آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1393 - 18:15   |   کد مطلب: 13493
مدیرکل میراث فرهنگی همدان:
دست‌کندهای همدان ثبت جهانی می‌شوند
مدیرکل میراث فرهنگی همدان با اشاره به برگزاری دومین همایش بین المللی دستکندهای ایران در همدان گفت: مجموعه دستکندهای ارزانفود، سامن و قلعه جوق تا سال آینده به ثبت جهانی می رسند.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، علیرضا ایزدی امروز در حاشیه بازدید از موزه مردم شناسی و تنوع زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و کتابخانه دکتر آذرنوش باستان شناس هگمتانه اظهار کرد: میراث فرهنگی آمادگی دارد تا منطقه خورزنه همدان را با کمک دانشجویان باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان کاوش کند.

وی افزود: منطقه خورزنه با توجه به وجه تسمیه و نزدیکی به دستکندهای ارزانفود از احترام بالایی در ایران باستان برخوردار است، از طرفی با توجه به اینکه اطلاعاتی از نظر داده ای درباره این منطقه در دسترس نیست و به دنبال این هستیم تا این منطقه توسط دانشجویان باستان شناسی دانشگاه آزاد به عنوان سایت کاوشی تعریف شود.

ایزدی با اشاره به اینکه منطقه خورزنه به علت نزدیکی به ارزانفود از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: وجود غار، برخی سازه های طبیعی و دست سازهای انسانی در این منطقه می تواند اطلاعات خوبی در این زمینه ارائه دهد.

وی بیان کرد: اردیبهشت ماه سال آینده دومین همایش بین المللی دستکندهای ایران در همدان برگزار می شود و این امر می تواند نقطه عطفی برای ثبت جهانی مجموعه دستکندهای ارزانفود، سامن و قلعه جوق با محوریت ارزانفود باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره آثار مکشوفه از کاوش های تاریخی نیز گفت: مهمترین در مساله اکتشافات نگهداری از آثار است، متاسفانه برخی از آثار پس از اکتشاف تخریب می شوند.

وی درباره تپه هگمتانه گفت: در این تپه بر روی ترانشه اصلی سازه ای غیر اصولی ایجاد شد که وزش باد شدید این سازه را از بین برد، از آن پس پوشش این تپه تاریخی برای میراث فرهنگی به دغدغه ای تبدیل شده است.

ایزدی عنوان کرد: در حال حاضر یکی از کارشناسان باستان شناسی برای پوشش ترانشه اصلی تپه هگمتانه طرحی ارائه داده است که قرار اسا به زودی به همدان سفر کرده و جوانب را برای اجرای طرح بررسی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان اعلام کرد: پوشش تپه نوشیجان ملایر به نوعی است که مشکلات فراوانی برای ثبت جهانی ایجاد کرده و از این پس نباید به گونه ای عمل کنیم که سایر آثار تاریخی نیز با این مشکلات رو به رو شوند.

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در این بازدید گفت: هزار جلد کتاب دکتر آذرنوش باستان شناس ایران برای استفاده دانشجویان به دانشگاه آزاد همدان منتقل شده است.

رویا تاجبخش افزود: جمع آوری کتابخانه دکتر آذرنوش و انتقال آن به دانشگاه آزاد نزدیک به هفت ماه طول کشیده و کتاب ها و مقالاتی درباره باستان شناسی در این زمینه از وی به یادگار مانده است.

وی با اشاره به اینکه مقطع کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی از سال آینده در دانشگاه آزاد همدان راه اندازی می شود، اظهار کرد: دانشجویان رشته باستان شناسی 20 واحد علمی دارند که 10 واحد را در دانشگاه و مابقی را باید با کاوش تپه های تاریخی پشت سر بگذارند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان