آخرین اخبار

17. ارديبهشت 1393 - 8:40   |   کد مطلب: 13238
استان همدان از نظر سطح زیر کشت سیب زمینی با 25 هزار و 500 هکتار رتبه دوم و از نظر تولید با یک میلیون تن تولید رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش  رودآور به نقل از ایرنا به اذعان کارشناسان بخش کشاورزی ، متوسط برداشت 34 تا 36 تن سیب زمینی از هر هکتار اراضی زیرکشت این محصول، نبود صنایع تبدیلی و همچنین کمبود انبار فنی موردنیاز برای نگهداری این محصول، تهدیدی برای قطب تولید سیب زمینی کشور محسوب می شود.

تولید بالای این محصول در کنار نبود امکانات و صنایع مناسب فرآوری و نگهداری این محصول موجب ضایعات 20 تا 30 درصدی تولید سیب زمینی در مراحل مختلف کشت، نگهداری و صنایع تبدیلی شده است.

این میزان ضایعات با توجه به هزینه بالای تولید و میزان آب مصرفی از منابع آبی استان در هر هکتار از اراضی زیرکشت سیب زمینی خسارت سنگینی را به سیب زمینی کاران و همچنین مردم استان تحمیل می کند.

در حالی که این تهدید با راه اندازی صنایع تبدیلی و همچنین ایجاد انبار فنی مناسب می تواند به فرصتی برای رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی استان شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 14 هزار هکتار از اراضی زراعی این استان زیرکشت سیب زمینی پاییزه می رود.

ˈمحمد رضا ابراهیمیˈ یادآور شد: کمبود صنایع تبدیلی یکی از مهمترین مشکلات تولید محصول سیب زمینی در استان است بنابراین زمینه برای سرمایه گذاری در راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول فراهم شده است.

وی همچنین سطح زیرکشت سیب زمینی سالانه استان همدان را 25 هزار و 500 هکتار اعلام کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: متوسط برداشت سیب زمینی از هر هکتار اراضی زیرکشت این محصول در استان همدان 34 تا 36 تن است.

ابراهیمی اظهار داشت: از مزایای منحصر به فرد استان در تولید سیب زمینی این است که از اوایل تیرماه تا پایان آبان برداشت سیب زمینی استمرار دارد.

وی یادآور شد: هزینه تولید سیب زمینی در ازای هر هکتار 47 میلیون و یکصد هزار ریال و قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب زمینی یک هزار و 240 ریال است.

وی همچنین گفت: 100درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت مزارع سیب زمینی استان به صورت مکانیزه انجام می شود و 95 درصد این مزارع زیر پوشش آبیاری تحت فشار است.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: سالانه 250 هزار تن بذر سیب زمینی در این استان تولید می شود.

ˈعلی بایگانهˈ نیاز بذری استان را سالانه یکصد هزار تن اعلام کرد و گفت: 150 هزار تن بذر سیب زمینی تولیدی همدان نیز به استان های دیگر ارسال می شود.

وی اظهار داشت: بذرهای سیب زمینی تولیدی استان شامل ارقام ˈآگریاˈ، ˈمارفوناˈ، ˈسانتهˈ و ˈبانباˈ است که در پایه های مختلف بذری است.

وی در ادامه گفت: بذر به عنوان مهمترین نهاده کشاورزی و اساسی ترین ابزار تولید کیفی در کشاورزی است که اهمیت ویژه ای در افزایش و پایداری تولید، حفظ و توسعه ارقام متناسب با شرایط آب و هوایی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت تولید بذر و نهال در کشاورزی گفت: تولید بذر فرایندی علمی و پژوهشی است که متناسب با نوع بذر از سه تا 11 سال زمان نیاز دارد.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: پروسه تولید بذر از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شروع می شود.

بایگانه افزود: در این رابطه محققان به نژادی و اصلاح و تکثیر گیاهان با مطالعه روی خصوصیات ارقام مختلف و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی رو به تغییر هر منطقه، رقمی جدید را به عنوان هسته اولیه بذر معرفی می کنند.

وی ادامه داد: هسته های اولیه بذری در مزارع تحقیقاتی مخصوص تولید بذر کشت شده و در نهایت پس از سه تا چهار سال خالص و تکثیر و در طبقه بذر گواهی شده و هیبرید وارد چرخه تولید شده و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

25 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی همدان زیرکشت سیب زمینی قرار دارد و سالانه یک میلیون تن محصول می کند که این استان در تولید سیب زمینی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان