آخرین اخبار

22. فروردين 1400 - 13:50   |   کد مطلب: 39732
آمریکا برای گروه‌هایش در منطقه به پوست اندازی عادت دارد و بر اساس همین اصل، رسانه ای کردن ابومحمد الجولانی را آغاز کرده تا این گروه با شکل جدیدی در برابر افکار عمومی امریکا و غرب ظاهر شود و آغازی جدید برای تاکتیک امریکا در بمباران افکار عمومی برای تاثیر گذاری بر واقعیت های سیاسی است.

به گزارش رودآور به نقل از العالم – تحلیل روز؛ دوماه پس از جنجال آفرینی مارتین اسمیت خبرنگار امریکایی به دنبال انتشار تصویری با ابومحمد الجولانی رهبر النصره با لباسی رسمی و بدون فرم نظامی، امریکا اخیرا بخش هایی از مصاحبه ای را پخش کرد که قرار است شبکه PBS کامل آن را در قالب مستندی به کارگردانی اسمیت برای برنامه اش فورت لاین امریکا منتشر کند.

محتوای بخش های منتشر شده این ویدئو بار دیگر جنجال افرین شد زیرا الجولانی نمایش اول خود در لباسی رسمی را کامل کرد تا ظاهری متفاوت از خود را به غرب نشان دهد و در این بخش ها نیز تاکید داشت که النصره خطری برای امریکا یا غرب به شمار نمی رود.

جبهه النصره از پوست اندازی عقیدتی و سیاسی خود، یا تغییر لباس سرکردگان خود در صورت نیاز فرایند سیاسی آمریکا بدان، هرگز خجالت نمی کشد و الجولانی با طی چندین مرحله ثابت کرده بر رنگ عوض کردن و توان حفظ تناقض های گروه تروریستی اش بسیار تواناست و در این راستا بر چندین عامل مهم و از همه مهم تر حمایت امریکا تکیه دارد .

پیدا شدن سر و کلۀ «جولانی» بخشی از یک برنامۀ چند مرحله ای است که سرویس های اطلاعاتی آمریکا روی آن کار کرده اند و اولین مرحله اش ادعای دروغین «جدایی النصره از القاعده» بود. گردانندگان مراحل مختلف این برنامه افراد بسیاری همچون عبدالله المحیسنی (عربستانی) و عبدالمنعم حلیمه معروف به ابوبصیر (سوری) بود. این افراد از زمان اعلام جدایی النصره از القاعده پیشگامان تغییر چهرۀ النصره به روش های مختلف بودند که یکی از این روش ها اجرای مدل اخوان المسلمین در ادلب به ادعای آنچه «اقتضای زمانی و فقه اقتضاءات و گرفتن بهانه از دست دیگران» نامیده می شد، بود. مهمترین اقداماتِ مرحلۀ پیش از پیدا شدن سر و کلۀ جولانی اقدامات مربوط به مردم بود به این نحو که النصره شدت و حدت مجازات های به اصطلاح اسلامی را در حق مردم زیر دستش کاهش داد و از پخش کردن تصاویر حملات تروریستی خود مثل سر بریدن ها و مثله کردن پیکرهای شهدای ارتش سوریه امتناع کرد در حالیکه این اقدامات تروریستی در پشت پرده همچنان ادامه می یابد، همچنین «ابویقظان مصری» را که چهرۀ دینی خود به شمار می رفت، سال 2019 اخراج کرد. ابویقظان مصری مفتی شاخۀ نظامی گروه تروریستی جبهه النصره بود و تندروی گروه متبوع خود را علنٌا اعلام می کرد. جبهه النصره در مرحلۀ پیش از پیدایش مجدد جولانی فرماندهان و سرکردگان سوری خود را به دستور سرویس های اطلاعاتی آمریکا به نمایش گذاشت زیرا آمریکا نمی خواهد تروریست های غیر سوری در انظار ظاهر شوند. همه این اقدامات همزمان با پروپاگاندای جدایی النصره از القاعده و تبلیغ مجدد النصره به عنوان گروه میانه رویِ مورد قبول جهان همراه بود.

پس، این مسائل تصادفی نبود بلکه از سال 2016 به خوبی سنجیده و بررسی شده بود. توافق منطقه ای و بین المللی درباره ایجاد مناطق کم تنش در شمال سوریه و جدا کردن گروه های تروریستی از گروه هایی که آمریکا و ترکیه میانه رو می خواندند، بخشی از این مسائل بود. از همان سال واشنگتن می کوشد که از گروه ترویستی النصره برای ایفای نقشی مؤثر در عرصۀ ژئوپلتیک سوریه استفاده کند و این گروه را وارد معادلات میدانی و سیاسی آینده کشور کند. در همین راستا گفتگوی مارتین اسمیت خبرنگار آمریکایی با ابومحمد جولانی به خبر اول رسانه های غربی و عربی تبدیل شد تا چهرۀ تروریستی النصره پنهان نگه داشته شود. این گونه اقدامات نشان می دهد که طرز فکر آمریکا در قبال منطقه و ملت هایش یک گونه است و تغییری نمی کند.

سر و صدای تبلیغاتی که همزمان با مصاحبۀ مطبوعاتی جولانی به راه افتاد، بخشی از تئوری «بمباران مغزها» به روش استفادۀ ابزاری از رسانه است، روشی که یک استراتژی اصلی برای بمباران مغزهای مورد نظر آمریکا و شکستن موانع اعتقادی و دفاع از جولانی با سلاح دروغ پراکنی و کم رنگ کردن دشمنی با النصره و سرکردۀ تروریستش و زیبا نشان دادن چهرۀ کریهش با سلاح نیروی نرم محسوب می شود. مسأله خنده دار اینکه کسی که دولت واشنگتن درپی پاک کردن جنایت هایش از اذهان عمومی است، همان کسی است که وزارت خارجه آمریکا در سال 2017 پاداشی به ارزش 10 میلیون دلار برای دادن اطلاعاتی درباره وی تعیین کرده بود.

در پایان باید که هدف واشنگتن استفادۀ ابزاری از جبهه النصره در شمال سوریه همچون استفادۀ ابزاری از «قسد» در شمال شرق و داعش در صحرای این کشور برای نقش آفرینی در عرصۀ سیاسی آینده کشور می باشد. بی شک اگر جبهه النصره همچنان تروریست نامیده می شد، واشنگتن نمی توانست به هدف خود برسد لذا آمریکا خودش دست به کار شد و تبلیغات گمراه کننده و غیر واقعی را درخصوص گروه تروریستی النصره آغاز کرد و متوسل به ترفند «نیروی هوشمند» شد و اصل «حافظۀ جمعی» را به بازی گرفت. چنین روش های خطرناکی که آمریکا روی آن حساب باز کرده است، از نظر ملت های منطقه راه به جایی نخواهد برد زیرا همین ملت ها از جرایم و جنایاتی که در حق آنها روا داشته شده است، چشم پوشی نخواهند کرد.

حسام زیدان – العالم

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان