آخرین اخبار

12. اسفند 1399 - 19:56   |   کد مطلب: 39565
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: چهار روستای استان همدان از شهرستان‌های کبودراهنگ، نهاوند و بهار به مرحله نهایی هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران راه یافتند.

به گزارش رودآور؛ عاطفه زارعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از ابتدای شهریورماه با اعلام فراخوان آن از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تمامی نهادها آغاز شد. 

وی افزود: اگرچه امسال فضای عمومی کشور به تبع آن استان تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا بود اما فعالیت کتابخانه‌های عمومی در اقصی نقاط همدان به ویژه روستاها متوقف نشد و برنامه‌های متنوعی با محوریت فضای مجازی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در این جشنواره، ۱۹۰۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ارسال کردند.

وی با بیان اینکه پرونده ۲۴ روستا از استان همدان به دبیرخانه ارسال شد ادامه داد: هیات‌ داوران این جشنواره در مرحله اول ۱۱۳ روستا و منطقه عشایری را برای داوری در مرحله دوم انتخاب کردند و داوران مرحله دوم این جشنواره از میان این آثار، ۵۵ روستا و منطقه عشایری از ۲۰ استان را منتخب اعلام کردند.

زارعی خاطرنشان کرد: این شاخصه‌ها شامل نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی و جلب  مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌ها برای تامین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان، برخورداری برنامه و شیوه اجرای آن از خلاقیت، قابلیت الگوبرداری و استمرار برنامه‌ها، توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها، قابلیت و ضمانت اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی بود.

وی گفت: روستاهای اکنلو و ویان از کبودراهنگ، حسام‌آباد از شهرستان بهار و گیل‌آباد از نهاوند در مرحله نهایی این جشنواره در جمع ۵۵ روستا و مناطق عشایری راه یافته به مرحله نهایی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: کتابداران در این روستاها با حمایت ادارات کتابخانه‌های شهرستان‌ها با همکاری دهیاران توانستند با اجرای برنامه‌های مطلوب نقشی ارزنده در منطقه خود ایفا کنند.

وی افزود: کتابخانه گنجنامه در روستای حسام آباد شهرستان بهار، کتابخانه‌های  ثامن الائمه(ع) روستای اکنلو و قدس روستای ویان در کبودراهنگ، کتابخانه سیدالشهدا(ع) در روستای گیل آباد نهاوند مستقر هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: سال گذشته پرونده ۲۱ روستا از استان به دبیرخانه ششمین دوره جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۶ روستا در جمع ۶۰ روستای نهایی برای انتخاب برگزیدگان و روستاهای قابل تقدیر قرار گرفتند.

وی افزود: در نهایت روستای «سیدشهاب» از توابع شهرستان تویسرکان به عنوان روستای برگزیده انتخاب و از کتابدار کتابخانه بعثت این روستا که برنامه‌های متنوعی را با محوریت کتاب در این انجام داده بود و نقش اصلی را در این انتخاب ایفا کرد، تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: روستای حسین‌آباد و داق‌داق‌آباد نیز در بخش تقدیر به عنوان روستاهای دوستدار کتاب انتخاب شدند و از کتابداران کتابخانه‌های حکمت حسین‌آباد و مرحوم سید موسی حمیدی داق‌داق آباد تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان