آخرین اخبار

25. فروردين 1393 - 8:14   |   کد مطلب: 12693
ورزش کشتی در زندگی و سنت های ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده اما در همدان که در سال های نه چندان دور در عرصه کشتی، قهرمان پرور بوده به دلیل کمبود بودجه و مشکلات مالی دغدغه هایی گریبانگیر این حرفه شده است.

به گزارش رودآور و به نقل از مهر، کشتی یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین ورزش‌های دنیاست و احتمالا در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل در جنگ‌ های تن‌ به ‌تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده‌است.

اما آنچه مسلم است اینکه نداشتن سالن هاي اختصاصي، اسپانسر مالي و به روز نبودن دانش مربيان مشکلات اساسي ورزش قهرماني هر استان است اما بارها ديده يا شنيده‌ايم که قهرمانان ملي که از ابتدايي ‌ترين امکانات ورزشي هم محروم بوده‌اند، با تلاش خستگي ناپذير و استفاده از امکانات محدود بر سکوهاي افتخار ايستاده و پرچم کشور را به اهتزاز درآورده اند.

همت و اراده پولادين اين قهرمانان، نبايد سرپوش ضعف ها و بي برنامگي‌هاي ورزش باشد چراکه استان همدان از استان هایی است که قهرماناني حتي در سطح المپيک نيز تحويل جامعه ورزشي داده است.

در همین راستا و مطالب توضیح داده شده با رئیس هیئت کشتی استان همدان به گفتگو نشستیم.

جلال صابریون اظهار داشت: همدان چهار هزار و 200 کشتی گیر فعال دارد که با این جمعیت در بحث زیرساخت سالن ها، برای تمرین این کشتی گیران فضا کم است.

رئیس هیئت کشتی استان همدان افزود: در راستای حمایت و اعتبارات نیز بخش دولتی و خصوصی به خوبی از رشته کشتی حمایت نمی کند و در بخش قهرمانی، هیئت کشتی استان سالیانه 500 تا 600 میلیون تومان هزینه می کند که هزینه جاری قهرمانی از جمله در بحث زیر ساختی، انتخابی استان، اعزام به مسابقات کشوری، حضور در لیگ و غیره است.

کشتی در همدان به دلیل کمبود بودجه با چالش روبروست

وی با بیان اینکه رشته کشتی سالانه به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، عنوان داشت: به همین دلیل کشتی در همدان با اعتبارات کم دچار افت و خیز می شود.

رئیس هیئت کشتی استان همدان اضافه کرد: استان همدان با استان مازندران که مهد کشتی است تفاوت زیادی ندارد چراکه همدان نیز دارای کشتی گیران بسیار خوبی است اما از جانب بخش های خصوصی به خوبی حمایت نمی شود.

صابریون بیان داشت: در راستای تامین اعتبارات باید مسئولین ارشد استانی در کارگاه های مختلف از بخش های خصوصی بخواهند به هیئت های ورزشی کمک کنند و همانطور که دولت به آنها یکسری تسهیلات می دهد آنها نیز به هیئت های ورزشی تسهیلات دهند.

وی با بیان اینکه ورزش بهترین بستر در مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی است، در ادامه گفت: اگر مشکلات نرم افزاری و سخت نرم افزاری استان همدان در رشته کشتی رفع شود حضور جوانان و نوجوانان در این عرصه بیشتر می شود.

شهریه گرفتن باعث ریزش در جذب ورزشکاران می شود

رئیس هیئت کشتی استان همدان ابراز داشت: هیئت های ورزشی سالن ها را اجازه می کنند و هزینه مربی، داوری و سوخت را هیئت ها می دهند و همین امر بر شهریه ها اثر می گذارد و باعث ریزش در جذب ورزشکاران می شود.

صابریون با بیان اینکه باید فعالیت های ورزشی را با توجه به فعالیت ها و سوابق آن ورزش بسنجند، اذعان داشت: هیئت کشتی همدان در سطح ملی و فرا ملی همیشه حرف برای گفتن دارد و استانی است که مدال های رنگین در این راستا کسب کرده است.

وی با بیان اینکه هیئت کشتی همدان حدود 316 میلیون تومان بدهی از سال قبل برای اعزام به مسابقات داخل استان، خارج استان، کشوری و همچنین برای لیگ برتر دارد که تاکنون تسویه نشده است، اظهار داشت: در این راستا باید تامین اعتبارات از طرف استانداری و دستگاه ورزش و جوانان صورت می گرفت که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

رئیس هیئت کشتی استان همدان با اشاره به اینکه با استاندار همدان جلسه ای داشته ایم، افزود: خوشبختانه آقای نیک بخت به ورزش علاقه خوبی دارند و قرار است اگر امسال اعتبارات استان خوب باشد بودجه مناسبی را در اختیار هیئت کشتی برای تسویه بدهی و حضور در لیگ برتر قرار دهند.

صابریون بیان داشت: در شهرستان همدان 17 باشگاه در کشتی از جمله باشگاه های خصوصی، دولتی، باشگاه شهرداری، آموزش و پرورش فعالیت می کنند.

یکی از کشتی گیران همدانی در ادامه گفت: برای هر ورزشکار مهم است که از هر لحاظ تامین باشداما متاسفانه به کشتی مانند فوتبال نگاه نمی شود و برای آن هزینه های میلیاردی صورت نمی گیرد.

جمال میرزایی اضافه کرد: در همدان برای حمایت از کشتی اسپانسر و منبعی برای سرمایه گذاری در این رشته وجود ندارد.

همدان دارای قهرمانان زیادی در عرصه کشتی است

وی عنوان داشت: همدان دارای کشتی گیران خوبی است که صاحب نام و قهرمان هستند اما به علت برگزار نشدن مسابقات و اعزام آن ها به برخی مسابقات به خوبی شناخته نشده اند.

این کشتی گیر همدانی با بیان اینکه تعداد کشتی گیران در همدان زیاد است، اذعان داشت: وضعیت تشک ها نسبت به سال گذشته بهتر شده و سکوهایی نیز برای آمدن تماشاچیان درست شده است.

میرزایی با بیان اینکه مشکل اساسی در همدان برای کشتی گیران وجود ندارد، ابراز داشت: مسئولین استانی زمانی که مسابقات برگزار می شود برای تشویق ورزشکاران به سالن ها بروند چراکه در همه استان ها اینگونه است اما متاسفانه در همدان برخی مسئولین در حق ورزشکاران و کشتی گیران کم لطفی می کنند.

این کشتی گیر همدانی اظهار داشت: حضور یک مسئول استانی در برگزاری مسابقات می تواند باعث بالا رفتن روحیه ورزشکار و موفقیت آن شود و مسئولین استانی باید در حمایت از کشتی و کشتی گیران تلاش و توجه ویژه کنند.

وی با اشاره به اینکه کشتی گیران با توجه به کمبود بودجه و اعزام نشدن به مسابقات نمی توانند، شکوفا شوند، افزود: کشتی گیران همدانی، کشتی گیران خوبی هستند و از استان های دیگر کشتی گیران همدانی را برای شرکت در مسابقات می خرند که باید به این امر توجه داشت و تیم همدان را باید برای استان همدان بست تا باعث شکوفایی بیشتر استان در ورزش کشتی شود.

میرزایی بیان داشت: در راستای جذب کشتی گیران مسئولین باید سراغ افراد خیر و علاقه مند به ورزش روند و جلساتی را با آنان برگزار کنند تا آنها به سمت ورزش آیند و از ورزشکاران حمایت کنند.

این کشتی گیر همدانی اضافه کرد: در ایران بسیاری از ورزشکاران به دلیل اینکه پولی به دست آورند ورزش می کنند اما در خارج از کشور ورزشکاران برای تفریح ورزش می کنند و این نگاه نیز در جامعه ما باید تغییر کند.

وی عنوان داشت:ورزش برای ایرانیان به کاسبی تبدیل شده اما خارجی ها ورزش را تفریح و از کاسبی جدا می دانند.

میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه همدان دارای خانه کشتی خوبی است و همه کشتی گیران می توانند از فضای آن استفاده کنند، گفت: از این رو کشتی گیران می توانند در یک فضای خوب با یکدیگر رقابت و انسجام داشته باشند و همچنین نقاط ضعف یکدیگر را برطرف کنند.

دانیال شریعتی دیگر کشتی گیر همدانی ابراز داشت: حدود پنج سال است کشتی را به صورت حرفه ای انجام می دهم و تاکنون مقام های اول کشوری نوجوانان، سوم انتخابی تیم ملی و مقام های استانی زیادی را کسب کرده ام.

وی اذعان داشت: همدان سالن خوبی برای کشتی دارد اما با این وجود، تعداد سالن در همدان کم است و دوری مسیر برای رفتن به سالن وجود دارد.

این کشتی گیر همدانی اظهار داشت: حمایت ها از طرف هیئت کشتی همدان به خوبی انجام می شود اما باید از طرف مسئولین استانی بودجه بیشتری در اختیار هیئت کشتی همدان قرار گیرد.

شریعتی بیان داشت: برای شکوفایی بیشتر کشتی گیران همدانی باید به آنها توجه ویژه ای شود تا بتوانند در عرصه های مختلف استانی، کشوری و مسابقات برون مرزی به خوبی بدرخشند.

در راستای مباحث عنوان شده و ظرفیت بالای همدان در رشته کشتی و با وجود کشتی گیران خوب و صاحب نام در همدان باید به این ورزش نگاه ویژه ای شود چراکه کشتی نه تنها یک ورزش قهرمانی است بلکه ورزش پهلوانی نیز هست.

امید است مسئولین استانی به ورزش پهلوانی بیشتر توجه کنند چراکه همدان می تواند در عرصه کشتی به خوبی در میادین ورزشی و قهرمانی حاضر شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان