آخرین اخبار

29. فروردين 1393 - 11:31   |   کد مطلب: 12790
حجاب آن گونه که بعضی ‌ها پنداشته ‌اند صرفا یک تکلیف شخصی نیست، بلکه افزون بر آن یک مسئله روانی، خانوادگی و اجتماعی است که متاسفانه برخی فروشندگان خانم در همدان این موضوع را رعایت نمی کنند و به فروشندگان مانکن نما در مغازه ها تبدیل شده اند.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست توسط زنان مسلمان، در برابر مردانی است که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می‌شوند اما از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

حجاب آن گونه که بعضی ‌ها پنداشته ‌اند صرفا یک تکلیف شخصی نیست، بلکه افزون بر آن یک مسئله روانی، خانوادگی و اجتماعی است.

اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که اسلام از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌ کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری ‌های جسمی و روانی می‌داند. در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی زنان بیان شده و حافظ حرمت، آداب، عفت و حیا است که متاسفانه امروزه برخی به آن اهمیت چندانی نمی دهند.

اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی زنان می داند

دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی زنان و تحکیم بنیان خانوادگی عفت و اخلاق اجتماعی واجب کرده و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه‌های عفاف و پاکی معرفی کرده است اما متاسفانه امروزه وضعیت حجاب در جامعه ما سطح مطلوبی ندارد و متاسفانه برخی از جوانان از روی جهل و یا تغافل ارزش‌های جامعه را زیر سئوال می ‌برند.

با این حال به نظر می ‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش بدحجابی در جامعه را باید در مسئله الگوهای مد، لوازم آرایش های متنوع و پوشش موجود در بازار جستجو کنیم.

امروز اگر برای خرید گام در بازار و مغازه‌ ها بگذارید تفاوت لباس‌های امروز با لباس‌های گذشته و چند سال قبل کاملا قابل مشاهده است چراکه بیشتر لباس ها شباهتی به لباس بیرون و محیط عمومی ندارد و فروشندگان دختر بیشتر از این نوع پوشش ها برخوردار هستند به گونه ای که در مغازه ها به مانکن تبدیل شده اند.

امروزه اوضاع جامعه طوری شده که حتی مغازه‌ هایی که به فروشنده زن نیاز دارند برای شغل‌های مورد نظر بانوانی را انتخاب می ‌کنند که حجاب کم رنگی دارند و فروشندگانی در برخی فروشگاه‌ها به کار گرفته می‌ شوند که با آرایش‌های غلیظ در محل کار حاضر شوند و حجاب کاملی هم نداشته باشند.

با توجه به مطالب بیان شده با رئیس اتاق اصناف استان همدان به گفتگو نشستیم.

علیرضا فرسایی وحید اظهار داشت: اتاق اصناف استان همدان برای فروشندگان خانم بدحجاب تدابیری اندیشده که یکی از این برنامه ها در رابطه با پوشش بانوان است و برای آنان مقنعه در نظر گرفته است که باید از آن استفاده کنند.

رئیس اتاق اصناف استان همدان افزود: این مقنعه ها به زودی برای پوشش به فروشندگان خانم داده می شود و طرح و نظارت بر استفاده از آن نیز از اول اردیبهشت آغاز می شود که البته قرار بود این طرح زودتر انجام شود که مصادف با ایام عید نوروز و تعطیلات شد.

وی بیان داشت: اگر فروشندگان پوشش خود را رعایت نکنند اتاق اصناف با آنها برخورد قانونی می کند.لبا

بحث پوشش بانوان فروشنده نیاز به کارهای فرهنگی دارد

فرسایی وحید اضافه کرد: بحث پوشش بانوان فروشنده نیاز به کارهای فرهنگی دارد که در این راستا باید همه ارگان های مرتبط تلاش کنند و روی این امر مانور دهند.

رئیس اتاق اصناف استان همدان عنوان داشت: برای برخورد با فروشندگان بدحجاب نمی توان از تحکم و زور استفاده کرد چراکه نتیجه عکس حاصل می شود و فقط باید کار فرهنگی انجام شود.

وی در ادامه گفت: باید سعی شود در یک پروسه زمان بندی شده در رابطه با فروشندگان خانم به سمت فرهنگ سازی برویم تا به سمت پوشش و حجاب مناسب رو آورند.

علیرضا فرسایی وحید ابراز داشت: باید در نظر داشت که تنها اتاق اصناف در این رابطه مسئول نیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اماکن، معاونت پیشگیری حوزه قوه قضائیه نیز باید در این حوزه وارد شوند.

رئیس اتاق اصناف استان همدان با بیان اینکه در همدان حدود یک هزار نفر فروشنده خانم وجود دارد، اذعان داشت: همچنین با مغازه هایی که اطلاعیه می نویسند که به فروشنده ای با ظاهری آراسته نیازمندیم برخورد می شود چراکه این کار غیر قانونی است.

سایت ثبت نام فروشندگان در همدان راه اندازی می شود

وی با اشاره به اینکه اتاق اصناف برای آینده برنامه ای را در نظر گرفته است، اظهار داشت: این برنامه راه اندازی یک سایت است که برای فروشندگان راه اندازی می شود و آنها از طرق ثبت نام در این سایت به کار خود مشغول می شوند.

فرسایی وحید افزود: این سایت از طریق کمیته اصناف در خردادماه آینده انجام می شود و متقاضی فروشندگی باید از این سایت برای اشتغال خود استفاده کند.

در ادامه یکی از شهروندان همدانی بیان داشت: معمولا رفتار زنان بدحجاب متاثر از جهل آن ها نسبت به فلسفه حجاب است.

ساناز ایمان طلب اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی، عده ای با واگذاری ترویج ارزش ها به نظامی اسلامی پای خود را از بحث ترویج حجاب کنار کشیدند و فراموش کردند که در آموزش حجاب و عفاف به دختران و همسران خود وظایفی بر دوش دارند و از طرفی دشمن نیز متوجه شد و ارزش های دینی را در دستور کار خود قرار داد و حمله دشمنان به حجاب از این عامل نشات می گیرد.

وی عنوان داشت: متاسفانه برخی از عوامل فیلم ساز نیز برای جذب مخاطب و رسیدن به منابع اقتصادی بیشتر، ارزش های اسلامی را به بازی گرفتند و ناخواسته ناهنجاری ها را ترویج کردند.

این شهروند همدانی ابراز داشت: بسیاری از زنان مؤمن ما اهل نماز و روزه و تکالیف دینی هستند، اما حکم حجاب را به درستی نمی دانند.

ایمان طلب اذعان داشت: گاهی اوقات در مغازه ها شاهد بانوان بدحجابی هستیم که نمی توان اسم آنان را فروشنده گذاشت بلکه عروسک های پشت ویترینی هستند که تنها می خواهند خواسته یا ناخواسته جلب توجه کنند.

این شهروند همدانی اظهار داشت: برای برخورد با این فروشندگان باید چاره ای توسط مسئولان ذیربط اندیشیده شود و یا اینکه آنها را از فیلترهای خاصی عبور دهند.

وی در پایان گفت: همچنین اگر بتوان برای فروشندگان کلاس هایی گذاشت تا با بحث پوشش و حجاب آشنا شوند و بدانند که چگونه باید لباس بپوشند بسیار خوب است و یا همایش هایی در این راستا برگزار شود.

ذکر این نکته ضروری است که امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی است نه مخصوص اداره ارشاد و صدا و سیما و در این راستا همه باید تلاش کنند چراکه بی توجهی به مقوله عفاف و حجاب و این قصه پر غصه و دغدغه اصلی خانواده و جامعه ایرانی همچنان ادامه دار شده است

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان