آخرین اخبار

20. ارديبهشت 1393 - 9:45   |   کد مطلب: 13292
یکی از نشانه های فرهنگ هر منطقه غذاهای سنتی و بومی آن منطقه است که استان همدان نیز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور دارای غذاهای مختلف سنتی و ایرانی است که برخی از این غذاها امروز رو به فراموشی گذاشته است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، مسائل زیادی وجود دارد که هویت و فرهنگ یک کشور، استان و منطقه را بازگو کند که از آن میان می توان به زبان، لهجه، پوشش و لباس و آداب و رسوم، موسیقی و هنر و غذا های سنتی و بومی محلی آن منطقه اشاره کرد که هر یک از این موارد گویای بارزی از فرهنگ آن منطقه است.

استان همدان نیز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای آداب و رسوم و سنن مختلف و زبان و لهجه و لباس سنتی خاص و غذا های سنتی بومی محلی خاصی است که در نوع خود بی نظیر و حتی کم نظیر است و هر منطقه از استان همدان دارای غذاهای سنتی مخصوص بخود است که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی همدانی دارد.

غذاهایی مانند آبگوشت، یخنی، اشکنه، سر داشی، آش دوغ مخصوص همدانی، دیزی و کاچي، آبگوشت بزباش، کلم از غذا های سنتی همدان هستند که امروزه جای خود را به غذاهای فست فود مضر و چاق کننده سپرده اند و امروز کمتر کسی از نسل نوجوان و جوان همدانی است که با این غذاها آشنا باشد در حالیکه هر کدام از این غذاها علاوه بر سنتی بودن و ریشه فرهنگی داشتن مزایای بسیاری را برای سلامت بدن و انرژی زایی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

اما  آنچه که توجه به آن در جامعه کنونی که رنگ و بوی کشور های غربی را گرفته و فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی رو به فراموشی گذارده مهم بنظر می رسد اینکه حفظ فرهنگ اصیل ایرانی و حتی همدانی به شیوه ها مختلف ضروری است که در این میان حفظ جایگاه غذاهای سنتی بومی محلی ایران و استان همدان راهی برای حفظ فرهنگ و هویت اصیل ایرانی و همدانی است.

به همین منظور جشنواره غذاهای اصیل ایرانی به مدت دو روز طی روز های پنجشنبه و جمعه گذشته در شهر همدان و در محل هتل پارسیان همدان برگزار شد.

زبان،لباس و غذا گویای فرهنگ هر منطقه است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در حاشیه برگزاری جشنواره غذاهای اصیل ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: موارد مختلفی وجود دارد که نشان دهنده هویت و فرهنگ هر منطقه و کشور و یا استانی است که از آن جمله می توان به زبان و لهجه، پوشش و لباس و غذاهای بومی محلی اشاره کرد.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه این سه مورد گویای فرهنگ هر کشور و منطقه و استان است، ابراز داشت: غذاهای محلی و سنتی هر منطقه مانند استان همدان یک آیتم فرهنگی است که برای حفظ جایگاه آن می توان برنامه ریزی های مختلفی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه عذاهای اصیل ایرانی نشانی از فرهنگ و هویت اصیل ایرانی هستند، بیان داشت: متاسفانه غذاهای بومی و سنتی ایرانی و همدانی فراموش شده اند و از ارزش تاریخی افتاده اند و همدان هم که داعیه دار در پنج شهر فرهنگی کشور است از این موضوع مستثنی نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه حفظ ارزش و جایگاه غذاهای سنتی و بومی و محلی استان همدان موجب حفظ فرهنگ همدانی می شود، افزود: به همین منظور جشنواره غذاهای اصیل ایرانی همدانی به همت یک شرکت خصوصی در همدان برگزار شد.

ایزدی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره های غذاهای سنتی و محلی می تواند زمینه ای برای آشنایی نسل جوان با سنت گذشتگان و غذاهای اصیل همدانی باشد، عنوان داشت: در این جشنواره علاوه بر غذاهای همدانی غذاهای مختلف ایرانی از سراسر کشور توسط بانوان هنرمند همدانی به نمایش گذاشته شد.

برپایی جشنواره غذای ایرانی در همدان

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره غذاهای مختلف ایرانی همدانی مانند انواع آش های محلی، انواع پلو ها، کباب ها و غیره به نمایش گذاشته شد، ابراز داشت: در کنار غذاهای اصیل ایرانی انواع دمنوش های همدانی نیز به نمایش گذاشته شد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: از آنجا که برگزار کننده این جشنواره یک شرکت خصوصی بوده برای ورود افراد به این جشنواره مبلغی به عنوان ورودی از آنها گرفته شد.

ایزدی با بیان اینکه این جشنواره توسط 15 نفر از بانوان هنرمند همدانی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره ها باید تدوام داشته باشد و می توان آن را در نقاط مختلف شهر همدان به اجرا گذاشت تا زمینه ای برای اشتغالزایی و آشنایی نسل جوان امروز با غذاهای سنتی محلی ایران و همدان باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم همدان از این جشنواره استقبال خوبی داشتند، عنوان داشت: کاچي، سرداشي، آبگوشت بزباش، کلم و يخني از جمله غذاهاي محلي همدان هستند که پرونده آنها براي ثبت ملي آماده شده است.

غذاهای ایرانی سنتی فراموش شده اند

یکی از بانوان شرکت کننده در این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنده به عنوان یک ایرانی و شهروند همدانی معتقد هستم که غذاهای ایرانی بهترین نوع غذاها از نظر انرژی زایی و مفید بودن برای بدن هستند ولی متاسفانه امروزه نسل نوجوان و جوان به غذاهای فست فود روی آوردند.

لیلا کمالی با بیان اینکه وظیفه خانم های ایرانی است که نسل نوجوان و جوان امروز را با غذاهای سنتی آشنا کند، عنوان داشت: برگزاری این جشنواره ها علاوه بر آشنایی نسل جوان و نوجوان با فرهنگ ایرانی می تواند در حفظ سنن گذشتگان کمک کند و زمینه ای برای کسب درآمد و اشتغالزایی برای خانم های همدانی باشد.

وی گفت: استقبال مردم همدان از این جشنواره خوب بوده و امیدواریم برگزاری این جشنواره در استان همدان و شهر همدان ادامه داشته باشد.

با توجه به مطالب عنوان شده و اینکه غذاهای ایرانی، سنتی و محلی ریشه در فرهنگ اصیل ایران دارد و از آنجا که استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین داعیه دار پنج شهر فرهنگی در کشور است باید بیش از پیش در زمینه فرهنگ و حفظ آن و حفظ آداب و سنن کهن استان همدان تلاش شود که این موضوع نیز بر عهده مسئولان فرهنگی استان همدان است که باید برنامه های مختلفی در این راستا برگزار کنند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان