آخرین اخبار

10. دى 1400 - 21:27   |   کد مطلب: 40322
کارگردان مستند "سردار سلیمانی" از جاذبه و دافعه حاج قاسم می گوید؛
صلابت فاطمی و غیرت علوی در یک سخنرانی/رازهای ناگفته سفر سردار سلیمانی به همدان
دستانش را به آسمان بلند کرده، به مانند شب های عملیات با توسل به بانوی دو عالم وضو گرفته و دو رکعت نماز می خواند، عادت همیشگی سردار است می خواهد سخنرانی کوبنده ای انجام دهد؛ با صلابت فاطمی و غیرت علوی، این را کارگردان مستند "سردار سلیمانی" می گوید و راز های ناگفته بسیار از سفر حاج قاسم به همدان.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روایت سفر یک روزه سردار دل ها به همدان، روایت عشق و دلدادگی او به دارالمجاهدین است، حدیث پاکبازی او با مردم و مردم با او.لحظه لحظه های این حضور سرشار از معنویت عظیمی بود که تنها عاشقان حسینی چنین صحنه هایی را درک می کنند، چرا که مکتب و مرام سردار برگرفته از مکتب سیدالشهداء(س) و مادر بزرگوار حسنین(ع)، حضرت فاطمه زهراء(س) است.

آن عشقِ جانسوز سردار به بانوی دو عالم را می توان در حضورش در همدان نیز درک کرد.این را کارگردان جوان دهه هفتادی مستند " سردار سلیمانی" می گوید، آنجا که در این مستند روایت های عاشقانه حاج قاسم در این سفر را هنرمندانه به تصویر می کشد.

در آستانه سالروز شهادت سردار دل ها قرار است در اکران عمومی این مستند، رازهای ناگفته آن سفر یک روزه بیان شود.

از این رو به گفت و گو با «محمدرضا بادامی» کارگردان جوان "مستند سردار سلیمانی" نشستیم.

*رازهای ناگفته سفر سردار سلیمانی به همدان

رودآور؛ چه شد که ساخت مستند "سردار سلیمانی" را کلید زدید؟

بادامی: خداوند را شاکر هستم که در روزهای گرم مردادماه سال 97 توانستم چند شات از حاج قاسم در سفرش به همدان ثبت کنم، اما حسرت به دلم ماندم از اینکه چرا نتوانستم در آن روز یک عکس سلفی با سردار دلم داشته باشم.

سفر آن روز سردار به همدان به اذعان همگان، سفری خارق العاده بود، هرچند که برای ساخت مستند انتظار می رفت، ارگان ها و سازمان های همدانی همکاری بیشتری با ما داشته باشند که این گونه نشد، با این وجود سعی بر آن شد، تا دقایقی از آن حضور به یادماندنی در این مستند ثبت شود و ما مستند را با گمار و ابوالفضل مشعوفی شروع کردیم که طرح های ماندگاری در اینستاگرام هم زده اند.

*سخنرانی سردار در همدان همه را شگفت زده کرد

رودآور: از آن سخنرانی تاریخی سردار برایمان بگویید و لحظاتی که بعدها شما را تشویق به ساخت مستند کرد:

بادامی: آن روز گویا همه همدانی ها و چه بسا همه هم استانی ها در حسینیه امام جمع شده بودند، جای سوزان انداختن هم نبود، حتی پله های منتهی به جایگاه سخنرانی، مملو از جمعیت بود و سردار برای رفتن بر روی سن به سختی جلو رفت.

لحظاتی را با دوربین کوچکم ثبت کردم و بعد در گوشه ای بر روی زانو نشستم و به سخنرانی گوش دادم، آنقدر محو سخنان زیبای حاج قاسم شدم که در انتهای آن صحبت ها، پاهایم به اصطلاح خشک شده بود و توان برخاستن نداشتم، نمی خواستم یک جمله و حتی یک کلمه از سخنرانی را از دست بدهم، تمام وجودم سرتا پا محو سردار بود، به ویژه آن جا که گفت: «بدانید اشهدبالله هیچ شبی نیست ما نخوابیم و به شما فکر نکنیم. به شما می‌گویم آقای ترامپ قمارباز !من به شما می‌گویم! بدان در آن جایی که فکر نمی‌کنی، ما نزدیک شما هستیم."

*راز اقامه یک نماز و توسل سردار دل ها به بانوی دو عالم

رودآور: درباره توسل حاج قاسم به حضرت فاطمه(س) در مستند اشاراتی شده، ماجرا چیست؟

بادامی: از یک از محافظان همدانی سردار که سخنانش در مستند نیز ثبت شده، آمده که حاج قاسم پنج دقیقه ای قبل از آغاز سخنرانی خودش در همدان نماز دو رکعتی اقامه کرد، برخی اطرافیان که حالات او را از نزدیک ندیده بودند، برایشان سوال شد که این نماز چه وقت است؟ حاجی سخنرانی دارد! تا اذان هم زمان بسیار است!

در همین بین یکی از همراهان نزدیک سردار می گوید؛ حاج قاسم همیشه پیش از سخنرانی های رسمی و مهم خود که قرار است بر نکات مهمی تأکید کند، دو رکعت نماز می خواند، دست به دعا بر می دارد و با توسل به حضرت فاطمه زهراء(س) به مانند شب های عملیات برنامه های خود را پیش می برد و سخنرانی اش را این گونه آغاز می کند.

* سخنرانی سردار حاج قاسم در همدان، برگرفته از صلابت فاطمی و غیرت علوی بود

این عادت همیشگی سردار بود و جملات حاج قاسم هم در آن روز اثبات کرد که صحبت ها یک سخنرانی معمولی و ساده نبود، بلکه تک تک جملات سردار از روی علم و آگاهی ویژه ای بر زبان جاری شد، یک سخنرانی که تنها رمز و رازش را شهدا می دانند و قول و قرار سردار بود با بانوی دو عالم.جملات سردار برگرفته از شجاعت، شهامت و صلابت فاطمی و غیرت علوی بود.

*"ولایتمداری" سردار سلیمانی از او یک "جهان وطن" ساخت

رودآور: بازهم درباره شخصیت حاج قاسم برایمان بگویید؟

بادامی: شخصیت شهید سلیمانی یک شخصیت جهان وطن است به مانند شخصیت های والای دیگر در تاریخ انقلابمان که می توان به شهید بهشتی و خود رهبر انقلاب اشاره کرد.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت جهان وطن به تمام بود، بدان معنا که همیشه به موقع به سمت اجابت فرمان ولی فقیه حرکت می کرد. اگر مقام عظمای ولایت خواستار نجات سوریه و انسان های مظلوم بودند، شهید سلیمانی تمام قد در لبیک به ندای رهبر پای کار می ایستاد، حتی در روزهای قبل از شهادتش زمانی که فرمانده کل قوا از او خواست برود و از فیلم "23 نفر" بازدید کند همین کار را انجام داد و در عرصه فرهنگ هم وارد میدان شد، او در کمک رسانی به مردم در جای جای ایران اسلامی هم پیش قدم بود.

*تکریم خانواده شهدا از اولویت های سردار

آن ولایتمداری محض از سردار یک شخصیت جهان وطن ساخت، تا جایی که امروز همه دنیا یک صدا می گویند؛ سردار سلیمانی حتی زیر بمباران سانسورچی های غرب.

رودآور: در مستند "سردار سلیمانی"، خانواده شهدا درباره شخصیت سردار سلیمانی چه گفتند؟

بادامی: به خاطر دارم که برای ساخت مستند "سردار سلیمانی" با یکی از خانواده های شهدای همدانی به گفت و گو نشستیم، آنان می گفتند انتظار داشتیم یک فرد خشکه مقدس، تسبیح به دست، با درجه نظامی به دیدارمان بیاید، اما با نخستین نگاه متوجه شدیم در اشتباه بودیم.

*جاذبه و دافعه سردار را در خاکی بودنش یافتم

آنان سردار را یک فرد ساده و خاکی و در عین حال شیک پوش و مرتب یافته بودند، این را می توان در حرف ها و بغض های فروخفته خانواده شهید فانوسی از غم از دست دادن سردار درک کرد، آنجا که گفتند؛ حاج قاسم با دختر بچه شهید فانوسی همان گونه برخورد داشت که با فرزندان خود. فرزندان شهدا روز شهادت حاج قاسم بارها تکرار کردند که باز پدر خود را از دست داده اند.

و من شخصیت سردار را یک شخصیت جهانی یافتم با یک جاذبه و دافعه خاص که همه دنیا را شیفته خود کرده است.

* فضای هنر متعهد در همدان رو به مردگی پیش می رود

رودآور: آیا مسئولان شما را در ساخت چنین مستندهایی همراهی می کنند؟

بادامی: متأسفانه فضای هنر متعهد در همدان به سمت مردگی پیش می رود، شاید برخی تصور کنند که میلیاردی از ما حمایت می کنند، در حالی که این گونه نیست، تفکر و فضای مدیریتی حاکم بر هنر انقلاب، جبهه و جهاد در همدان سنتی است و مدیران این استان دغدغه مندی های ما جوانان در ساخت فیلم های مؤلفه گونه را درک نمی کنند، باید مسئولان ما به هنر نگاهی به مانند شهید آوینی، ابراهیم حاتمی کیا و مرحوم سلحشور داشته باشند، اما این گونه نیست و هنر را در اجرای چند کنسرت آنلاین و چهار جشنواره بی سود می دانند که نهایت سودش هم به جیب همدانی ها نمی رود.

*از هنرمندان دغدغه مند برای ماندگار ساختن قهرمانان ملی حمایتی در همدان نمی شود

اینجا در همدان، سازمان ها و ارگان های مختلف همکاری لازم را ندارند و دست جوانانی را که می خواهند قهرمانان ملی و ماندگار خود را ثبت کنند در پوست گردو گذاشته اند، حتی ما را در ساخت فیلم های دیگری برای شهدا، مدافعان حرم و جبهه و جنگ به ویژه فیلم های مستند داستانی به مانند "ماه رخ" و "یکی باید باشد" همراهی نکرده اند و ما برای ساخت این فیلم ها که دغدغه اش را داریم ، باید هزینه را از جیب پرداخت کنیم.

اینجا در همدان با وجود ظرفیت های بسیار هنری، ما از داشتن یک شهرک سینمایی محروم هستیم و حتی مکان مناسبی برای نمایشنامه خوانی نداریم.

رودآور: چنین عشق به شهدا را در چه یافتید و نخستین فیلمی که کارگردانی کردید چه بود؟

بادامی: نخستین فیلم من باز هم درباره شهدا و به تصویر کشیدن زندگی شهید امیرحسین فضل اللهی خبرنگار و عکاس اطلاعات عملیات در دوران دفاع مقدس بود، مستند داستانی که کاری طاقت فرسا و سخت را به دنبال داشت، اما همان کار ما را بیشتر با شهدا آشنا ساخت و تا جایی که عشق را در حالات، رفتار و کردار شهدا یافتیم.

رودآور: قدردان شمائیم که قدردان حاج قاسم هستید با ساخت مستند زیبایتان و ارادت قلبیتان به یک قهرمان.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان