آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1393 - 22:57   |   کد مطلب: 12828
برای ورود به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی باید از اقتصاد نفتی گذر کرد که این امر نیازمند اعتماد بخش خصوصي و دولتی به یکدیگر است که تنها با همتی جهادی در سال عزم ملی محقق می شود کمااینکه همدان نیز به زودی به قرارگاه سرمایه گذاری کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش رودآور به نقل از مهر،کشف نفت در ایران اواخر دهه 20 شمسی، تاثیرات فراوانی در آینده اقتصادی ایران داشت ، در این دوران بازرگانی در کشور رونق به سزایی داشته که وجود کاروانسراهایی متعدد در همه شهر های ایران و به خصوص همدان که به انبار فرش ایران معروف بوده، موید این موضوع است.

تحولات ارتباطی در جهان و تغییر مسیرهای بازرگانی به دریا و هوا موجب تغییر در روند اقتصادی در کشور شد اما در حالی که اقتصاد ایران در دوران قاجار و قبل از آن بر اساس بازرگانی به چرخه در می آمد در دوران پهلوی به اقتصاد نفتی تبدیل شد که تبعات زیادی به همراه داشت و دارد.

فروش مواد خام بدون ارزش افزوده در بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت در جهان موجب افزایش تورم می شود و از سوی دیگر معاندت نظام سلطه با انقلاب اسلامی از بدو آغاز آن تاکنون با اعمال تحریم های گوناگون این اقتصاد بیمار را تحت فشار قرار داده و اکنون که شدید ترین تحریم ها در تاریخ علیه یک ملت اعمال شده تا جایی که حتی امکان جابجایی پول فروش نفت کشور از خارج به داخل وجود ندارد، بار دیگر ارزش سرمایه های داخلی بر همگان هویدا شده و زمزمه های زیادی در چند سال اخیر برلزوم ورود بخش خصوصی به بخش های اقتصادی و لزوم سرمایه گذاری آن شنیده می شود که این امر مبارک را می توان یکی از ثمرات تحریم ها برشمرد تا داشته های خود را بهتر بیابیم.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب استانداری اقتصادی برای همدان که گفته می شود در بر گزیده شدنش در بدنه اقتصادی استان نقش به سزایی داشته،می توان گفت رویکرد توسعه در همدان به سوی ایجاد زیر ساخت ها برای آوردن سرمایه گذاران تغییر کرده تا جایی که با گذشت پنج ماه از حضور محمد ناصر نیکبخت، وی هر روز از دیدار با مسئولان بانک های کشور، وزرا و سرمایه گذاران داخلی و خارجی سخن می گوید که امیدهای تازه ای را در استان کمتر توسعه یافته همدان در بخش هایی زیر بنایی ایجاد کرده است.

این تعامل سازنده استاندار با بخش اقتصادی تا جایی همراه شد که وی در اولین نشست با مسئولان اتاق بازرگانی همدان،خود را یکی از فعالان اقتصادی خواند که به خانه خود آمده است و از این رو این مجموعه نیز در چند ماه اخیر تلاش های مناسبی را برای آوردن سرمایه گذاران با ایجاد مراودات با کشورهای مختلف چون افغانستان،ترکیه و روسیه کرده است و همدان به زودی میزبان گروه های تجاری متعددی خواهد بود.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری همدان در خصوص گزینه های سرمایه گذاری در استان همدان عنوان کرد: استان همدان در زمینه کشاورزی و صنایع فرآوری آن ظرفیت مناسبی دارد و پتانسیل های مناسبی برای ساخت واحدهای بزرگ داریم.

احمد فضلعلی ادامه داد: واحدهای دامپروری، پرورش شتر مرغ،صنایع تبدیلی و فرآوری سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری شیر می تواند از گزینه های سرمایه گذاری باشد.

وی با اشاره به اینکه همدان در زمینه ایجاد صنایع فولاد، پتروشیمی و خدمات برتر ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری دارد، عنوان کرد: در زمینه خدمات فنی مهندسی و گردشگری از ظرفیت های خوبی برخوردار هستیم.

ظرفیت های استان همدان یک مزیت است

مدیر کل امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه ظرفیت های استان همدان یک مزیت است، افزود: در دیگر نقاط کشور ممکن است کمتر این شرایط وجود داشته باشد.

فضلعلی با اشاره به برگزاری جلسات با سرمایه گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد: با افراد صاحب سرمایه ایرانی وخارجی جلسات زیادی داشته ایم تا به جذب آنان بیانجامد.

وی اذعان داشت: با سرمایه گذاران کشورهای خارجی رایزنی هایی در حال انجام است و هیئت هایی از استان همدان به این کشورها سفر کرده اند و از کشورهای دیگر نیز برای آشنایی با ظرفیت های تجاری استان هیئت تجاری دعوت می شوند.

مدیر کل امور اقتصادی با اشاره به مراودات با سفرای کشورهای خارجی در تهران برای سرمایه گذاری در استان همدان، افزود: با رایزن های بازرگانی در سفارت های ایران در نقاط مختلف جهان ارتباطات لازم گرفته شده است.

فضلعلی افزود: همه تلاش مسئولان استان در این است که از امکانات و توان سرمایه گذاری های داخلی در کنار سرمایه گذاری های خارجی استفاده لازم را ببرد.

وی در خصوص طرح های آماده استان برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی وداخلی گفت: 120 طرح مطالعه شده و آماده ارائه است ولی نمی توان آمار دقیقی در خصوص میزان اعتبار لازم برای سرمایه گذاری در آن سخن گفت..

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در خصوص ظرفیت های این بخش برای سرمایه گذاری عنوان کرد: اولویت های اول سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از طرح های زیر بنایی و رو بنایی مشخص شده است.

علی اصغر نقی با اشاره به اینکه اولویت دوم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان همدان تولید است، اظهار داشت: در کنار طرح های تولیدی اشتغال نیز ایجاد می شود و طرح های رده سوم را خدمات فنی و مهندسی شامل می شود.

وی ادامه داد: چهار هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی داریم که از طریق سازمان نظام مهندسی سازماندهی شده اند تا به کمک افزایش کیفیت تولید محصولات در مزارع و واحدهای تولیدی، دامپروری، کلینیک های گیاه پزشکی،دام پزشکی و ارائه خدمات فنی و مهندسی بیایند.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: 75 فعالیت اقتصادی دارای توجیه آماده ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که مشکلات فنی و مالی نیز ندارند.

سرمایه گذاری 155 میلیارد تومانی در بخش کشاورزی همدان

نقی با اشاره به اینکه تا پایان اسفند ماه سال گذشته 275 میلیارد تومان تقاضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان را داشته ایم که بسیاری از آنان به سیستم بانکی معرفی شده و در حال احداث پروژه قرار دارند که تا دوسال آینده به بار خواهند نشست، بیان داشت: 155 میلیارد تومان در سال گذشته سرمایه گذاری در بخش کشاورزی انجام و پروانه بهره برداری صادر شده که در نقاط مختلف استان در قالب طرح های مختلف اجرا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مازاد تولید محصولات خام کشاورزی در استان را داریم یکی از اولویت های سرمایه گذاری در بخش صنایع فرآوری است که می تواند ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کند.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص اولویت های سرمایه گذاری خارجی در استان در بخش کشاورزی گفت: گروه های تجاری در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی علاقه فراوانی برای سرمایه گذاری دارند.

نقی ادامه داد: در بخش فرآوری محصولات کشاورزی گزینه هایی خوبی برای هیئت های تجاری روسیه که به زودی وارد استان می شود داریم،حتی هم اکنون در عراق نیز یک واحد فرآوری کشاورزی معروف همدان شعبه تاسیس کرده ودر حال فعالیت است.

وی اذعان داشت: سرمایه گذاران افغانی در بخش صنایع فلزی علاقه به سرمایه گذاری داشتند و گزینه ای برای بخش کشاورزی نداشتند.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اذعان داشت: هنوز مشخص نیست هیئت تجاری روسیه در چه قالبی حضور میابند تا بتوانیم گزینه های مورد نظر را ارائه کنیم.

نقی اذعان داشت: جامعه هدف به یک بخش معطوف نیست بلکه از همه بخش ها از طرح های خرد تا واحدهای صنایع تبدیلی را حمایت می کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز ایجاد زمینه سرمایه گذاری در استان را وظیفه مسئولان می داند.

امیر خجسته با تاکید براینکه همه ز یر ساخت ها برای سرمایه گذاری در همدان فراهم است و خود نیز با 100 سرمایه گذار برای حضور در استان وارد مذاکره شده، اذعان داشت: وحدت وهمدلی مسئولان زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می کند که جذب آنان موجب کاهش آمار بیکاری در استان خواهد شد.

وی ادامه داد: وحدت و همدلی در بین مسئولان استان در این خصوص وجود دارد و همه چیز برای سرمایه گذاری آماده است.

وی در خصوص منطقه آزاد تجاری استان که سالهاست سخن از اجرا آن در فامنین میرود نیز سخنان جالبی داشت.

بازگشت منطقه آزاد تجاری جهان آباد به استان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری جهان آباد با وسعت 10 هزار هکتار و ایجاد زمینه اشغال 30 هزار نفر سالهاست که صحبت از آن می شود اما رها کردن و پیگیری نشدن آن موجب شد که این مجموعه از منطقه آزاد تجاری خارج و به شهرک های صنعتی واگذار شد.

وی عنوان کرد: افق استان را در بخش سرمایه گذاری روشن می بینم و با همدلی می توان زمینه حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم کرد.

وی از اصحاب رسانه استان درخواست کرد مطالبات مردم را بیان و به دنبال پیگیری آنان باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز به موانع سرمایه گذاری و راهکارهای رفع آن در استان اشاره کرد.

سرمایه همواره در حاشیه امنیت حرکت می کند

محمد مسعود خیری با اشاره به اینکه سرمایه همواره در حاشیه امنیت حرکت می کند، بیان داشت: امنیت سرمایه گذاری یک اصل است و موانع سرمایه گذاری در استان بخشی ملی است وبخشی استانی که نشات گرفته از وضع کشور است.

وی اذعان داشت: برخی موارد چون وضع قوانین و رفع موانع کسب کار از موارد اصلی مانع بودن سرمایه گذاری در کشور و  استان است و عدم ثبات در تصمیمات اقتصادی نیز یکی دیگر از این عوامل است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به اینکه همدان از هم مروز بودن با کشورهای همسایه محروم و مراکز مهم سرمایه گذاری در کشور مابین این استان و پایختت قرار گرفته اند، گفت: یکی از مهم ترین عوامل عدم سرمایه گذاری مناسب در همدان در سالهای اخیر این موضوع است.

خیری با تاکید براینکه خواست همه مسئولان استان توجه به لزوم سرمایه گذاری در همدان است، افزود: پس از جذب سرمایه گذار باید به دنبال حفظ او بود،چرا که هر فردی که میخواهد وارد این عرصه شود قطعا وضعیت واحدهای موجود را بررسی و سپس وارد میدان میشود.

وی بیان داشت: شرایط در استان برای جهش در سرمایه گذاری فراهم شده و اراده برای توسعه در همه سطوح دیده می شود و حضور یک همدانی در کشور روسیه به عنوان سفیر نیز شرایط مناسبی را فراهم کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به اینکه سفیر شدن مهدی سنایی در روسیه موجب اعلام آمادگی سرمایه گذاران این کشور برای حضور در همدان شده است، بیان داشت: سرمایه گذاری در بخش های مختلف از توان دولت خارج است و نیاز است سرمایه گذاران همدانی خود برای توسعه استان وارد عمل شوند.

خیری بیان داشت: در پروسه ایجاد واحدهای تولیدي یيشترین مراقبت در پنج سال اولیه باید شود اما در استان شاهد هستیم برخی واحدها در دو سال اول آغاز به کار خود با شکست شده اند

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی همدان اذعان داشت: از لحاظ نیروی فنی متخصص و قدرت جذب سرمایه گذار دراستان مشکل نداریم بلکه باید در نگهداری سرمایه تلاش کنیم.

فرماندار سابق همدان نیز قبل از برکناری خود در نشستی خبری از سرمایه گذاری در شهرستان همدان در چندین مورد خبرداده بود و از سخنان وی بر می آمد که این طرح ها آماده کلنگ زنی است،اما از زمان حضور فرماندار جدید تا کنون خبرهاي های مشخصی در این خصوص به مردم ارائه نشده که لازم است در خصوص این وعده ها اطلاع رسانی بهتری صورت گرفته و پیگیری لازم نیز بشود تا با تغییر یک مسئول فرصت سرمایه گذاری در استان از دست نرود.

نکته مشخص این است که مسئولان کشور بار دیگر حال به علت شرایط اقتصادی تحمیل شده به کشور و یا تغییر نگرش آنان به داشته های داخلی چشم امید به توسعه دوخته اند،امری که می تواند اقتصاد وابسته نفتی را به اقتصادی پویا تبدیل کند که این امر نیز با تببین مفاد اقتصاد مقاومتی از سوی رهبرانقلاب میسر است.

از سوی دیگر مسئولان استان باید وعده های خود را در بخش سرمایه گذاران خارجی و هیئت های تجاری با درک این موضوع بیان کنند که همچنان موانع انتقال سرمایه به کشور باقی است و این روزها حتی شاهد عملی نشدن مفاد تفاهم نامه ژنو برای انتقال میلیاردها دلار پول کشور به داخل هستیم، پس گرچه راه سرمایه گذاری بسته نیست اما باید با واقعیت ها با مردم در دولتی که مبنای خود را بر اعتماد گذاشته است سخن گفته شود.

از سوی همه کارشناسان اقتصادی داخلی اين امر مطرح می شود که ایران برای ورود به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی باید از اقتصاد نفتی گذر کند که این امر نیازمند اعتماد بخش خصوصي و دولتی به یکدیگر است که تنها با همتی جهادی در سال عزم ملی محقق می شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان