آخرین اخبار

29. ارديبهشت 1393 - 2:10   |   کد مطلب: 13479
هنر عکاسی به رغم ارتباط نزدیک و مهمی که با سایر حوزه های فرهنگی و هنری و بویژه زندگی مردم دارد کمتر مورد توجه و علاقه مسئولان قرار گرفته بطوریکه جامعه عکاسان همدان این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که رفع آنها تنها همت مسئولان را می طلبد.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، بدون شک هنر عکاسى در ميان هنرهاى کاربردى از ظرافت، دقت و اهميت خاصى برخوردار است و از آنجا که عکاسى فى‌نفسه حرفه اى است که در آفريدن کار هنرى از آن بهره گرفته مى‌شود، در عرصه خلاقيت با هنر نیز وجه اشتراک دارد.

بنابراین قبل از ورود به دنياي عكاسي دانستن نكاتي آموزنده و مفيد در زمينه عكاسي ضروری است که لزوم برپائی کلاس ها و کارگاه های آموزشی مستمر توسط مسئولان ذیربط در این حوزه اصلی ترین راهکار برای پرورش استعداد های موجود است.

اما مشاهده شده هنر عکاسی به رغم ارتباط نزدیک و مهمی که با سایر حوزه فرهنگی و هنری و بخصوص زندگی مردم دارد کمتر مورد توجه و علاقه مسئولان قرار گرفته بطوریکه معمولا از برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مهمی در سطوح  ملی و بین المللی در همدان خبری نبوده و فعالیت این افراد بیشتر انفرادی و با هزینه های شخصی صورت می گیرد که این امر بخصوص در شهرستان ها بدلیل عدم امکانات و توجه کافی همواره با محدودیت های بیشتری مواجه بوده کما اینکه هر از گاهی معدود اتفاقات موثری نیز توسط خود این هنرمندان رخ می دهد.

برگزاری کارگاه عکاسی مستند که چندی پیش در شهرستان ملایر اتفاق افتاد بهانه ای شد تا به بررسی وضعیت عکاسی در این شهرستان استان بپردازیم.

هنر عکاسی در ملایر کمتر دیده شده است

در همین ارتباط یکی از فعالان عکاسی ملایر در گفتگو با مهر اظهار داشت: عکاسی به صورت حرفه ای در ملایر خیلی کم دیده شده و به همین خاطر مشکلات زیادی در این شهر برای عکاسان وجود دارد.

صادق قهری صارمی که مدتی است در زمینه عکاسی مشغول فعالیت است، گفت: من مدت زیادی نیست که عکس می گیرم و خودم را هنوز عکاس خوب نمیدانم ولی به این خاطر که همیشه دغدغه عکاسی داشتم با مشکلاتی در ملایر روبرو شده ام.

وی با بیان اینکه در ملایر نگارخانه و گالری تخصصی برای ارائه کارهای هنری وجود ندارد، افزود: یک سالن در مجتمع فرهنگی هنری ملایر یا همان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر وجود دارد که بنا به اینکه این مجتمع در حاشیه شهر و دور از مرکز شهر است از این گالری خیلی کم بازدید می شود و آثار عکاسان و دیگر هنرمندان ملایری که در  این مرکز به نمایش گذاشته می شوند کمتر دیده می شوند.

این هنرمند خوش ذوق ملایری که در زمینه گرافیک نیز سابقه طولانی فعالیت دارد، ادامه داد: به رغم توجه و حمایت هایی که اداره ارشاد نسبت به هنرمندان این  شهر  دارد اما به نظر می رسد که توان و بودجه کافی در اختیار ندارد که اقدام به ساخت نگارخانه کند البته انتظار بیشتری هم از این اداره وجود ندارد بنابراین درخواست هنرمندان ملایر بیشتر از شهرداری، اوقاف و دیگر سازمان ها و ادارات متمول تر این شهر است که در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر وارد شده و حداقل اقدام به ساخت یک نگارخانه یا فرهنگسرا در مرکز شهر کرده تا باعث رشد بیشتر هنر در این شهر شود.

عدم تامین مالی موجب کوچ عکاسان می شود

وی دلیل مهاجرت عکاسان حرفه ای از استان همدان را عدم تامین نیازهای مالی آنان عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر نشریات و رسانه های خبری ملایر و البته استان  همدان به جز چند خبرگزاری و نشریه علاقه زیادی به استفاه از عکاس خبری نشان نمی دهند که این مسئله باعث شده عکاسان نتوانند نیازهای مالی خود را به خوبی تامین کنند لذا ناچار به مهاجرت به دیگر شهر ها و پایتخت می شوند.

صارمی عنوان کرد: در ملایر استعدادهای خوبی در زمینه هنرهای تجسمی به خصوص عکاسی وجود دارد که به دلیل نبود امکانات و کارگاه های آموزشی این استعداد ها در مسیر درستی هدایت نمی شوند البته باید از زحمات دوستان عکاس در انجمن عکاسی روزنه بابت فعالیت خوبی که در این زمینه دارند تشکر کرد اما تنها این کلاس کافی نبوده و باید بیشتر در این زمینه کار شود.

وی افزود: ناگفته نماند که این مشکل در سطح استان وجود داشته و در همدان هم کارگاه ها و کلاس های خوبی در زمینه عکاسی برگزار نمی شود و متاسفانه مسئولان و دست اندرکاران فرهنگ و هنر استان نیز علاقه ای برای دعوت از اساتید مطرح کشوری برای برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی در زمینه عکاسی نشان نمی دهند.

صارمی تاکید کرد:  امیدوارم با تغییر سکانداری اداره ارشاد توجه بیشتری به عکاسی در این استان شده و شاهد برگزاری جشنواره ها و  کارگاه های آموزشی بهتری در این زمینه باشیم.

عضو گروه عکاسی روزنه ملایر یکی دیگر از مشکلات عکاسی برای هنرجویان این حوزه  را نبود رشته عکاسی در دانشگاه و دانشکده های هنر ملایر و استان دانست و افزود: امیدوارم به همت مسئولین شاهد  فعالیت رشته عکاسی در دانشگاه های هنر استان و رونق بیشتر و بهتر عکاسی در استان خود باشیم.

هنرمندان ملایری از نداشتن گالری تخصصی هنرهای تجسمی رنج می برند 

در همین راستا یکی دیگر از عکاسان ملایر اظهار داشت: شرایط سخت افزاری همدان به دلیل وجود امکانات مناسب تر  در مرکز استان بهتر از شهرستان ها بخصوص ملایر است.

فاطمه قربانی گفت: بعنوان مثال مجتمع های فرهنگی و هنری همدان معمولا در مرکز شهر واقع شده اند که امکان دسترسی به آنها راحت تر است اما در ملایر سالن ارشاد و همچنین انجمن سینمای جوانان در حاشیه ترین نقاط این شهر تاسیس شده اند که از نظر تردد مشکلات فراوانی برای علاقمندان به فعالیت های فرهنگی و هنر بخصوص خانم ها  ایجاد می کند.

فاطمه قربانی با اشاره به برگزاری کارگاه عکاسی مستند در چند روز گذشته توسط گروه عکاسی روزنه گفت: با این حال می بینیم که مسئولان دفتر انجمن سینمای جوانان ملایر تا جائی که توان داشته باشند در زمینه های مختلف نهایت همکاری و مساعدت را با هنرجویان داشته و از برگزاری کلاس ها و جلسات متنوع در این حوزه استقبال می کنند.

این هنرمند ملایری افزود: انجمن عکاسی روزنه بیش از یکسال است که بصورت مستمر فعالیت خود را آغاز کرده و تعدادی از هنرمندان و هنرجویان علاقمند به عکاسی در برنامه های آن بخصوص جلسات نقد و بررسی آثار که بصورت هفتگی در عصر روزهای چهارشنبه برگزار می شود شرکت دارند.

اولین مشکل عکاسان ملایر عدم تامین مالی است

وی در  پاسخ به مشکلات موجود در حوزه عکاسی ملایر گفت: اولین مشکل عدم تامین مالی و هزینه های بالای تهیه دوربین عکاسی است البته در گذشته انجمن دوربین در اختیار هنرجویان قرار می داد که با توجه به اینکه تعداد آنها محدود است امکان استفاده برای همه وجود ندارد و از طرفی دیگر هزینه های چاپ عکس ها و تورهای خارج از استان نیز مطرح است که تامین این هزینه ها از عهده هنرجویان خارج است.

قربانی با تاکید بر اینکه بخاطر کوچک بودن شهر و عدم فرهنگ سازی لازم گاهی برای تهیه عکس در سطح شهر با مشکلاتی از جمله برخورد مردم و یا حتی نیروی انتظامی مواجه می شویم که امیدواریم برای آن راه حلی اندیشیده شود، ادامه داد: گذشته از این ها شهرستان ملایر از داشتن یک گالری تخصصی برای نمایش و فروش آثار هنری خود محروم است.

وی گفت: باید مکان مناسبی که حداقل در مرکز شهر واقع شده تا هنرمندان بتوانند نمایشگاه های خود را در آن برپا کرده و مردم نیز ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنند و بستر لازم برای فروش آثار هنرمندان ایجاد شود.

عضو انجمن عکاسی روزنه ملایر  افزود: با تمام این مشکلات می بینیم که علاقمندان به هنر عکاسی همچنان با همت و پشتکار خود در این عرصه فعال بوده و با اینحال لزوم برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی با دعوت از اساتید و مربیان برجسته کشوری امری غیر قابل اجتناب و ضروری به جهت آشنائی بیشتر و به روز هنرجویان با تکنیک ها و استاندارد های روز است.

وی گفت: امیدوارم همه مسئولان و دست اندرکاران بخصوص در سال جاری که با عنوان سال" اقتصاد و فرهنگ" نامگذاری شده برای ارتقاء سطح فرهنگی و هنری شهر  تلاش مضاعف داشته و با حمایت های مالی و معنوی خویش در راستای رشد و شکوفایی استعدادهای فراوانی که در جوانان علاقمند به هنر این شهر وجود دارد گامی مهم بردارند .

آنچه مسلم است با توجه به حضور علاقمندان فراوان در حوزه عکاسی بخصوص در شهرستان ها تقویت پتانسیل‌ها و استعدادهای موجود در این زمینه امری ضروری بوده که این امر میسر نخواهد شد مگر با برنامه ریزی، مدیریت و حمایت های لازم مسئولان ذیربط در برقراری کلاس ها و کارگاه های آموزشی مستمر، استفاده بهینه از مکان های فرهنگی و هنری و تاسیس رشته هنر عکاسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان، تا بتوان در کنار کسب تجربه به صورت آکادمیک هنرمندان برجسته ای در آینده تربیت کرده و به سمتی حرکت کرد که حوزه عکاسی تبدیل به حوزه گسترده‌تری در جامعه هنری و اجتماع شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان