن در سال گذشته به هشت هزار تن برسد، اظهار کرد: سرمای دیررس بهاره و همچنین بارش های سیل اسای ابتدای فروردین ماه سال جاری بر کاهش تولید این محصول در شهرستان اثرگذار بود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: با این وجود اگر این روزها در خیابان های اصلی شهر قدم بگذاریم داد و ستدهای مرتبط با خرید و فروش گردو انجام می شود.

اکبری در پاسخ به این سوال که طرح های سرشاخه کاری و ایجاد زنجیره توليد نهال گواهي شده گردو برای مقابله با سرمایه زدگی و مقاوم سازی درختان گردو به کجا رسیده است، عنوان کرد: سرمازدگي شاخه هاي جوان و حتی سرشاخه هاي درخت گردو را دچار آسيب جدی می کند و با توجه به شرایط آب و هوایی در سال های گذشته، تصمیم و برنامه ای جامعی در سال 96 در تویسرکان برای مقابله با سرمازدگی اتخاذ شد و آن طرح سرشاخه کاری، پیوندزدنی و نیز ایجاد نهاسلستان باغ مادری در تویسرکان بود.

وی از پیگیری های مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در راستای کمک به ایجاد باغ مادری و مرکزی برای توليد نهال گواهي شده گردو در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با آن پیگیری ها، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم بر آن گرفت تا با توجه به اهمیت تولید گردو در تویسرکان و پیگیری های نماینده این شهرستان، زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در روستای مراد آباد تویسرکان ایجاد شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ادامه داد: با ایجاد این نهالستان گردو و طرح سرشاخه کاری که به موازات آن انجام می شود در آینده ای نزدیک در منطقه سردسیر تویسرکان شاهد مقاوم سازی درختان گردو در سطح شهرستان می شویم و این مهم جزء با تلاش ها و همکاری همه و بهره گیری از كارگروه فني و تحقيقاتي و علم نوین حاصل نمی شد.

اکبری اظهار کرد: در واقع با اولویت قرار دادن دو تكنيك پيوند و سرشاخه كاري، ارقام مقاوم به سرما در شهرستان تولید می شود و این گونه می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد بهره وری مناسبت تر گردو هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت باشیم.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان