آخرین اخبار

30. فروردين 1393 - 8:26   |   کد مطلب: 12791
کارشناس آنفلوانزای مرکز بهداشت استان همدان گفت:با آغاز فصل بهار تب ابتلا به آنفلوانزا در همدان فروکش کرده و تعداد مبتلایان به این بیماری فصلی در همدان کاهش یافته است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا،ˈسکینه مظهرمنش ایرنا افزود:با شروع فصل سرما هر ساله مواردی از ابتلا به آنفلوانزا و شبه آنفلوانزا در کشور و استان گزارش می شود که امسال نیز مانند گذشته با برودت هوا مواردی در این خصوص از مراکز درمانی گزارش شد.

وی اظهار داشت:آمار مبتلایان به این بیماری در ماه های آذر،دی،بهمن و اسفند ماه در استان همدان بسیار بالا بود به گونه ای که در دی ماه موج بزرگی از این بیماری در استان به صورت اپیدمی افراد زیادی را مبتلا کرده بود.

وی بیان کرد:طبق آمار موجود از مراکز بهداشتی درمانی ، درشرایط فعلی آمار مبتلایان به این بیماری بسیار کاهش یافته و علائم این بیماری در افراد مختلف کمتر از ماه های گذشته است.

وی اضافه کرد:آنفلوانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که اهمیت آن در سرعت انتشار بسیار بالا،غیر قابل پیش بینی همه گیری، مرگ و میر بالا در گروه های پر خطر،عواقب گسترده اجتماعی و اقتصادی،قابلیت سرایت از حیوان به انسان و قابلیت ایجاد زیر گروه های جدید ویروسی است.

وی اظهار داشت: تب و لرز متوسط تا بالا ،دردهای عضلانی واستخوانی، از جمله کمردرد ،درد چشم و گلودرد، سرفه های خشک، آبریزش از بینی ،سردرد ، ضعف ،خستگی و کوفتگی از جمله علائم این بیماری است.

به گفته وی،برخی علایم آنفلوانزا و سرماخوردگی متفاوت است ودراین میان سرما خوردگی و آنفلوانزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت که سرما خوردگی معمولا خفیف تراست و ممکن است بدون تب یا همراه با تب پایین باشد درصورتی که آنفلوانزا بطورناگهانی شروع می شود و با تب بالا همراه است ،همچنین مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفلوانزا بهبود یابد در صورتی که این مدت در سرماخوردگی کوتاه تر است.

وی با اشاره به راه های انتقال این بیماری افزود:ویروس به راحتی از طریق ترشحات تنفسی ازجمله عطسه و سرفه و از طریق تماس نزدیک ،نظیر دست دادن و روبوسی از فرد بیماربه افراد سالم منتقل می شود.

وی تا کید کرد:به کار گیری راه های پیشگیری می توان تا حدودی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و در همین حال رعایت نکات بهداشتی ازسوی فرد بیمار ازجمله استفاده از وسایل وظروف جداگانه واستفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه ، در پیشگیری دخیل است .

به گفته وی همچنین ،استراحت در منزل بویژه در هنگام تب، استفاده از مایعات فروان مانند آب ،آب میوه و سوپ رقیق،غرغره آب یا آب نمک ولرم ، خودداری از استعمال دخانیات ، استفاده از قطره های بینی حاوی آب و نمک برای تخفیف گرفتگی بینی و رعایت رژیم غذایی از اقداماتی است که درکاهش علائم و بهبود بیماری موثر است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان