آخرین اخبار

21. اسفند 1400 - 8:11   |   کد مطلب: 40418
رئیس کل دادگستری استان همدان:
42 پرونده قتل عمد در همدان به سازش منجر شد
رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به فعالیت ستاد تألیف قلوب و کمیته های معین آن در ایجاد صلح و سازش در پرونده های قضایی گفت: با فعالیت این ستاد 42 فقره قتل عمد در استان در دو سال گذشته منجر به سازش شده است.

به گزارش رودآور؛ «محمدرضا عدالتخواه» امروز در جمع مسئولان فرهنگی حوزه های علمیه استان ، گفت: یکی از اولویت های اصلی سند بنیادین قوه قضائیه که در دوره آیت الله رئیسی پایه ریزی شد و در دوره ریاست جدید در قالب سند تحول و تعالی دستگاه قضایی دنبال می شود، برقراری صلح و سازش بین طرفین پرونده ها با بهره مند یا ظرفیت های مردمی است.
وی با بیان اینکه طرح های مبتکرانه دستگاه قضایی استان از جمله ستاد تألیف قلوب و کمیته های معین آن در راستای تحقق این مهم طرح ریزی شده و در دست پیگیری است، اظهار کرد: با فعالیت این ستاد 42 فقره قتل عمد در استان در دو سال گذشته منجر به سازش شده است.
رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: در آموزه های دینی ما برای ثواب ایجاد سازش بین طرفین دعوی، آیات و روایات بسیاری بیان شده است.
عدالتخواه با اشاره به اینکه برقراری صلح و سازش، استانداردهای خودش را دارد و حتی می طلب مکان مناسبی برای زمینه چینی عذرخواهی متهم از شاکی فراهم شود، عنوان کرد: بسیاری از اختلاف های ساده و جرائم قابل بخشش را می توان حتی در مساجد، با میدان داری ریش سفیدان و معتمدین محله ختم به سازش کرد.
وی از اجرایی شدن طرح معتذرین در سه سطح کلانتری ها و پاسگاه، دادگستری ها و زندان خبر داد و گفت: تنها در زندان های استان با شرایط مناسب ایجاد شده از جمله برقراری ارتباط بین شاکی و متهم، یک هزار و 600 زندانی از شاکیان خود عذرخواهی کردند که در نهایت بیش از 700 شاکی حتی از طلب های میلیاردی خود گذشتند.
رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: تعداد کل معتذرین در سطح استان در کمی بیش از یک سال اخیر، 14 هزار و 690 نفر معتذرین بوده، که از این تعداد 8 هزار و 757 معتزر توانست رضایت شاکی خود را جلب کند و پرونده هایشان به مصالحه ختم شود.
عدالتخواه عنوان کرد: در نهایت با گذشت این تعداد شاکی، معادل  62 میلیارد و 185 میلیون جزای نقدی از نظر جنبه خصوصی و 23 میلیارد و 159 میلیون تومان جزای نقدی از نظر جنبه عمومی جرم بخشوده شد.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان