آخرین اخبار

28. فروردين 1393 - 8:38   |   کد مطلب: 12767
مدیر امور عشایر همدان با بیان اینکه عشایر باید از ۱۵ اردیبهشت ماه وارد همدان شوند، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ خانوار با ۱۲ هزار نفر، جمعیت عشایر استان را تشکیل می دهند.

به گزارش رودآور و به نقل از تسنیم، حمزه علی یزدانی، اظهار کرد: براساس توافقات انجام شده بین سازمان امور عشایری و سازمان جنگل داری و منابع طبیعی عشایر باید از 15 اردیبهشت ماه وارد استان شوند و هیچ یک از عشایر حق ورود به استان قبل از این تاریخ را ندارند.

وی با اشاره به اینکه برخی عشایر بدون توجه به مقررات زودتر از زمان قانونی به سمت استان حرکت می کنند، افزود: عشایر استانهای جنوبی از اسفند ماه به سمت استان حرکت کرده اند ولی هنوز وارد همدان نشده اند و هیچ عشایری حق ورود به استان قبل از 15 اردیبهشت را ندارد.

یزدانی با بیان اینکه طبیعت و مراتع هنوز برای حضور عشایر در استان آماده نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار و 500 خانوار با 12 هزار نفر، جمعیت عشایر استان را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه تعداد دام های عشایر به علت خارج شدن صاحبان آنها از گردونه عشایری کاهش یافته است، بیان کرد: در سال های گذشته تعداد دام های عشایر استان 650 هزار راس بوده که هم اکنون به 465 هزار راس رسیده که مجوز آنها نیز به همین تعداد است.

مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه از 950 هزار هکتار مراتع استان تنها 10 درصد برای چرای دام های عشایری در نظر گرفته شده است، گفت: وجود تعداد بالای دام در مراتع موجب نابودی چراگاه ها و مراتع نخواهد شد بلکه بهره برداری بی رویه از معادن برای مراتع مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر حافظان مراتع هستند، عنوان کرد: بهره برداری از معادن سبب بر هم زدن بافت خاک و مرتع شده و نابودی آنها را به دنبال دارد ولی متاسفانه برخی مسئولان تخریب مراتع را متوجه عشایر می سازند.

یزدانی با تاکید بر اینکه باید 10 درصد به چراگاه های عشایر افزوده شود، اعلام کرد: برخی روستاها فاقد دام هستند که می توان از مراتع این روستاها برای چرای دام های عشایر استفاده کرد.

وی اظهار کرد: عشایر استان سالانه 6 هزار تن گوشت قرمز، 245 تن شیر و 250 تن پشم تولید می کنند که نشان از اهمیت در حوزه تولید است و باید برای افزایش این میزان کمک های جدی صورت گیرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان